3315
Sök

[Köpråd;] BMW Z3 M (1997)

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#1
smile  Behöver ingående info om denna modell då en vill packa på mig en sådan mot min S60 2,4T.

Bmw har gått 9500mil enligt papptena å e en Tyskinport den har even ett säreget vasst tickande
ljud i främre delen av motorn när man lysnar med en skruvmejsel mot toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10774/726896_apwmsc.jpg

Vad säjer ni Bmw M förstå sig påare ????


//Wolfy

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

151 Inlägg
2 augusti 2009
#2
Har inte tickandet något med ett "dåligt" vanos att göra?
Gå in på autopower och läs/fråga på deras hemsida, dom kan Z3 M.
Senast redigerat av raliman08 (2 augusti 2009)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#3
raliman08 skrev:
Har inte tickandet något med ett "dåligt" vanos att göra?
Gå in på autopower och läs/fråga på deras hemsida, dom kan Z3 M.

Oki ska titta där å se om man får napp eller läsa sig till något  big_smile
PS;Vad e Vanos ???

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

151 Inlägg
2 augusti 2009
#4
Vanos = Variabel kamaxelinställning.
Om det är dubbel-Vanos (tror jag M bilarna har) så betyder det att det är kamaxelstyrning även på avgassidan. Det var vad jag hittade, e inte vidare hajj på d där heller, kompisen var ute efter en z3 M, och han tittade bara på de bilar där vanosen var utbytt..

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#5
raliman08 skrev:
Vanos = Variabel kamaxelinställning.
Om det är dubbel-Vanos (tror jag M bilarna har) så betyder det att det är kamaxelstyrning även på avgassidan. Det var vad jag hittade, e inte vidare hajj på d där heller, kompisen var ute efter en z3 M, och han tittade bara på de bilar där vanosen var utbytt..

Hur ser man det eller e det att kräva papper på det hela ??

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

151 Inlägg
2 augusti 2009
#6
Som sagt kan alldeles för lite om det där för att kunna hjälpa dig tyvärr. Autopower borde ha svar på det mesta lägg upp en tråd där.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2009
#7
Fy fan, en sådan bil kommer få Volvon att framstå som lika rolig som en trehjuling (för jag har för mig det var den du var ute efter att byta va?) wink

Obs, tickandet behöver inte vara nått dåligt. Vanossystemet låter så enkelt är det, på lite nyare bilar kan det nästan ticka/låta som en diesel med kallmotor trots att motorn är helt ok. Väldigt svårt att avgöra om det är det vanliga vanosljudet du hör eller om motorn inte mår riktigt bra. Det vanliga ljudet är inte speciellt tydligt, men lyssnar man med en skurvmejsel hör man det garanterat smile

Som sagt läs runt lite på autopower så kanske du lättare kan avgöra om det är bra eller dåligt tickande du hör.
Senast redigerat av Rquired (2 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
Fy fan, en sådan bil kommer få Volvon att framstå som lika rolig som en trehjuling (för jag har för mig det var den du var ute efter att byta va?) wink

Obs, tickandet behöver inte vara nått dåligt. Vanossystemet låter så enkelt är det, på lite nyare bilar kan det nästan ticka/låta som en diesel med kallmotor trots att motorn är helt ok. Väldigt svårt att avgöra om det är det vanliga vanosljudet du hör eller om motorn inte mår riktigt bra. Det vanliga ljudet är inte speciellt tydligt, men lyssnar man med en skurvmejsel hör man det garanterat smile

Som sagt läs runt lite på autopower så kanske du lättare kan avgöra om det är bra eller dåligt tickande du hör.

Jo har läst en hel del inlägg där ett hett å omdiskuterat ämne det där med Vanos .... med många åsikter.
men det e ju ej någon billig del om det havererar ..... wink

//W

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

18 Inlägg
3 augusti 2009
#9
Tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket, men är du osäker så åk förbi BMW tillsammans och låt någon på verkstan lyssna på den. När du ändå är där så beställ en felsökning så ser du om det ev är några fel på bilen.
Från fabrik så sitter det Rolls Royce vanos på 3.2:orna som senare byttes ut till Sachs om dom strulade. På min bil sitter det Rolls Royce vanos och den går hur bra som helst. Jag tror till viss del att själva "vanos rädslan" är ganska uppblåst. Skulle det börja strula så finns DrVanos.com, dit man kan skicka vanosen och få den reparerad utan att det blir allt för blodigt dyrt. 3.2:orna kan ha lite dieselliknande ljud, det är helt normalt.

