3547
Sök

Vart hittar man en ny motor till citroen c5 v6

7 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
Hej,

vet inte om jag satte tråden på rätt ställe men here we go,

Nu har pappa problem med bilen och skulle behöva en ny motor, en v6.

Frågan är nu var man kan hitta en, en sida lr nåt skulle sitta fint.

har kollat på google och hitta inget, kanske sökte fel men söker nu hjälp av er på garaget.

skulle va tacksam om man kunde få svar fort,

bil är ju det ända man kan ta sig runt me nu för tiden, lr hur? tongue

4 682 Inlägg
6 augusti 2009
prova håll utkik på blocket, sök även efter motorer som suttit i andra bilar än c5 t.e.x Peugeot 607.

7 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
okey, min andra fråga är om peugeot 406:as v6 passar i bilen.

det är ju samma land, samma skit, kan det funka?
Senast redigerat av Almeeu (6 augusti 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 augusti 2009
Det kommer att bli billigast att importera en motor från annat land. Det du måste ta reda på är om det är samma spec (motorkod) på den du hittar på tex ebay.de. eller ebay.fr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Det kommer att bli billigast att importera en motor från annat land. Det du måste ta reda på är om det är samma spec (motorkod) på den du hittar på tex ebay.de. eller ebay.fr.

okey, franska kommer bli ett problem men det löser la sig med en ordbok i närheten big_smile

vad menar du med motorkod?

kan man inte ta vilken v6:a som helst som är från citroen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2009
Motorkod : Det som är stansat på blocket. Ett par bokstäver o siffror. Eftersom jag inte kan något om Citroen så kan jag inte hjälpa dig där.

Ta vilken v6 från C5 som helst : Det vet jag inte. På många bilmodeller skiljer vissa detaljer mellan olika säljställen i världen. Ofta finns det en version för Nordamerika och en för Europa, men det kan även finnas små skillnader inom Europamarknaden. Men hittar du rätt motorkod så är det rätt motor. Detta är viktigt för att elektronik ska lira med motorn som verkstaden hänger i. Förmodligen är en C5-motor från Frankrike/Tyskland plug and play.

En fråga om motorn som sitter i bilen nu, är den helkörd? Har ni fått fram vad det skulle kosta att renovera den? Okej, andrahandsvärdet i all ära och allt det där, men vill man ha kvar bilen så kan det kännas okej att lägga 20-30k på en renovering även om inte bilen är värd det egentligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 682 Inlägg
7 augusti 2009
Almeeu skrev:
okey, min andra fråga är om peugeot 406:as v6 passar i bilen.

det är ju samma land, samma skit, kan det funka?

kan funka om det är rätt årmodell, du kan kolla upp lite på wikipedia så du vet va du ska söka efter å sen ta kontakt med försäljaren å fråga efter motorkoden om du hittar nån motor som kan tänkas passa.
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_ES_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5

7 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Motorkod : Det som är stansat på blocket. Ett par bokstäver o siffror. Eftersom jag inte kan något om Citroen så kan jag inte hjälpa dig där.

Ta vilken v6 från C5 som helst : Det vet jag inte. På många bilmodeller skiljer vissa detaljer mellan olika säljställen i världen. Ofta finns det en version för Nordamerika och en för Europa, men det kan även finnas små skillnader inom Europamarknaden. Men hittar du rätt motorkod så är det rätt motor. Detta är viktigt för att elektronik ska lira med motorn som verkstaden hänger i. Förmodligen är en C5-motor från Frankrike/Tyskland plug and play.

En fråga om motorn som sitter i bilen nu, är den helkörd? Har ni fått fram vad det skulle kosta att renovera den? Okej, andrahandsvärdet i all ära och allt det där, men vill man ha kvar bilen så kan det kännas okej att lägga 20-30k på en renovering även om inte bilen är värd det egentligen.

vad det är för fel på den vet jag inte. pappa sa att han körde typ 20km sen dog bilen bara. den vill inte starta alls, han sa att den inte heller tänder. Han sa att en ny motor blir det om det är för dyrt att fixa vad det nu är för fel på bieln.

Bilen köpte i början av juli så den kommer vara kvar

2 024 Inlägg
11 augusti 2009
Be din farsa regga sig och kolla på http://citroenakuten.com så finns all hjälp han behöver där.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Supraman
2 300 Inlägg
11 augusti 2009
kolla bildelasbasen.se eller laga.se

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

10 287 Inlägg
11 augusti 2009
Börja med att ta reda på vad som är fel.....roll

/Göran

Almeeu skrev:
vad det är för fel på den vet jag inte. pappa sa att han körde typ 20km sen dog bilen bara. den vill inte starta alls, han sa att den inte heller tänder. Han sa att en ny motor blir det om det är för dyrt att fixa vad det nu är för fel på bieln.

Bilen köpte i början av juli så den kommer vara kvar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 augusti 2009
Sharky skrev:

/Göran

kan inte mer än hålla med... kanske så enkelt som att det är ett jordfel, eller att  nån tändmodul eller liknande pajjat, och det är garanterat billigare än ett motorbyte...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

7 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

kan inte mer än hålla med... kanske så enkelt som att det är ett jordfel, eller att  nån tändmodul eller liknande pajjat, och det är garanterat billigare än ett motorbyte...

det blev ett motor bytte, någon spänare till en kamrem hade gått sönder så hade remmen på något sätt kommit in i motorn vid kamarna så någon cilinder slagit fel... lr något sånt, kommer inte ihåg.

att fixa det var dyrare än att bytta motor sa de på citroen verkstan.

ursäkta stavning, är trött och kan inte stava till alla motor delar xD

Sök