3300
Sök

Skillnaden mellan bensin och diesel?

265 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej
Jag vet inte om denna ligger rätt men jag tror det.
Jag undrar om effekten påverkas om man kör bensin eller dieselbil, jag vet ju att en dieselbil låter mycket mer men är det nån annan skillnad.
Det finns ju många som aldrig skulle köpa en dieselbil, och min pappa är en av dom men han förklara aldrig varför.

Så kan någon förklara.
Jag kanske verkar dum men frågar man inget får man inget veta tongue

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Entreprenör
1 286 Inlägg
4 augusti 2009
#2
Jo det är såhär:
Bensinbilar är törstiga, slöa, miljöbovar som skitar ner i naturen, medans
Dieselbilar är snåla, rappare och dessutom även miljövänligare än bensinbilarna.

Nackdel med att köra diesel? Kanske att skatten oftast är lite dyrare än på en bensinare. Idag skiljer det mellan 500:- upp till ett flertal tusenlappar beroende på bilmodell. Men o andra sidan så drar dom BETYDLIGT mindre bränsle och dessutom så är dieselbränslet billigare att köpa än bensinen.

Kör man en normal dieselbil så sparar man mellan 10 och 15 000:- per år jämfört med att köra bensinbil.

MVH
Niklas
som åker en 295 hästars BMW diesel.
Senast redigerat av NiKeMaN (4 augusti 2009)

// Niklas Johansson

Random Hero
4 047 Inlägg
4 augusti 2009
#3
NiKeMaN skrev:
Jo det är såhär:
Bensinbilar är törstiga, slöa, miljöbovar som skitar ner i naturen, medans
Dieselbilar är snåla, rappare och dessutom även miljövänligare än bensinbilarna.

Nackdel med att köra diesel? Kanske att skatten oftast är lite dyrare än på en bensinare. Idag skiljer det mellan 500:- upp till ett flertal tusenlappar beroende på bilmodell. Men o andra sidan så drar dom BETYDLIGT mindre bränsle och dessutom så är dieselbränslet billigare att köpa än bensinen.

Kör man en normal dieselbil så sparar man mellan 10 och 15 000:- per år jämfört med att köra bensinbil.

MVH
Niklas
som åker en 295 hästars BMW diesel.

bensinare är väl rappare än dieslar ? tkr en diesel e bra mkt slöare än en bensinare, visst dieslare har mer vrid men dom känns mkt slöare.

Dog food lid. Backwards

9 108 Inlägg
4 augusti 2009
#4
Om man tjänar på att köra diesel beror ju på hur mycket man kör. Ska man spara 10-15.000 om året då ska man köra långt och mycket.

Ju nyare bilen är desto mindre skillnader mot bensinare är det, för mig som kör lite billigare bilar finns inte diesel på kartan ens. Angående effekt så är det ju oftast mer vrid i en dieselbil men dom brukar inte gå bättre än bensinare för det, möjligtvis om båda bilarna kör med husvagn wink


265 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#5
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

DFFL
9 020 Inlägg
4 augusti 2009
#6
Peebo skrev:
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.
Senast redigerat av FireTraXX (4 augusti 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

265 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#7
FireTraXX skrev:
Peebo skrev:
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.

Så med andra ord så går en diesel lika bra som en bensin även med mindre hästar?

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

2 283 Inlägg
4 augusti 2009
#8
NiKeMaN skrev:
Jo det är såhär:
Bensinbilar är törstiga, slöa, miljöbovar som skitar ner i naturen, medans
Dieselbilar är snåla, rappare och dessutom även miljövänligare än bensinbilarna.

Nackdel med att köra diesel? Kanske att skatten oftast är lite dyrare än på en bensinare. Idag skiljer det mellan 500:- upp till ett flertal tusenlappar beroende på bilmodell. Men o andra sidan så drar dom BETYDLIGT mindre bränsle och dessutom så är dieselbränslet billigare att köpa än bensinen.

Kör man en normal dieselbil så sparar man mellan 10 och 15 000:- per år jämfört med att köra bensinbil.

MVH
Niklas
som åker en 295 hästars BMW diesel.

En nackdel till med att köra diesel är att de låter oftast som traktorer, även nyare bilar som ska låta "normalt" gör det smile

R.I.P. Michael Jackson!

182 Inlägg
4 augusti 2009
#9
FireTraXX skrev:
Peebo skrev:
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.

Vänta lite nu. Menar du att en S5 (354HK) är direkt jämför barn med en a5 3.0Tdi(240hk).

DFFL
9 020 Inlägg
4 augusti 2009
#10
sand3rs skrev:
FireTraXX skrev:
Peebo skrev:
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.

Vänta lite nu. Menar du att en S5 (354HK) är direkt jämför barn med en a5 3.0Tdi(240hk).

Nope, men den står sig bra.
Peebo skrev:
Så med andra ord så går en diesel lika bra som en bensin även med mindre hästar?

Nej.

Ni får nog läsa vad jag skrev igen och ignorera vad ni vill att jag ska skriva.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

904 Inlägg
4 augusti 2009
#11
Va mycket skitsnack de är här smile
Att en diesel har mycekt vrid är en ren rest produkt pga hög effekt vid låga varvtal.
Och anledningen att Lastbilar med mer kör diesel är helt enkelt för att man får ur mer energi per droppe bränsle. Inte för att dom får ut sånna mängder vrid. En 500hk diesel elelr bensin lastbil skulle båda klara dra samma släp. Det är en fråga om utväxlning i lådan.

Och att diesel är renare och miljövänligare stämmer inte heller. Nu när partikelfilter finns så är det mycket bättre, det kan jag hålla med om. Men de finns en anledning till varför diesel bilar har högre skatt.

De ska va gött å leva

1 827 Inlägg
4 augusti 2009
#12
FireTraXX skrev:
Peebo skrev:
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.

Ehh nej. Däremot hade du aldrig fått ut en bråkdel av den effekten ur en bensinare på dom varven du får av en diesel.

Kort sagt, du hade behövt lika många hästar, men för att få dom så hade du antingen behövt varva mer eller bygga en motor med mer volym. Inget av detta är aktuellt därför kör man på diesel. För glöm aldrig att effekt är alltid effekt, oavsett hur mycket vrid du har.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
4 augusti 2009
#13
MrVain skrev:
Va mycket skitsnack de är här smile
Att en diesel har mycekt vrid är en ren rest produkt pga hög effekt vid låga varvtal.
Och anledningen att Lastbilar med mer kör diesel är helt enkelt för att man får ur mer energi per droppe bränsle. Inte för att dom får ut sånna mängder vrid. En 500hk diesel elelr bensin lastbil skulle båda klara dra samma släp. Det är en fråga om utväxlning i lådan.

Och att diesel är renare och miljövänligare stämmer inte heller. Nu när partikelfilter finns så är det mycket bättre, det kan jag hålla med om. Men de finns en anledning till varför diesel bilar har högre skatt.

Jag var på ett föredrag på LTH för ett tag sedan och träffade professorn i förbränningsteknik där. Han hade en väldigt intressant synbild på detta med vilket som är minst skadligt, bensin eller diesel. Han påstod förstås att båda var lika skadliga...

Varför? Jo... Diesel är en slaggprodukt av bensin, eller vice versa. Man får ut lika stor mängd av varje när man raffinerar råolja. Båda två används och kommer att användas, därför spelar det ingen som helst roll om du kör på diesel eller bensin då oavsett hur du gör så kommer bränslet att förbrännas. Det är helt omöjligt att endast använda bensin då det för varje tank du tankar i din bil, så kommer det finnas lika många liter färdigraffinerad diesel...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

DFFL
9 020 Inlägg
4 augusti 2009
#14
Eisenhut skrev:
FireTraXX skrev:
Peebo skrev:
Men om man tittar på autopower.se så ser man ju att en 330d har 184 hk samtidigt som en 330i har 231 hk och då borde väl ändå bensinaren gå bättre så det borde ju vara dyrare att köpa enn diesel om man vill ha lika många hästar. Eller går den ca lika bra med 40 hk mindre.
(03:ans modell)

//Peebo

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.

Ehh nej. Däremot hade du aldrig fått ut en bråkdel av den effekten ur en bensinare på dom varven du får av en diesel.