Kolla in den här länken: http://www.drvanos.com/index.php?option … p;Itemid=4

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#10
lonewolf-holm skrev:
Rquired skrev:
Fy fan, en sådan bil kommer få Volvon att framstå som lika rolig som en trehjuling (för jag har för mig det var den du var ute efter att byta va?) wink

Obs, tickandet behöver inte vara nått dåligt. Vanossystemet låter så enkelt är det, på lite nyare bilar kan det nästan ticka/låta som en diesel med kallmotor trots att motorn är helt ok. Väldigt svårt att avgöra om det är det vanliga vanosljudet du hör eller om motorn inte mår riktigt bra. Det vanliga ljudet är inte speciellt tydligt, men lyssnar man med en skurvmejsel hör man det garanterat smile

Som sagt läs runt lite på autopower så kanske du lättare kan avgöra om det är bra eller dåligt tickande du hör.

Jo har läst en hel del inlägg där ett hett å omdiskuterat ämne det där med Vanos .... med många åsikter.
men det e ju ej någon billig del om det havererar ..... wink

//W

Nej billigt är det inte, men som Carlee skriver är vanosrädslan överdriven. Systemet är hur pålitligt som helst om du bara sköter bilen, men dåligt med olja/billig skitolja eller att varva fullt utan att motorn nått driftstemp etc är vanliga orsaker till varför många bilar inte är riktigt ok. Må så vara att en gammal Volvo B20 klarar den behandlingen men å andra sidan är en M-sexa något mer komplicerad än B20 som är en tegelsten i jämförelse...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#11
big_smile  Tack för tipzen nu har man bytt gämt upp mot S60tin så får hoppas det håller ihop.


//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

18 Inlägg
3 augusti 2009
#12
Får gratulera till en grym bil smile Som tidigare sagt, skulle det börja strula med vanosen så finns alltid DrVanos man kan skicka sakerna till. Se alltid till att motorn kommer upp i rätt arbetstemp innan du börjar varva så ska det inte vara några probs wink
Senast redigerat av Carlee (3 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#13
lonewolf-holm skrev:
big_smile  Tack för tipzen nu har man bytt gämt upp mot S60tin så får hoppas det håller ihop.


//S

Det är en rätt elak bil, eller hur? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
26 augusti 2009
#14
Av egen erfarenhet kan ljudet från en vanos komma och gå lite med temperatur även kam olika oljor få vanosen att låta olika mycket RR vanosen låter mer en ersättern som kom på senare modeller
ojudet kan värka störande men har ingen som hällst betydelse på prestande.. det går att renovera genom att byta ut hydral kolv om man inte vill byta hela enheten och inte står ut med de lilla tickande ljud som den kan ge ifrån sig.. prova annars att byta olja till en lite tjockate olja och jag skulle förmoda att även du bara använder bilen på sommare skulle du kanske använda en rak50 olja som bra  passar till hård sommar körning


3 120 Inlägg
26 augusti 2009
#15
Arvestrand skrev:
Arvestrand skrev:
Vanosen går ju sönder på alla M Motrer. Bara te att byta. Sachs är de som gäller då. den håller.

Måste felcitera mej själv. Dom går inte sönder på alla M motorer. Menar på just denna 321hk M Motorn.

De går inte alls sönder på alla Z3M. Vad är det för skitsnack? Man bytte många RR vanos på garanti pga oljud men jag vet inte om mer än ytterst få bilar som verkligen har haft rasad vanos (då har jag pratat personligen med säkert 100 zäta ägare under de bilträffar och banmöten jag varit på samt varit aktiv besökare av div både svenska och utlänska BMW sidor). Därmed inte sagt att inte vanosen kan rasa ihop men det är ovanligt. Jag tror att ras pga att vevlagren i motorn är slut är betydligt vanligare.

Min bil har rullat över 17.000 mil med RR vanos, jag har aldrig rört motorn. Jag har ägt min Z3M i snart 6år och kört den som den ska köras, dvs jag kör inte ecodriving precis...

Kör på TWS-olja, gasa inte som en idiot innan oljan nått 80 grader (vattentempen ska man inte kolla på).

Jag har aldrig haft en mer driftsäker bil med en sugmotor som levererar över 100 literhästar.

Till trådskaparen;


Byt olja till Castrol TWS 10-60 om den inte går på den oljan idag.
Drar bilen jämnt genom hela registret eller känns det som att det finns några ställen som den tvekar på (oftast runt 2500 rpm) på hög växel. Om inte är din vanos säkert frisk.
Att bilen rasslar lite på tomgång är helt normalt beror på kamkedjesträckaren och är inget fel.
Skulle vanosen vara dålig finns det en artikel från 2003 i PerformanceBMW där man går igenom hur man gör för att reparera en vanosarna steg för steg. Delarna kostar ca 1500kr och det tar ungefär 4 timmar för en oerfaren hemma skruvare.

Se även den här guiden för allmänna råd: http://www.autopower.se/Guider/Begagnat … hecklista/
Senast redigerat av viccoA (26 augusti 2009)


Avstängd
512 Inlägg
26 augusti 2009
#16
Hade behållt Volvon alla gånger! BMW´s kvalitet sviktar.. Dubbel Vanos= Dubbel så dyrt!  Efter vår Bmw 320 -2002 med 11000mil, så aldrig mer BMW! Rost rost! och bara problem! Men skön motor, när den varvas, annars totalt död, törstig, trång, skrammel, kändes mer som en Ford..

/A.

3 120 Inlägg
26 augusti 2009
#17
Crozzfire skrev:
Hade behållt Volvon alla gånger! BMW´s kvalitet sviktar.. Dubbel Vanos= Dubbel så dyrt!  Efter vår Bmw 320 -2002 med 11000mil, så aldrig mer BMW! Rost rost! och bara problem! Men skön motor, när den varvas, annars totalt död, törstig, trång, skrammel, kändes mer som en Ford..

/A.

Kom in på banan!
Du jämför äpplen med päron.

En Z3M är för sin tid en väldigt snabb tvåsitsig cab med knappt någon lyx alls, den är RÅ och hållbar.
Den drar hälften så mycket soppa som tex. Maserati 3200GT av samma årsmodell och har betydligt trevligare motorkaraktär också enligt min uppfattning, maseratin är såklart lite snabbare rakt fram men inte när det svänger.
Ferrari 360 modena gör kvartsmilen på 12,4 Z3 M-roadster gör den på 13,1.

Bilar du ska jämföra med är tex TVR, Lotus, Mercedes SLK, Honda S2000, Ferarri 360 eller Porsche Boxter S.


Liter acc tider:

Z3 M roadster: 0-100km/h på 5.3 sek, 80-120km/h (4-växel) 5.4sek, hockenheim 1,18,2 min, Nuerburgring 8.32 min

S2000: 0-100km/h på 6.2 sek, 80-120km/h (4-växel) 7.2sek, hockenheim 1,18,9 min, Nuerburgring 8.39 min

Boxster S: 0-100km/h på 6.2 sek, 80-120km/h (4-växel) 6 sek, hockenheim 1,18,3 min, Nuerburgring 8.32 min


En 320 är ett sömnpiller som säkert är jämförbart med S60n men det var väl inte frågan i tråden.
Senast redigerat av viccoA (26 augusti 2009)


3 120 Inlägg
26 augusti 2009
#18
Lite varvtider, snabbast överst, fallande ordning, det är ett urklipp ur en större lista och det finns bilar som är snabbare än Z3M i den, alla bilarna körda på torr bana:

Hockenheim Short, Germany (2604 m)
The Hockenheimring Baden-Württemberg is an automobile racing track situated near the town of Hockenheim in Baden-Württemberg, Germany. Amongst other motor racing events, it holds the annual Formula One German Grand Prix. Situated in the Rhine valley, the circuit is completely flat, without any changes in elevation.The "Hockenheim Short" configuration is used by popular German car magazine "Sport Auto" in their infamous "Super-tests".

    Make / Model    Time    Speed (km/h)    Year    Power (hp) / Weight (kg)
1    BMW Z3 M Roadster    1:18.2    120    ´97    321 / 1350
2    Mercedes CLK 55 AMG    1:18.2    120    ´99    347 / 1520
3    Mercedes E 55 AMG    1:18.2    120    ´99    354 / 1610
4    Audi TT Roadster 3.2 (8J)    1:18.2    120    ´07    250 / 1526
5    Audi RS4 Cabrio    1:18.2    120    ´06    420 / 1845
6    Porsche 993 Carrera    1:18.3    120    ´93    272 / 1350
7    Porsche 993 Carrera Cabrio    1:18.3    120    ´95    286 / 1370
8    Porsche 986 Boxster S (248bhp)    1:18.3    120    ´99    252 / 1295
9    Subaru Impreza WRX STI (2.5l)    1:18.3    120    ´07    300 / 1527
10    Honda NSX 3.2    1:18.4    120    ´97    280 / 1388
11    Mitsubishi Lancer Evo VI    1:18.4    120    ´99    280 / 1384
12    Mercedes CLK 63 AMG    1:18.4    120    ´06    481 / 1755
13    BMW Z3 3.0i    1:18.4    120    ´00    231 / 1330
14    Maserati 3200 GT    1:18.4    120    ´98    370 / 1590
15    Mercedes SL 55 AMG    1:18.4    120    ´02    476 / 1855
16    Mercedes CL 65 AMG    1:18.4    120    ´04    612 / 2055
17    BMW M3 Cabrio (e46)    1:18.4    120    ´01    343 / 1655
18    Honda NSX-R (3.0)    1:18.49    119    ´    274 / 1281
19    Mercedes CLS 63 AMG    1:18.5    119    ´06    514 / 1830
20    Porsche Cayman 2.7    1:18.5    119    ´06    245 / 1300
21    Mercedes SLK 32 AMG    1:18.5    119    ´01    354 / 1395
22    Mini John Cooper Works    1:18.5    119    ´08    211 / 1130
23    Mercedes C 55 AMG    1:18.6    119    ´04    367 / 1680
24    Renault Megane Sport F1-Team R26    1:18.6    119    ´07    231 / 1375
25    Lotus Esprit S4s    1:18.6    119    ´95    300 / 1325
26    Nissan 350Z (283bhp)    1:18.7    119    ´02    287 / 1532
27    Mercedes SLK 350 (R171)    1:18.7    119    ´04    272 / 1488
28    Chrysler 300C SRT-8 Touring    1:18.7    119    ´06    421 / 1935
29    Honda NSX 3.0 (1991)    1:18.77    119    ´91    274 / 1362
30    Audi S6 (C6)    1:18.8    119    ´06    435 / 1910
31    Audi TT 2.0 TFSI (8J)    1:18.8    119    ´06    200 / 1310
32    Renault Megane Sport Trophy    1:18.8    119    ´05    224 / 1371
33    Porsche Cayenne GTS (Mk II)    1:18.8    119    ´08    405 / 2388
34    Venturi 260 LM    1:18.8    119    ´93    264 / 1265
35    Audi TT quattro sport (8N)    1:18.9    119    ´05    239 / 1415
36    Ford Focus RS    1:18.9    119    ´03    215 / 1290
37    Maserati Quattroporte Sport GT    1:18.9    119    ´06    400 / 1860
38    BMW 650i Cabrio    1:18.9    119    ´05    367 / 1970
39    Morgan Aero 8    1:18.9    119    ´02    326 / 1135
40    Aston Martin DB7 GT    1:19.0    119    ´03    435 / 1780
41    Audi S4 (B6) Avant    1:19.1    119    ´03    344 / 1720
42    Opel GT    1:19.1    119    ´07    264 / 1407
43    Mini Clubman JCW    1:19.1    119    ´09    211 / 1263
44    Renault Clio RS III Cup Facelift    1:19.1    119    ´09    200 / -
45    BMW 130i    1:19.2    118    ´05    265 / 1450
46    Maserati Coupe Cambiocorsa    1:19.2    118    ´02    390 / 1580
47    Porsche 964 Carrera 4S    1:19.2    118    ´93    250 / 1475
48    Opel Astra OPC '05    1:19.3    118    ´05    241 / 1358
49    VW Golf R32    1:19.3    118    ´05    247 / 1510
50    Honda S2000    1:19.3    118    ´99    239 / 1260
51    Porsche 986 Boxster (201bhp)    1:19.3    118    ´96    204 / 1250
52    Jaguar XKR    1:19.3    118    ´98    375 / 1640
53    BMW 330xi    1:19.3    118    ´05    258 / 1636
54    Subaru Impreza GT Turbo    1:19.4    118    ´98    218 / 1230
55    Porsche 986 Boxster (225bhp)    1:19.4    118    ´02    228 / 1275
56    BMW 335i Cabrio (E93)    1:19.4    118    ´07    306 / 1842
57    Opel Speedster    1:19.5    118    ´    147 / 886
58    Mercedes C 43 AMG    1:19.5    118    ´97    306 / 1470
59    Mazda 3 MPS    1:19.6    118    ´06    260 / 1485
60    VW Golf GTI Mk V    1:19.6    118    ´04    200 / 1303
61    Audi TT Roadster 2.0 TFSI    1:19.6    118    ´07    200 / 1386
62    Mercedes C 350    1:19.6    118    ´07    272 / 1535
63    BMW 645Ci Cabrio    1:19.6    118    ´04    333 / 1944
64    Mercedes SL 500    1:19.7    118    ´98    306 / 1795
65    BMW Z4 Roadster 2.5Si    1:19.7    118    ´06    218 / 1353
66    Audi TT 3.2 quattro (8N)    1:19.8    117    ´03    250 / 1520
67    Porsche 968 Club Sport    1:19.8    117    ´93    240 / 1324
68    Mazda RX-8    1:19.8    117    ´02    231 / 1379
69    VW Golf GTI Mk. VI    1:19.8    117    ´09    211 / 1318
70    Mazda 6 MPS    1:19.9    117    ´06    260 / 1616
71    Audi TT Coupe quattro (8N)    1:19.9    117    ´98    224 / 1461
72    Renault Megane RS Sport    1:19.9    117    ´02    224 / 1398
73    BMW M3 (E36) 286hp    1:19.9    117    ´93    286 / 1420
74    Ferrari Testarossa    1:19.9    117    ´84    396 / 1640
75    Jaguar XK Convertible    1:20.0    117    ´06    305 / 1776
76    Renault Clio V6 Mk II    1:20.0    117    ´03    250 / 1419
77    BMW Z4 2.5i    1:20.0    117    ´03    192 / 1260
78    Seat Leon Cupra R    1:20.0    117    ´03    224 / 1320
79    Jaguar XK8    1:20.0    117    ´06    305 / 1595
80    Ford Focus ST    1:20.1    117    ´05    225 / 1392
81    Porsche 928 GTS     1:20.1    117    ´92    350 / 1630
82    Lamborghini Countach 5000 25TH Anniversary    1:20.1    117    ´88    455 / -
83    Mini Mini Cooper S Works GP Kit    1:20.2    117    ´06    218 / 1180
84    BMW 535d    1:20.2    117    ´04    272 / 1635
85    Renault Clio V6 Mk I    1:20.2    117    ´01    226 / 1381
86    Peugeot 206 RC    1:20.2    117    ´03    177 / 1059
87    Renault Clio Sport F1 Team R27    1:20.2    117    ´07    197 / 1279
88    Audi S4 Cabrio (B6)    1:20.2    117    ´04    344 / 1855
89    Mercedes SLK 280    1:20.3    117    ´05    234 / 1483
90    Seat Leon Cupra    1:20.3    117    ´06    241 / 1420
91    VW Golf GTI Edition 30    1:20.3    117    ´07    230 / 1332
92    BMW M5 (e34/5S the 3.8l)    1:20.3    117    ´92    345 / 1710
93    Jaguar XKR    1:20.4    117    ´98    375 / 1640
94    Honda Civic Type R (EP3 Facelift)    1:20.4    117    ´04    200 / 1239
95    BMW M3 (e36 286PS 4door)    1:20.49    116    ´93    290 / 1517
96    Renault Clio III Sport    1:20.5    116    ´06    200 / 1288
97    BMW 545i    1:20.5    116    ´03    333 / 1605
98    Porsche 964 Carrera    1:20.52    116    ´88    250 / 1350
99    Audi A3 3.2 quattro (8P)    1:20.6    116    ´03    250 / 1495
100    Mercedes C 32 AMG    1:20.6    116    ´01    354 / 1535
101    Mercedes C 30 CDI AMG    1:20.6    116    ´04    231 / 1555
102    Mini Cooper S Clubman    1:20.7    116    ´07    177 / 1295
103    VW Golf (IV) R32     1:20.7    116    ´02    241 / 1452
104    Seat Leon Copa Edition    1:20.7    116    ´08    286 / 1440
105    BMW X6 xDrive50i    1:20.7    116    ´08    408 / 2190
106    Porsche 944 Turbo (250hp)    1:20.8    116    ´88    250 / 1406
107    Mercedes CLK 430    1:20.8    116    ´97    279 / 1455
108    Honda Civic Type-R (EP3)    1:20.9    116    ´01    200 / 1246
109    Skoda Octavia RS    1:20.9    116    ´06    200 / 1375
110    Audi S3 (8L)    1:20.9    116    ´00    210 / 1420
111    Bentley Continental GT    1:20.9    116    ´03    559 / 2350
112    Alfa Romeo GT 3.2 V6 Distinctive    1:21.06    116    ´04    240 / 1452
113    Aston Martin DB7 Vantage    1:21.1    116    ´99    420 / 1780
114    Audi S4 (B5)    1:21.1    116    ´97    265 / 1510
115    Honda Integra Type R (DC2)    1:21.1    116    ´98    190 / 1145
116    Mercedes CL 55 AMG    1:21.1    116    ´01    360 / 1790
117    Volvo C30 T5    1:21.2    115    ´06    220 / 1453
118    Toyota Celica TS    1:21.2    115    ´00    192 / 1215
119    Seat Leon 2.0 TFSI    1:21.2    115    ´05    185 / 1334
120    Audi A3 2.0 TFSI (8P)    1:21.3    115    ´03    200 / 1416
121    Seat Leon FR    1:21.3    115    ´06    200 / 1309
122    Honda Civic Euro Type-R (FN1)    1:21.3    115    ´07    201 / 1355
123    BMW 123d    1:21.3    115    ´07    204 / 1489
124    Renault Clio Sport 2.0 16V    1:21.3    115    ´04    179 / 1121
125    Audi S6 (C5)    1:21.4    115    ´01    340 / 1760
126    Mini Cooper S (Mk II)    1:21.4    115    ´06    174 / 1206
127    Opel Corsa OPC    1:21.4    115    ´07    192 / 1203
128    Volvo S60 R    1:21.5    115    ´03    295 / 1667
129    Lotus Esprit Turbo SE    1:21.5    115    ´90    268 / 1300
130    BMW Z3 Coupe 2.8i    1:21.6    115    ´98    193 / 1300
131    Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon    1:21.6    115    ´03    250 / 1435
132    Alfa Romeo GT 3.2 V6    1:21.6    115    ´04    239 / 1385
133    Ford Mondeo ST220    1:21.7    115    ´02    226 / 1490
134    Ferrari 348TB    1:21.8    115    ´89    295 / 1380
135    Mazda MX-5 2.0 MZR    1:21.8    115    ´05    160 / 1150
136    BMW 325ti Compact    1:21.9    114    ´01    192 / 1380
137    Mercedes E 500    1:21.9    114    ´02    306 / 1625
138    Opel Astra Coupe Turbo    1:21.9    114    ´00    190 / 1245
139    VW Scirocco 2.0 TSI    1:21.9    114    ´08    200 / 1298
140    Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V    0,00095463    114    ´    220 / 1433
141    MG ZT 260    1:22.0    114    ´05    260 / 1774
142    Opel Astra OPCĀ´02    1:22.0    114    ´02    200 / 1330
143    Renault Laguna Coupe GT 3.5 V6    1:22.0    114    ´08    238 / 1597
144    Fiat Grande Punto Abarth EsseEsse    1:22.0    114    ´08    179 / 1185
145    Fiat Coupe 20V Turbo    1:22.1    114    ´98    220 / 1310
146    Jaguar S-Type R    1:22.1    114    ´02    400 / 1800
147    Opel Astra GTC 2.0T    1:22.1    114    ´04    200 / 1348
148    Alfa Romeo 147 GTA    1:22.1    114    ´    250 / 1427
149    Renault Laguna Coupe GT 2.0T    1:22.1    114    ´08    204 / 1557
150    Seat Ibiza Cupra    1:22.2    114    ´06    180 / 1177
151    BMW 320si    1:22.2    114    ´06    173 / 1325
152    Mini Cooper S Works    1:22.2    114    ´04    200 / 1175
Senast redigerat av viccoA (26 augusti 2009)


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#19
viccoA skrev:
Arvestrand skrev:
Arvestrand skrev:
Vanosen går ju sönder på alla M Motrer. Bara te att byta. Sachs är de som gäller då. den håller.

Måste felcitera mej själv. Dom går inte sönder på alla M motorer. Menar på just denna 321hk M Motorn.

De går inte alls sönder på alla Z3M. Vad är det för skitsnack? Man bytte många RR vanos på garanti pga oljud men jag vet inte om mer än ytterst få bilar som verkligen har haft rasad vanos (då har jag pratat personligen med säkert 100 zäta ägare under de bilträffar och banmöten jag varit på samt varit aktiv besökare av div både svenska och utlänska BMW sidor). Därmed inte sagt att inte vanosen kan rasa ihop men det är ovanligt. Jag tror att ras pga att vevlagren i motorn är slut är betydligt vanligare.

Min bil har rullat över 17.000 mil med RR vanos, jag har aldrig rört motorn. Jag har ägt min Z3M i snart 6år och kört den som den ska köras, dvs jag kör inte ecodriving precis...

Kör på TWS-olja, gasa inte som en idiot innan oljan nått 80 grader (vattentempen ska man inte kolla på).

Jag har aldrig haft en mer driftsäker bil med en sugmotor som levererar över 100 literhästar.

Till trådskaparen;


Byt olja till Castrol TWS 10-60 om den inte går på den oljan idag.
Drar bilen jämnt genom hela registret eller känns det som att det finns några ställen som den tvekar på (oftast runt 2500 rpm) på hög växel. Om inte är din vanos säkert frisk.
Att bilen rasslar lite på tomgång är helt normalt beror på kamkedjesträckaren och är inget fel.
Skulle vanosen vara dålig finns det en artikel från 2003 i PerformanceBMW där man går igenom hur man gör för att reparera en vanosarna steg för steg. Delarna kostar ca 1500kr och det tar ungefär 4 timmar för en oerfaren hemma skruvare.

Se även den här guiden för allmänna råd: http://www.autopower.se/Guider/Begagnat … hecklista/

big_smile Mycket tack för all info jo ny e bytet avklarat å det e klart en kul bil ..... tongue


https://www1.garaget.org/archive/11/10774/161521/161521-1537653.jpg

Jo den drar genom hela registret å svarar på tal när man ger den gas .... men till min
upptäckt så har någon jubel idiot dragit på en sänknings sats på den så när man mosar på
så far kylflänsarna i backen på bak klumpen men det e åtgärdat med nya orginal fjädrar.

Önskar gärna tipps på nice sidor som har fräna parts till dessa bilar .....

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

3 120 Inlägg
26 augusti 2009
#20
Grattis till en härlig bil! big_smile


Vad är du ute efter för delar?

Avgas finns från tex. Eisenmann, Hamann, Schnitzer, Bastuck mfl.
Bromsar rekommenderar jag att du handlar från Pean Sweden.
Utvändig plast: Mani (MH-GTR) har ett kit med sidokjolar och lägre front, Hamann har ett par olika bodykits samt andra njurar och mängder med andra småprylar.
Fälgar: Lite småknepigt, E36 passar fram och jag tror att ET från 5 serien passar bak, men är inte helt 100 utan att kolla efter. Hamann har en del snygga.
Shortshift, hårdare bussningar, uppgraderad koppling med annat svänghjul finns tex från UUC
Kolfiberhuv (och andra karossdelar) kan ordnas från sportvagnskonsult.com
Coilovers och ställbara topplagringar: Millway har prisvärda delar, Coilovers rekommenderar jag KW.
Kolfiberinsug finns från Hamann eller BMW Motorsport. (Rafko har nog också).
Kompressorkit finns från flera olika tillverkare, men har ingen erfarenhet av de så vet inte om jag vill rekommendera någon. Finns en tillverkare vars kit gör så att bilen lämnar 1100hk i steg 3. wink

m.m.
Senast redigerat av viccoA (26 augusti 2009)



Sök