igår när jag körde en runda efter jag bytt vattenpump osv så pipte det till i kupén (ingen varningslampa tänd osv) va fan kom de pipande ifrån? hände samma sak i morse den pep till igen?
Det piper inte till på färddatorn då? I så fall visar den ett felmeddelande där, ibland svårt att se eftersom pixelfel på displayn förekommer. Men kollar man noga så
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jo antagligen för min har stort pixelfel, kan det vara något allvarligt imed det pep till efter vattenpump byte?
det kommer bara varluft ur fläktuttagen vid rutan (uppe på panelen) så ska testa och byta ut allt kylvatten ocg lufta riktigt ordentligt.
hoppas det inte är topplocks packningen som är kass
ingen olja i glykolen (luktar inte avgas iheller) inget vatten i olja motorn går mycket bra MEN det kommer vattendroppar ur avgasröret och rycker lite lite vitt
jo antagligen för min har stort pixelfel, kan det vara något allvarligt imed det pep till efter vattenpump byte?
det kommer bara varluft ur fläktuttagen vid rutan (uppe på panelen) så ska testa och byta ut allt kylvatten ocg lufta riktigt ordentligt.
hoppas det inte är topplocks packningen som är kass
ingen olja i glykolen (luktar inte avgas iheller) inget vatten i olja motorn går mycket bra MEN det kommer vattendroppar ur avgasröret och rycker lite lite vitt
Har du check control kan det vara allt möjligt, allt från för låg kylarvattennivå till att en lampa är kass till regskyltsbelysningen. Svårt att säga
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
det är glykol som droppar ut ur avgasrör, prövade att slicka på min hand efter jag hållt den vid avgasrör och det smaka glykol:( antar att det är toppapackningen iallafall, ska in på en verkstad och kolla.
någon som har tips angående toppapacknings byte?
är utbildad mekaniker men har aldrig bytat toppapackning :$
Svårt att säga, tror du själv att du klarar av bytet kanske det är värt ett försök. Men är du det minsta osäker tycker jag du skall lämna in den, det kan spara dig både en hel del tid och även pengar om nått går fel när du byter själv
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
har bytat topppackning och renoverat toppar på volvo och ford innan men aldrig på en bil med kamkedja, så det är kamkedjan som jag är lite osäker på hur det funkar. om den måste vara i något specielt läge osv
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.
M.V.H.
M50 om någon spricker ju inte? Du blandar inte ihop den med M20?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jo antagligen för min har stort pixelfel, kan det vara något allvarligt imed det pep till efter vattenpump byte?
det kommer bara varluft ur fläktuttagen vid rutan (uppe på panelen) så ska testa och byta ut allt kylvatten ocg lufta riktigt ordentligt.
hoppas det inte är topplocks packningen som är kass
ingen olja i glykolen (luktar inte avgas iheller) inget vatten i olja motorn går mycket bra MEN det kommer vattendroppar ur avgasröret och rycker lite lite vitt
Om det piper i färddatorn varje ny timme så har du tryckt in alarmet som piper just för att uppmärksamma att det gått en timme
Hade själv den intryckt ett tag å fatta ingenting haha
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.
M.V.H.
M50 om någon spricker ju inte? Du blandar inte ihop den med M20?
Nej...rev en M50B25 -93 där toppen hade spruckit på senast i Tisdags kväll. Polaren ska ha riktig gjutjärnsbotten i sin 328 -95:a som hade vändkanter i cylindrarna stora som norrlandsälvar i aluminiumblocket utan foder... Måhända att det inte är lika jättevanligt som på M20 då...
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.
M.V.H.
M50 om någon spricker ju inte? Du blandar inte ihop den med M20?
Nej...rev en M50B25 -93 där toppen hade spruckit på senast i Tisdags kväll. Polaren ska ha riktig gjutjärnsbotten i sin 328 -95:a som hade vändkanter i cylindrarna stora som norrlandsälvar i aluminiumblocket utan foder... Måhända att det inte är lika jättevanligt som på M20 då...
M.V.H.
Jo haverier förekommer på alla motorer, men "Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa" är att överdriva. M50 är en väldigt stryktålig motor som används flitigt i bilar som överladdas till ett par gånger orginaleffekten. På denna spricker inga toppar om man byggt (i fallen med överladdning) eller behandlar den rätt
OT: Där skall inte sitta gjutjärnsblock i M52, eller hur menar du?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jo haverier förekommer på alla motorer, men "Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa" är att överdriva. M50 är en väldigt stryktålig motor som används flitigt i bilar som överladdas till ett par gånger orginaleffekten. På denna spricker inga toppar om man byggt (i fallen med överladdning) eller behandlar den rätt
OT: Där skall inte sitta gjutjärnsblock i M52, eller hur menar du?
Ok, de fall jag känner till, de toppar jag har sett och de fall jag har hört om är väl undantagsfall då...
Polarens bil ska få blocket utbytt från alu till gjutjärn dels för att orginal M52 blocket (som ju alltid är av alu utan foder) är slut och dels för att han funderar på att överladda motorn till minst 400hk. Gjutjärns M50 blocket är ju markant stabilare och så värst tungt tycker jag inte att det var heller! Kommer att bli kanonbra!
det var toppapackningen som var kass, fullt med vatten i cylinder 3 (fraifrån) toppen inte skev och kan inte hitta en spricka så antagligen toppapackningen kass
det var toppapackningen som var kass, fullt med vatten i cylinder 3 (fraifrån) toppen inte skev och kan inte hitta en spricka så antagligen toppapackningen kass
Kul! men jag tycker ändå att du ska låta en erfaren mek som gjort lite topp-jobb ska kika på den nogga innan du bestämmer dig för att dra dit den igen men endast ny packning. Jag håller tummarna. Man tala gärna om sedan hur det gick!
monterade ihop allt, och den starta direkt och gick skit bra. men vatten försvinner fortfarande, (lufta någon minut bara, tömde hela systemet och hälde på med nytt vatten/glykol) kanske det beror på att jag har luftat för dåligt?
vart tar vattnet vägen rinner ut på marken ? eller i oljan? är oljan vit eller grå aktig? om inget av det ja sagt skulle ja gissa på att du får lufta mer!!