Kort sagt, du hade behövt lika många hästar, men för att få dom så hade du antingen behövt varva mer eller bygga en motor med mer volym. Inget av detta är aktuellt därför kör man på diesel. För glöm aldrig att effekt är alltid effekt, oavsett hur mycket vrid du har.

Att behöva varva lastbilen till 7000/min är detsamma som att inte orka för mig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

904 Inlägg
4 augusti 2009
#15
FireTraXX skrev:
Eisenhut skrev:
FireTraXX skrev:

Man ser även att bensinaren gör 0-100 på 6.5s medans dieseln gör det på 7.8s.

EDIT:
Vi har ju dieselbilar i firman (Åkeri, duuuhhhh) av den enkla anledningen att de är starkare och billigare att köra när man kör så långt som vi gör med dem.
Hade lastbilarna gått på bensin så hade de fått ha en miljard hästar för att orka.


MEN, ställ upp en Audi S5 mot en A5 3.0TDI så kommer det inte skilja mycket.

Ehh nej. Däremot hade du aldrig fått ut en bråkdel av den effekten ur en bensinare på dom varven du får av en diesel.

Kort sagt, du hade behövt lika många hästar, men för att få dom så hade du antingen behövt varva mer eller bygga en motor med mer volym. Inget av detta är aktuellt därför kör man på diesel. För glöm aldrig att effekt är alltid effekt, oavsett hur mycket vrid du har.

Att behöva varva lastbilen till 7000/min är detsamma som att inte orka för mig.

7000rpm är bara en siffra på en mätare.. Att du har max effekt i en diesel lastbil mellan 1500-2000rpm och dessamma i en bensinare fast mellan 3000-3500rpm spelar ingen roll.
Det är effekten som flyttar föremålet, effekten får du ut genom att ta vrid gånger varv

De ska va gött å leva

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
#16
Som sagt, det är en JÄVLA skillnad mot en slö gammal dieselmotor utan partikelfilter mot en sprillans ny snabb o stark dieselmotor med partikelfilter och ännu mer miljövänliga metoder för att rena avgaser.

För en normalstor bil så behöver man köra över 2500-3000 mil om året för gå jämnt upp pga av den högre skattekostnaden. Efter detta så kan man spara pengar.

Men skattereglerna håller på och ses över och det senaste jag läste så kommer det vara ändrat inom kort tid så att det blir mer gynnsamt att äga en snål dieselbil.


Profile at Phoenix Foundation
171 Inlägg
4 augusti 2009
#17
Dieselbil e bra om man ska åka långt, du behöver inte varva skiten ur motorn för att köra om m.m.
Letar efter en 530dA för att åka bensinare mellan Oslo Motala suger för att folk inte kan köra i 90 på 90 väg, dom kör 70 specielt normännen, anyway En diesel motor mår oftast bättre än en Bensinare vid t.ex 20.000mil.

Ska man köra fort på bana och njuta av motorljud så e ju bensinare ett självklart alternativ.
Visst Audi R8 Lemans går på diesel men kom igen vad kostar en sån bil?

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 augusti 2009
#18
Diesel har ju klart rejält med vrid på låga varv, men 455'an i min Buick borde då tekniskt sett gå emot bensin motorernas lagar då den pumpar ut 700nm på 2000RPM?


Fast jag tycker ärligt talat att diesel är piggare, efter man har åkt i en 700hk Cummins diesel. Stog ju på så ögonen svartnade.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
#19
Siarnaq skrev:
Diesel har ju klart rejält med vrid på låga varv, men 455'an i min Buick borde då tekniskt sett gå emot bensin motorernas lagar då den pumpar ut 700nm på 2000RPM?


Fast jag tycker ärligt talat att diesel är piggare, efter man har åkt i en 700hk Cummins diesel. Stog ju på så ögonen svartnade.

Det är ju en VISS skillnad mellan en 1.6-2.0 liters dieselmotor och en 7.2 liters v8 bensinare.... smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 augusti 2009
#20
linuslinje skrev:
Det är ju en VISS skillnad mellan en 1.6-2.0 liters dieselmotor och en 7.2 liters v8 bensinare.... smile

7.4. smile

Väger dock lika mycket som en 5.7 liters Cheva bensinare, så det säger ju en sak. Men ärligt talat så är det nästan inga bigblockare som kan ge ut så mycket vrid på så lågt varv.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök