Använda stereo och cigguttag på samma kabel?

aafaan
6 augusti 2009 · 44 Inlägg

hej.. kablarna till cigguttaget är trasiga och jag tänkte isåfall dra kablarna från stereon till cigguttaget så jag får liv i den.. då undrar jag om det finns några risker för överbelastning på säkringen osv om man skulle göra detta?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 augusti 2009 · 5 650 Inlägg

klart de går men hur vida de är bra lr ej kan jag inte svara på men bra många bilar har ju tex ciggutag stereo på samma säkring

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
aafaan
6 augusti 2009 · 44 Inlägg

MrEricsson skrev:
klart de går men hur vida de är bra lr ej kan jag inte svara på men bra många bilar har ju tex ciggutag stereo på samma säkring

oki tänker om man skulle sätta dit en starkare säkring ska ju bara använda cigguttaget till gpsen och ladda mobilen

P_H Elektriker
6 augusti 2009 · 109 Inlägg

Det går bra att använda samma kabel, men byt INTE säkring. Då finns det risk för kabelbrand eller andra otrevligheter. Kablen är nämligen anpassad för den säkringen.

aafaan
8 augusti 2009 · 44 Inlägg

P_H skrev:
Det går bra att använda samma kabel, men byt INTE säkring. Då finns det risk för kabelbrand eller andra otrevligheter. Kablen är nämligen anpassad för den säkringen.

men det finns ingen risk då för att den ena tar för mycket ström så man tex inte kan använda stereon om man laddar mobilen?

henke_99 Offroad Racing
8 augusti 2009 · 3 122 Inlägg

Belastar man en kabel så mkt att standardsäkringen går så kommer kabeln brinna upp om man sätter dit en större säkring.... dessutom, delar man en kabel så man tar ström till 2 saker på den så kommer det bli samma spänningsförlust för båda grejerna, strömmen kommer ju inte gå till bara den ena... Och en gps/mobilladdare drar inte mkt ström. knappt märkbart...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
aafaan
8 augusti 2009 · 44 Inlägg

fixa det nu iaf fick tag på dom gamla sladdarna dock så gick säkringen så det va bara att byta sen funka det nu kan man köra bil utan att köra vilse smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang