3600
Sök

Bmw 325 vatten försvinner i exp kärl

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#21
javes skrev:
igår när jag körde en runda efter jag bytt vattenpump osv så pipte det till i kupén (ingen varningslampa tänd osv) va fan kom de pipande ifrån? hände samma sak i morse den pep till igen?

Det piper inte till på färddatorn då? I så fall visar den ett felmeddelande där, ibland svårt att se eftersom pixelfel på displayn förekommer. Men kollar man noga så smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

81 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#22
jo antagligen för min har stort pixelfel, kan det vara något allvarligt imed det pep till efter vattenpump byte?

det kommer bara varluft ur fläktuttagen vid rutan (uppe på panelen) så ska testa och byta ut allt kylvatten ocg lufta riktigt ordentligt.

hoppas det inte är topplocks packningen som är kass

ingen olja i glykolen (luktar inte avgas iheller)
inget vatten i olja
motorn går mycket bra
MEN det kommer vattendroppar ur avgasröret sad
och rycker lite lite vitt


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#23
javes skrev:
jo antagligen för min har stort pixelfel, kan det vara något allvarligt imed det pep till efter vattenpump byte?

det kommer bara varluft ur fläktuttagen vid rutan (uppe på panelen) så ska testa och byta ut allt kylvatten ocg lufta riktigt ordentligt.

hoppas det inte är topplocks packningen som är kass

ingen olja i glykolen (luktar inte avgas iheller)
inget vatten i olja
motorn går mycket bra
MEN det kommer vattendroppar ur avgasröret sad
och rycker lite lite vitt

Har du check control kan det vara allt möjligt, allt från för låg kylarvattennivå till att en lampa är kass till regskyltsbelysningen. Svårt att säga smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

81 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#24
ok tackar.

det är glykol som droppar ut ur avgasrör, prövade att slicka på min hand efter jag hållt den vid avgasrör och det smaka glykol:( antar att det är toppapackningen iallafall, ska in på en verkstad och kolla.

någon som har tips angående toppapacknings byte?

är utbildad mekaniker men har aldrig bytat toppapackning :$


81 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#25
någon idé?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2009
#26
Svårt att säga, tror du själv att du klarar av bytet kanske det är värt ett försök. Men är du det minsta osäker tycker jag du skall lämna in den, det kan spara dig både en hel del tid och även pengar om nått går fel när du byter själv smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

81 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#27
har bytat topppackning och renoverat toppar på volvo och ford innan men aldrig på en bil med kamkedja, så det är kamkedjan som jag är lite osäker på hur det funkar. om den måste vara i något specielt läge osv


1 062 Inlägg
5 augusti 2009
#28
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.

M.V.H.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 augusti 2009
#29
AndreasPlars skrev:
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.

M.V.H.

M50 om någon spricker ju inte? Du blandar inte ihop den med M20? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
5 augusti 2009
#30
javes skrev:
jo antagligen för min har stort pixelfel, kan det vara något allvarligt imed det pep till efter vattenpump byte?

det kommer bara varluft ur fläktuttagen vid rutan (uppe på panelen) så ska testa och byta ut allt kylvatten ocg lufta riktigt ordentligt.

hoppas det inte är topplocks packningen som är kass

ingen olja i glykolen (luktar inte avgas iheller)
inget vatten i olja
motorn går mycket bra
MEN det kommer vattendroppar ur avgasröret sad
och rycker lite lite vitt

Om det piper i färddatorn varje ny timme så har du tryckt in alarmet som piper just för att uppmärksamma att det gått en timme wink

Hade själv den intryckt ett tag å fatta ingenting haha smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 062 Inlägg
5 augusti 2009
#32
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.

M.V.H.

M50 om någon spricker ju inte? Du blandar inte ihop den med M20? smile

Nej...rev en M50B25 -93 där toppen hade spruckit på senast i Tisdags kväll.
Polaren ska ha riktig gjutjärnsbotten i sin 328 -95:a som hade vändkanter i cylindrarna stora som norrlandsälvar i aluminiumblocket utan foder...  yikes
Måhända att det inte är lika jättevanligt som på M20 då...

M.V.H.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2009
#33
AndreasPlars skrev:
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa toppar, klart vanligare än på andra BMW motorer och fråga mig inte varför. Har du glykol i avgaserna så är det bara att riva av toppen och byta det som är trasigt. Dvs packningen eller toppen.

M.V.H.

M50 om någon spricker ju inte? Du blandar inte ihop den med M20? smile

Nej...rev en M50B25 -93 där toppen hade spruckit på senast i Tisdags kväll.
Polaren ska ha riktig gjutjärnsbotten i sin 328 -95:a som hade vändkanter i cylindrarna stora som norrlandsälvar i aluminiumblocket utan foder...  yikes
Måhända att det inte är lika jättevanligt som på M20 då...

M.V.H.

Jo haverier förekommer på alla motorer, men "Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa" är att överdriva. M50 är en väldigt stryktålig motor som används flitigt i bilar som överladdas till ett par gånger orginaleffekten. På denna spricker inga toppar om man byggt (i fallen med överladdning) eller behandlar den rätt smile

OT: Där skall inte sitta gjutjärnsblock i M52, eller hur menar du?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 062 Inlägg
8 augusti 2009
#34
Rquired skrev:
Jo haverier förekommer på alla motorer, men "Spruckna toppar är ju inte alls ovanligt på dessa" är att överdriva. M50 är en väldigt stryktålig motor som används flitigt i bilar som överladdas till ett par gånger orginaleffekten. På denna spricker inga toppar om man byggt (i fallen med överladdning) eller behandlar den rätt smile

OT: Där skall inte sitta gjutjärnsblock i M52, eller hur menar du?

Ok, de fall jag känner till, de toppar jag har sett och de fall jag har hört om är väl undantagsfall då...

Polarens bil ska få blocket utbytt från alu till gjutjärn dels för att orginal M52 blocket (som ju alltid är av alu utan foder) är slut och dels för att han funderar på att överladda motorn till minst 400hk. Gjutjärns M50 blocket är ju markant stabilare och så värst tungt tycker jag inte att det var heller!
Kommer att bli kanonbra!

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (8 augusti 2009)


81 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#35
det var toppapackningen som var kass, fullt med vatten i cylinder 3 (fraifrån) toppen inte skev och kan inte hitta en spricka så antagligen toppapackningen kass


1 062 Inlägg
11 augusti 2009
#36
javes skrev:
det var toppapackningen som var kass, fullt med vatten i cylinder 3 (fraifrån) toppen inte skev och kan inte hitta en spricka så antagligen toppapackningen kass

Kul! men jag tycker ändå att du ska låta en erfaren mek som gjort lite topp-jobb ska kika på den nogga innan du bestämmer dig för att dra dit den igen men endast ny packning.
Jag håller tummarna. Man tala gärna om sedan hur det gick!

M.V.H.


81 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#37
monterade ihop allt, och den starta direkt och gick skit bra. men vatten försvinner fortfarande, (lufta någon minut bara, tömde hela systemet och hälde på med nytt vatten/glykol) kanske det beror på att jag har luftat för dåligt?


739 Inlägg
23 augusti 2009
#38
vart tar vattnet vägen rinner ut på marken ? eller i oljan? är oljan vit eller grå aktig? om inget av det ja sagt skulle ja gissa på att du får lufta mer!!


81 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#39
olja är fin, läcker inget på marken


Forummoderator
9 299 Inlägg
23 augusti 2009
#40
Hur är avgaserna? Luktar de sött?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök