3813
Sök

Import av fälgar&däck - Hjälp

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
3 augusti 2009
Eisenhut skrev:
supersupra87 skrev:
Är kanske så att de tyngre paketen kommer hemskickade och de lättare får man hämta på posten själv ? Har varit så i alla mina fall då jag har beställt från USA. (Då använde jag mig av usps priority int´l)

Dom flesta företagen på ebay försöker hålla sig till USPS, men precis som svenska posten så tar dom inte paket över en viss vikt. Över det så brukar det bli UPS istället och dom fraktar till dörren.

Aha! smile

---

Ju större sakerna är, desto mindre tjänar man på att ta hem från usa. Men motordelar, trim osv ...är ju rena drömmen att köpa. Kan vara upp till 75% billigare än det billigaste stället i sverige... Tog ett tag innan man fattade det lol
Senast redigerat av supersupra87 (3 augusti 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Kanon..
1 473 Inlägg
3 augusti 2009
Asså endel e så jävla skraja att köpa från utlandet så man kan ju bara garva.
"Sparar bara runt 3-4000 på de.." ja det är ju dumt att "bara" spara 3-4000 lol

Jag spara bara en tusenlapp på senaste inköpet, att det sen råkade vara 50% av hela summan jämfört mot sverige spelar väl mindre roll, va ju bara tusen spänn så hade ju varit bättre att köpa hemifrån.

Yee, köp mer utomlands så vi får bättre priset här!

Kanon..
1 473 Inlägg
3 augusti 2009
Ska nog köpa styrväxeln till bilen här i sverige, kostar ju bara 8000 här o 2500 utomlands, sparar ju inte så många kronor o det kan ju bli krångel om det blir nåt fel... :S

LillNaisarn
4 augusti 2009
leksak skrev:
Asså endel e så jävla skraja att köpa från utlandet så man kan ju bara garva.
"Sparar bara runt 3-4000 på de.." ja det är ju dumt att "bara" spara 3-4000 lol

Jag spara bara en tusenlapp på senaste inköpet, att det sen råkade vara 50% av hela summan jämfört mot sverige spelar väl mindre roll, va ju bara tusen spänn så hade ju varit bättre att köpa hemifrån.

Yee, köp mer utomlands så vi får bättre priset här!

Vart skrev jag att man var rädd för att köpa utomlands ? Jag tycker inte att det var värt för dom pengarna att beställa hem och ev hålla på tjorva med fraktbolag vid kantstötta fälgar eller dyl. Om du skulle beställa hem en del så borde du veta hur man stundom får hålla på reklamera och skicka tillbaka pga fraktskador och dyl, och med en vinst på 3-4000:- hur mkt tjänar du om du måste skicka tillbaka fälgarna för att sedan få ett par nya fälgar skickade till dig ? Du skulle gå  back!

Sen har du en ganska dryg attetyd "Jag spara bara en tusenlapp på senaste inköpet, det var ju bara 1000:-"
Om man har råd att gynna svenska företag så vad är ditt problem ? Sen att påstå att jag är rädd för att köpa "over there" jag törs garantera att jag köpt mera från andra länder än dig.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2009
leksak skrev:
Jag spara bara en tusenlapp på senaste inköpet, att det sen råkade vara 50% av hela summan jämfört mot sverige

LillNaisarn skrev:
Jag tycker inte att det var värt för dom pengarna att beställa hem och ev hålla på tjorva med fraktbolag vid kantstötta fälgar eller dyl

Två olika uppfattningar som vi får respektera.  Hjälp killen med ursprungsfrågen istället för att sväva ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2009
Joelek skrev:
Hejsan
Jag tänkte att jag skulle importera en uppsättning 24" fälgar med däck 275, 25, 24
Från  USA

Men vad kostar det med frakt, tullavgifter, moms, skatt osv
Vad skulle den slutgiltiga summan sluta på?

Kanske någon som har importerat fälgar & däck innan och vet var priserna landar.

Tacksam för all hjälp! 

//Joel Ek

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p1465610

kolla här...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 014 Inlägg
4 augusti 2009
Angående moms och tull:

Tullsatsen för bildelar är 3,5% beräknat på produktens pris + frakt + andra eventuella hemtagningskostnader (exempelvis fraktförsäkring, hanteringsavgifter, etc).

Momsen för bildelar är 25% och beräknas på summan av ovanstående.

Inköp där varans pris, frakt och övriga HTK ej överstiger 500 kr beläggs normalt sett ej med vare sig moms eller tull.

Exempel:

Varans pris: 1 000,00 kr
Frakt: 150,00 kr
Övriga HTK: 50,00 kr
Summa: 1 200,00 kr
Tull: 42,00 kr (1200,00x0,035)
Moms: 310,50 kr ((1200,00+42,00)x0,25)
Totalt: 1 552,50 kr

En smidigare uträkning är att ta varans pris inkl frakt och övriga HTK och multiplicera summan med 1,29375 så brukar det bli ganska exakt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

5 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Är tullen lika mycket oavsett om man skickar med en container över havet eller med flyg frakt?
Tacksam för snabba svar!

Entreprenör
1 286 Inlägg
2 november 2009
Joelek skrev:
Är tullen lika mycket oavsett om man skickar med en container över havet eller med flyg frakt?
Tacksam för snabba svar!

Svaret på frågan är: JA !

// Niklas Johansson

Sök