2538
Sök

Bränsletrycksproblem SAAB 9000 -96 2.0t

Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#1
Holla!

Ställde denna fråga på Saabforum, inte fåt svar så jag ställer den här också.wink Tråden där för den som vill fördjupa sig:D: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 4#p1841514

Har en 9000 -96 2.0t, italienbox+MV.
Haft lite diverse problem men nu återstår vad jag tror kan vara bränsletrycket.

Vill kolla detta på ett billigt och "lätt" sätt, vad använder jag mig av om nu mitt "garage" är en stor parkering och tillgång till verktyg är biltema typ?

Följdfråga, trycket ska tydligen vara 3k och öka vid belastning till...jaa, vad som högst?

Tacksam för tips och hjälp gubbar!
Senast redigerat av PeLa (4 augusti 2009)

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
4 augusti 2009
#2
PeLa skrev:
Holla!

Ställde denna fråga på Saabforum, inte fåt svar så jag ställer den här också.wink Tråden där för den som vill fördjupa sig:D: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 4#p1841514

Har en 9000 -96 2.0t, italienbox+MV.
Haft lite diverse problem men nu återstår vad jag tror kan vara bränsletrycket.

Vill kolla detta på ett billigt och "lätt" sätt, vad använder jag mig av om nu mitt "garage" är en stor parkering och tillgång till verktyg är biltema typ?

Följdfråga, trycket ska tydligen vara 3k och öka vid belastning till...jaa, vad som högst?


Tacksam för tips och hjälp gubbar!

hur högt laddtryck har du mitt bränsletryck stiger med laddtrycket dvs 3 bar utan belastning och vid fullt ladd 4.4 bar dvs har ja ett laddtryck på 1.4 bar

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#3
Det är det jag vill veta (på ett enkelt och billigt sätt), vad jag just har för laddtryck... wink Hur kollar jag det smidigast? Ingen tillgång till garage, avancerade verktyg osv...

3 bar har jag nog då bilen svarar upp till 3000rpm men efter det så får jag släppa upp gasen för att sedan följa varvtalet upp med den, då når jag 6000rpm... till slut... roll

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
4 augusti 2009
#4
PeLa skrev:
Det är det jag vill veta (på ett enkelt och billigt sätt), vad jag just har för laddtryck... wink Hur kollar jag det smidigast? Ingen tillgång till garage, avancerade verktyg osv...

3 bar har jag nog då bilen svarar upp till 3000rpm men efter det så får jag släppa upp gasen för att sedan följa varvtalet upp med den, då når jag 6000rpm... till slut... roll

lättast är att montera laddtrycksmätare smile lr e den orginal så borde nån saab mekaniker kunna säga vad de är för tryck org smile

du har 3 bar oavsett varvtal de höjjs när du kör med belastning ändras de annars så borde något vara fel

kollat alla kontakter till spridare m.m.?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#5
sjovold skrev:
PeLa skrev:
Det är det jag vill veta (på ett enkelt och billigt sätt), vad jag just har för laddtryck... wink Hur kollar jag det smidigast? Ingen tillgång till garage, avancerade verktyg osv...

3 bar har jag nog då bilen svarar upp till 3000rpm men efter det så får jag släppa upp gasen för att sedan följa varvtalet upp med den, då når jag 6000rpm... till slut... roll

lättast är att montera laddtrycksmätare smile lr e den orginal så borde nån saab mekaniker kunna säga vad de är för tryck org smile

du har 3 bar oavsett varvtal de höjjs när du kör med belastning ändras de annars så borde något vara fel

kollat alla kontakter till spridare m.m.?

Har ingen laddtrycksmätare original in till instrument om det är den du menar... 150Hk-aren du vet...
Bytte pump för ca 2 månader sedan och misstänker att den är boven i dramat, därför har jag fastnat på att det är bränsletrycket som är boven... Tills jag testar och ser att det kanske inte är detta fel som orsakar slöheten... roll

EDIT: Har kollat spridare, kontakter mm.
Senast redigerat av PeLa (4 augusti 2009)

1 019 Inlägg
4 augusti 2009
#6
Bränsletrycket ska alltid vara 3 bar plus ditt tryck i insuget. Laddar du 0,5 bar så ska du alltså ha ett bränsletryck på 3,5 bar. Ligger du och kör landsäg och har ett (relativt) insugstryck på -0,5 bar ska du ha 2,5 bar i bränsletryck.


Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#7
Garfield skrev:
Bränsletrycket ska alltid vara 3 bar plus ditt tryck i insuget. Laddar du 0,5 bar så ska du alltså ha ett bränsletryck på 3,5 bar. Ligger du och kör landsäg och har ett (relativt) insugstryck på -0,5 bar ska du ha 2,5 bar i bränsletryck.

Ok...
Huvudargumentet med tråden är HUR jag kollar trycket smidigast på en 9000 -96 2.0t för att ö.h.t se vad mitt tryck är. big_smile
det finstilta kan vi ju komma till efter att vi har något att gå på... wink

EDIT: Laddar nog 0.6 med en italienbox.
Senast redigerat av PeLa (4 augusti 2009)

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
4 augusti 2009
#8
PeLa skrev:
Garfield skrev:
Bränsletrycket ska alltid vara 3 bar plus ditt tryck i insuget. Laddar du 0,5 bar så ska du alltså ha ett bränsletryck på 3,5 bar. Ligger du och kör landsäg och har ett (relativt) insugstryck på -0,5 bar ska du ha 2,5 bar i bränsletryck.

Ok...
Huvudargumentet med tråden är HUR jag kollar trycket smidigast på en 9000 -96 2.0t för att ö.h.t se vad mitt tryck är. big_smile
det finstilta kan vi ju komma till efter att vi har något att gå på... wink

EDIT: Laddar nog 0.6 med en italienbox.

ja kunde kolla de i min för att pappa har en massa mätinstrument som gick att koppla in efter lite krängel tongue

men en sak du inte sk göra är å dr in bränsle ledningar i bilen tongue

men de borde ju finnas nått annat sätt att kolla men kommer inte på nått nu smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#9
ja kunde kolla de i min för att pappa har en massa mätinstrument som gick att koppla in efter lite krängel tongue

Kul för dig!

men en sak du inte sk göra är å dr in bränsle ledningar i bilen tongue

Varför skulle jag ö.h.t?

men de borde ju finnas nått annat sätt att kolla men kommer inte på nått nu smile

Tack för ditt inlägg, vad var meningen med det??? yikes roll

2 164 Inlägg
4 augusti 2009
#10
Va de en ny eller gammal MV du köpte och monterade tillsammans med Italien boxen?
För just till Trionic 5 är de väldigt vanskligt att köpa begagnad MV för de är aldrig säkert dom funkar.
Visst kostar en ny mycket men dom funkar i alla fall.

Tror inte de är nått fel på ditt bränsletryck.
Vad är de för tändstift du använder? De ska ENDAST vara NGK
Sen är de ju bra om du kör på 98 oktan med.

Dra en slamg mellan kompressor huset utblås och WG klockan och få du lite bättre fa rt då kan de vara MVn.
kolla annars efter läckage efter turbon till insuget.
De är väldigt troligt på de du beskriver.

MVH


Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#11
Fredrik-79 skrev:
Va de en ny eller gammal MV du köpte och monterade tillsammans med Italien boxen?
För just till Trionic 5 är de väldigt vanskligt att köpa begagnad MV för de är aldrig säkert dom funkar.
Visst kostar en ny mycket men dom funkar i alla fall.

Tror inte de är nått fel på ditt bränsletryck.
Vad är de för tändstift du använder? De ska ENDAST vara NGK
Sen är de ju bra om du kör på 98 oktan med.

Dra en slamg mellan kompressor huset utblås och WG klockan och få du lite bättre fa rt då kan de vara MVn.
kolla annars efter läckage efter turbon till insuget.
De är väldigt troligt på de du beskriver.

MVH

MV fick jag med när jag köpte boxen, de har fungerat ihop förut alltså och gjorde det även på min bil. Den kan ju ha pajat iofs men den är inte lätt att ersätta ju... Kostar en mindre förmögenhet och att låna ut en annan vet jag inte om nån nu gör... Göteborgare, förena er (med mig)! big_smile

Tändstiften är nån dyr Champion-historia, de NGK jag ville ha vid servicen i våras fanns inte så jag tog dessa 6000-milastift. Nån speciell legering på dem och jag har kollat dom, de fungerar bäst till 9000 överallt utan i Sverige då, här håller vi fast vid gamla traditioner och NGK är det enda som gäller... wink
Kostade 116 :- styck och bilen har gått fint med dem fram till nu så jag misstänker inte dom...

Problemet verkar inte vara t-trycket, det finns där och blir över men jag kan ju testa med en y-koppling på wg:ns slang iofs för att elimenera detta.
Läckage hittar jag inga, startgas på alla slangar/rör utan ändring i motorkaraktären.

Vette faan alltså, bilen är ju ingen racer utan familjebilen men man vill ju dra dessa påplastade civic, 740 mm mellan trafikljusena... wink

Tack för ditt svar, återkommer efter y-kopplingen.

EDIT: kopplar C till W med y-koppling direkt också för att elimenera MV helt.
Senast redigerat av PeLa (4 augusti 2009)

Frågvis
70 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#12
Började med att byta tändstift till mina gamla då jag hade de liggande i skuffen. NGK blaha-blaha, de det ska vara alltså, ingen bättring.
Plockade bort C och W -slangarna från MV och satte ihop dom med en läckande y-koppling. Pyser fint och bilen brummar inte som den gjort på höga varv. därimot går det fortfarande seeegt om jag jämför mot innan. "Kicken" saknas vid höga varvtal, precis som om soppan inte kommer fram...
Detta säger mig -och rätta mig om jag har fel här- att APC:n känner av att något (bränslemängd/tryck) inte är rätt och på så sätt stryper motorn genom MV? I vanliga fall alltså inte nu med min hemmagjorda pys, då tillåter jag ju inte APC:n att göra som den vill...

Helst av allt skulle jag på ett smidigt sätt testa det jag själv misstänker, bränsletryckets bar...

Tack till er som orkat läsa enda hit och klurar lite på mitt problem.wink

Frågvis
70 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#13
Tog den långa vägen idag och gick in i tanken, pumpen jag bytt för ca 2 månader sedan...
Den är helt OK, mer än man kan säga om slangen jag satt imellan den och locket.... roll En liiiten spricka i denna OK/Q8 bränsleslang troligen orsakad av den feta dimensionen på pumpen, minns att den var trög att få på just här...
Fixade en annan 10cm-stump, tyvärr av samma slang då jag hade den liggandes, bilen går som FAAN nu!!!big_smile

Problemet löst alltså men jag skulle gärna vilja att ni rekomenderade en slang som håller i längden, vill ju inte gå in i tanken varannan månad menar jag... wink

Tack alla för tips och råd!

2 164 Inlägg
5 augusti 2009
#14
PeLa skrev:
Började med att byta tändstift till mina gamla då jag hade de liggande i skuffen. NGK blaha-blaha, de det ska vara alltså, ingen bättring.
Plockade bort C och W -slangarna från MV och satte ihop dom med en läckande y-koppling. Pyser fint och bilen brummar inte som den gjort på höga varv. därimot går det fortfarande seeegt om jag jämför mot innan. "Kicken" saknas vid höga varvtal, precis som om soppan inte kommer fram...
Detta säger mig -och rätta mig om jag har fel här- att APC:n känner av att något (bränslemängd/tryck) inte är rätt och på så sätt stryper motorn genom MV? I vanliga fall alltså inte nu med min hemmagjorda pys, då tillåter jag ju inte APC:n att göra som den vill...

Helst av allt skulle jag på ett smidigt sätt testa det jag själv misstänker, bränsletryckets bar...

Tack till er som orkat läsa enda hit och klurar lite på mitt problem.wink

Släng bort pyset och trimma som man ska är nummer 1.
Byt till rätt stift av nyare så kan du få igång kicken då dom gamla är för dåliga.
Gör de och se om de blir bättre då!

OBS man ska ALDRIG pys trimma en saab!

MVH


Frågvis
70 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#15
Fredrik-79 skrev:
PeLa skrev:
Började med att byta tändstift till mina gamla då jag hade de liggande i skuffen. NGK blaha-blaha, de det ska vara alltså, ingen bättring.
Plockade bort C och W -slangarna från MV och satte ihop dom med en läckande y-koppling. Pyser fint och bilen brummar inte som den gjort på höga varv. därimot går det fortfarande seeegt om jag jämför mot innan. "Kicken" saknas vid höga varvtal, precis som om soppan inte kommer fram...
Detta säger mig -och rätta mig om jag har fel här- att APC:n känner av att något (bränslemängd/tryck) inte är rätt och på så sätt stryper motorn genom MV? I vanliga fall alltså inte nu med min hemmagjorda pys, då tillåter jag ju inte APC:n att göra som den vill...

Helst av allt skulle jag på ett smidigt sätt testa det jag själv misstänker, bränsletryckets bar...

Tack till er som orkat läsa enda hit och klurar lite på mitt problem.wink

Släng bort pyset och trimma som man ska är nummer 1.
Byt till rätt stift av nyare så kan du få igång kicken då dom gamla är för dåliga.
Gör de och se om de blir bättre då!

OBS man ska ALDRIG pys trimma en saab!

MVH

Lät den som sagt pysa i  felsökningssyfte, som skrivet ovan... Går kanon nu... wink


Sök