3111
Sök

945: dump problem

133 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej, Jag får verkligen ingen ordning på dumpen. Har bytt till ett t04e agg & extraktor grenrör och därför monterat en dump.

Problemet är att bilen dör när man släpper gasen och så kvittrar det från turbon. Den sitter mellan turbo och IC och återcirkulerar ner till insugssidan. Jag har kollat så den släpper ut luft (tydligen inte tillräckligt?) och jag har testat justera dumpen men blir varken av med kvittrandet eller att bilen vill dö. Det luktar dessutam extremt mkt bensin. Några förslag ??

Har inte kopplat på slangen från vevhusventilationen nånstans men det har väl ingen betydelse
Senast redigerat av 940Black (4 augusti 2009)

940ltt

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 augusti 2009
#2
har den lmm? den tappar uppmätt luft och därför tjuvstannar den och luktar brännsle men tydligen kan den inte släppa allt för mycke om trycktet studsar imot impellrarna (därför den kvittrar)

2slow

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2009
#3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

133 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#4
Ja den har LMM, men jag återcirkulerar ju luften!!! och det spelar ingen roll hur slapp jag än gör fjädern så kvittrar det ändå + att bilen dör hela tiden.

Vad kan vara fel?
Senast redigerat av 940Black (4 augusti 2009)

940ltt

Svetsare
3 150 Inlägg
4 augusti 2009
#5
940Black skrev:
Ja den har LMM, men jag återcirkulerar ju luften!!! och det spelar ingen roll hur slapp jag än gör fjädern så kvittrar det ändå + att bilen dör hela tiden.

Vad kan vara fel?

100% säker på att vakumslangen på toppen av dumpen är korrekt inkopplad?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

133 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#6
ZonaX skrev:
940Black skrev:
Ja den har LMM, men jag återcirkulerar ju luften!!! och det spelar ingen roll hur slapp jag än gör fjädern så kvittrar det ändå + att bilen dör hela tiden.

Vad kan vara fel?

100% säker på att vakumslangen på toppen av dumpen är korrekt inkopplad?

Ja hur kan man koppla den fel?

Har dratt en slang rätt in i insuget. Bilen går bra såfort jag tar bort dump grejorna. Men det känns ju sådär att köra utan ventilen.

Kanske har hittat felet.. den läcker ganska rejält mellan DP o turbon kanske därav dålig blandning och att den inte klarar hålla tomgången och dör?
Senast redigerat av 940Black (4 augusti 2009)

940ltt

261 Inlägg
4 augusti 2009
#7
har du kopplat in återcirkulationen på rätt sida lmm då???
Den ska sitta mellan lmm och turbo, men det hoppas jag du visste tongue

Ta en bild så vi får se hur det ser ut...

133 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#8
945TurboMS skrev:
har du kopplat in återcirkulationen på rätt sida lmm då???
Den ska sitta mellan lmm och turbo, men det hoppas jag du visste tongue

Ta en bild så vi får se hur det ser ut...

Jag vet hur en dumpventil skall kopplas. Men felet kanske är att den läcker som fan vid V-bandsklämman. Däremot så kvarstår ändå problemet med att luften går tillbaks in i turbon.

940ltt

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2009
#9
940Black skrev:
945TurboMS skrev:
har du kopplat in återcirkulationen på rätt sida lmm då???
Den ska sitta mellan lmm och turbo, men det hoppas jag du visste tongue

Ta en bild så vi får se hur det ser ut...

Jag vet hur en dumpventil skall kopplas. Men felet kanske är att den läcker som fan vid V-bandsklämman. Däremot så kvarstår ändå problemet med att luften går tillbaks in i turbon.

läste du tråden om dumpventiler? det lirar extremt illa även med åkercirk på en 940. jag höll på en hel eftermiddag och det funkade inte trots återcirkulering

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

261 Inlägg
4 augusti 2009
#10
jag löste problemet på min genom att strypa vacumet...  hade en vanlig bosch plastdump från saab hmm
Det funkade hyffsat okej vill jag minnas...

133 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#11
torpis skrev:
940Black skrev:
945TurboMS skrev:
har du kopplat in återcirkulationen på rätt sida lmm då???
Den ska sitta mellan lmm och turbo, men det hoppas jag du visste tongue

Ta en bild så vi får se hur det ser ut...

Jag vet hur en dumpventil skall kopplas. Men felet kanske är att den läcker som fan vid V-bandsklämman. Däremot så kvarstår ändå problemet med att luften går tillbaks in i turbon.

läste du tråden om dumpventiler? det lirar extremt illa även med åkercirk på en 940. jag höll på en hel eftermiddag och det funkade inte trots återcirkulering

Jag snabbläste. Okej det låter jobbigt... Hade du problem med motorgången också eller kvittrade det?

Jag är nästan säker på att lamban läser fel eftersom den läcker vid dp:n.. Den går ju illa utan dump monterad också. Men ja ska ner och se om ja får det tätt så återkommer jag.

940ltt

429 Inlägg
4 augusti 2009
#12
Är väl inte så jätte haj på dumpventiler men är du kollat så dumpen är stängd på tomgång?
För måste vara något galet med den dumpventilen för det ska fungera med en eftermonterad dump specielt med återcirkolerande.
Jag hade testat på någon annan dump och kolla hur bilen beter sig då.


133 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#13
inget läckage vid DP:n längre men ändå inget bättre resultat.. Den dör efter gassläpp såfort man trampar fullt. gasar man sakta upp mot 3500 och släpper så håller den sig igång.

Fattar inte vad som e fel. Har ju bara bytt turbo och grenrör :S
---------

Nu går bilen riktigt igen efter lite justering på spjället.

Men vad skall man köra med för dump? Räcker en svart bosch dump till från en saab el octavia rs ?
Senast redigerat av 940Black (5 augusti 2009)

940ltt

1 062 Inlägg
6 augusti 2009
#14
Jag hade en sån past dump från bosch på min bil å den funkar jätte bra smile

Mvh

Team Björkeryd

3 295 Inlägg
6 augusti 2009
#15
vad är det för dumpventil du har köpt?


133 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#16
wildboy_87_ skrev:
Jag hade en sån past dump från bosch på min bil å den funkar jätte bra smile

Mvh

Okej bra.. Ska få en sådan i dagarna.


slave_joe: jag har en  blitz som återcirk men den räcker inte till. har även testat biltemas återcirk men den fick ja inte till att dumpa alls så den ska dom få tillbaka tongue
Senast redigerat av 940Black (6 augusti 2009)

940ltt

3 295 Inlägg
6 augusti 2009
#17
ok, för dom där kopiorna av alla dessa dumpventiler som finns, har en tendens att ha inre läckage så den inte öppnar av vakumet som finns.


133 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#18
Slave_joe skrev:
ok, för dom där kopiorna av alla dessa dumpventiler som finns, har en tendens att ha inre läckage så den inte öppnar av vakumet som finns.

Okej kan va så med feltemas dump också då för den var stendöd! testade ju utan fjäder också kolven rörde sig inte då heller.. Jag skall ha på en svart bosch dump idag så får se om det löser sig då big_smile

940ltt


Sök