4007
Sök

Är det samma växellådor?

61 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
hej. är det olika växellådor som sitter på automatarna? jag har en t5r. är det likadana på t5 eller icke turbo motorerna? är ute efter en?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2009
Det är samma automatlåda oavsett motor.
Senast redigerat av TurbOla (1 augusti 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

61 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
ok tacksam för svar! ingen skillnad med andra ord? ingen diff eller så på t5r autolådorna?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2009
NiiMag skrev:
ok tacksam för svar! ingen skillnad med andra ord? ingen diff eller så på t5r autolådorna?

Nej, först 850R med manuell låda fick diffbroms.
Automatlådorna är likadana som i 850 T-5R.
Ända upp till -98 är de likadana, enda modifikationen är dom som passar till AWD.

4 822 Inlägg
1 augusti 2009
TurbOla skrev:
Det är samma automatlåda oavsett motor.

nej det är inte samma oavsett om det är sug eller turbo, det finns flertalet olika lådor till både sug och turbo.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2009
Christian S skrev:
nej det är inte samma oavsett om det är sug eller turbo, det finns flertalet olika lådor till både sug och turbo.

Nå, berätta då skillnaden?
De är fyrstegade utan någon adaption, den stora skillnaden jag kan tänka mig är om det sitter oljekylare eller inte?

4 822 Inlägg
2 augusti 2009
TurbOla skrev:
Christian S skrev:

De är fyrstegade utan någon adaption, den stora skillnaden jag kan tänka mig är om det sitter oljekylare eller inte?

olika utväxlingar osv.
finns hur många olika artnr som hellst och är det inte samma artnr så är det nått som skiljer för så fort dom ändrar på nått så byter man artnr.
jobbar på det stället på volvo som monterar ihop vxl.lådan med motorn och ett tag så bytte vi artnr på alla vxl.lådor 2ggr/år.

Mvh Christian

1 688 Inlägg
2 augusti 2009
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Christian S skrev:

olika utväxlingar osv.
finns hur många olika artnr som hellst och är det inte samma artnr så är det nått som skiljer för så fort dom ändrar på nått så byter man artnr.
jobbar på det stället på volvo som monterar ihop vxl.lådan med motorn och ett tag så bytte vi artnr på alla vxl.lådor 2ggr/år.

Du vet inte namnet "på det stället" du jobbar på. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 822 Inlägg
2 augusti 2009
jo men dom håller på och flyttar allting nu och håller på och bygger upp helt nya banavsnitt till oss inne på TC vid loopen (vi låg i en fabrik utanför området innan).

Mvh Christian

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 augusti 2009
Christian S skrev:
olika utväxlingar osv.

Då skulle det kunna räcka med att man uppdaterar en packbox för att byta artikelnummer? roll

4 822 Inlägg
2 augusti 2009
TurbOla skrev:
Christian S skrev:
olika utväxlingar osv.

Då skulle det kunna räcka med att man uppdaterar en packbox för att byta artikelnummer? roll

i princip ja för så fort dom ändrar nått måste dom byta artnr.

Mvh Christian

61 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
ok. då är det en automat låda med samma art nr som gäller eller en automatlåda från en t5r?

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 augusti 2009
Christian S skrev:
i princip ja för så fort dom ändrar nått måste dom byta artnr.

Då är det ju extra svårt att veta vilken låda man bör använda, för man vet ju inte vad som är ändrat på dem... snacka om jobbigt. tongue
Kan ju vara två lådor med olika art.nr men det enda som skiljer är kanske ett par skruvar? roll
Som inte direkt påverkar funktionen, eller att man faktiskt kan nyttja båda lådorna i samma bil utan problem.

Eller kan det skilja utväxling och grejer...

Sök