3698
Sök

Fick brev från bussines cheack ab! Hjälp..

67 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan

Ett brev från ett företag som heter bussines cheack ab fick jag i brevlådan i veckan!
Där står att dom eller någon har kontrollerat min lön/inkomst och om jag har skulder på kronofogden.

Någon som känner till detta, måste jag göra något eller bara låta det vara som ingenting ??
Varför ska dom snoka i mina privata grejor liksom ?

Har läst lite om företaget på internet och jag verkar inte vara den ända som blivit utsatt
Känner du till detta ? hör av dig..!

Mvh

7 275 Inlägg
7 augusti 2009
Ansökt efter någonting kanske?

4 005 Inlägg
7 augusti 2009
Vad är din fråga egentligen?

Någon har gjort en kreditupplysning på dig genom Business Check.
När någon gör det, så är de skyldiga att ge dig en kopia.

Om du läser brevet så står det att det är en kopia, ren information?

Ta det lugnt, ring företaget nästa gång istället.
Senast redigerat av linuslinje (7 augusti 2009)

67 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Jo men känns ej så kul att personer kan snoka i mina privata grejor liksom, vad jag tjänar ska fan inte någon veta tycker jag! Kan man inte radera sina uppgifter då ? eller bäst och kontakta företaget som du sa kanske.

Skaune
7 augusti 2009
M.F. skrev:
Jo men känns ej så kul att personer kan snoka i mina privata grejor liksom, vad jag tjänar ska fan inte någon veta tycker jag! Kan man inte radera sina uppgifter då ? eller bäst och kontakta företaget som du sa kanske.

har du tatt ett lån nyligen? köpt nått på avbetalning? etc. detta e vanligt och någonting företgaen gör när du som kund lånar/köper något för att kolla så att du har råd/eller inte har betalningsanmärkningar.
och vad gör det ifall nån får reda på vad du tjänar?

67 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Till Axor> Nej jag har ej köpt något på avbetalning, det är darför jag tycker det är konstigt.! aja ska kasta brevet orka bry sig.

Svetsare
3 150 Inlägg
7 augusti 2009
Hade jag varit du hade jag läst igenom brevet riktigt, borde ju stå nåt mer än "Kreditupplysning"?  Borde stå va fan det handlar om?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 augusti 2009
Varför inte ringa och fråga dom?..Hur svårt är det?
Fattar inte varför folk skriver en tråd om hur man torkar sig i röven.

519 Inlägg
8 augusti 2009
Det räcker tex att man tar ett nytt mobilabonnemang så får man hem sådana lappar då abonnemang- företagan kräver kreditupplysning..

www.klockren.nu
476 Inlägg
8 augusti 2009
De ska stå på lappen vilket företag som gjort kreditupplysningen..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

67 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Nej snälla kom och visa mig hur jag gör äger ej papper du kanske kan skänka mig lite
Sånna människor som dig irriterar mig enormt, liksom håll munnen stängd nästa gång ok.!
Och var lite trevlig annars dra..!

Wanegardh skrev:
Varför inte ringa och fråga dom?..Hur svårt är det?
Fattar inte varför folk skriver en tråd om hur man torkar sig i röven.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2009
Du kan få fram alla uppgifter om en annans ekonomi för några tior på www.upplysning.se , finns inget som heter privat längre.

Såhär ser det ut:

Personupplysningar

Civilstånd - Partner, pris: 5 kr
Köp på webben: klicka här »
Köp via SMS: Ej tillgängligt via SMS

Sammanräknad inkomst, pris: 15 kr

Inkomst av tjänst, pris: 15 kr

Förmögenhet, pris: 15 kr

Antal anmärkningar, pris: 20 kr

5 senaste anmärkningarna, pris: 25 kr

Kreditupplysning - Mini, pris: 30 kr

Kreditupplysning - Maxi, pris: 40 kr

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (8 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 005 Inlägg
8 augusti 2009
M.F. skrev:

Vi har rätt till dina uppgifter, vad du tjänar osv. Vi har kommit överrens om att ha ett öppet samhälle där offentlighetsprincipen ska gälla.

Gillar du inte systemet så kan du antingen rösta på ett parti som vill ta bort offentlighetsprincipen (vet inge direkt?) eller avsäga ditt medborgarskap.

Sen kan jag väl hålla med tidigare talare om varför denna tråd finns. Men nu fick man ju skriva lite iaf.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 augusti 2009
Varför ska din inkomst vara hemlig?
Rädd att grannar ska se något märkligt?

Kreditupplysningar gör många företag, vissa gör det direkt när du ringer dem för att kolla om du är värd att lägga tid på. Så tänk efter om du talat med något företag och diskuterat ett abg, del.bet, lån, kreditköp ansökan om olika betalkort osv osv. Står inte alltid vilket bolag som gjort kollen, men fundera själv vilka som kan ha fått ditt personnummer senaste 2veckorna.

67 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Tror att det var en vanlig privat person som jag aldrig hade hört talats om till namnet som ville ha ut mina uppgifter, har inte kuvertet hemma just nu, ska kolla upp det imorn försäkerhetsskull. Och nej har ej tagit något abonnemang eller lån m.m.. 99% säker! Tack för visat intresse..

Mvh!

sirmiro skrev:
Varför ska din inkomst vara hemlig?
Rädd att grannar ska se något märkligt?

Kreditupplysningar gör många företag, vissa gör det direkt när du ringer dem för att kolla om du är värd att lägga tid på. Så tänk efter om du talat med något företag och diskuterat ett abg, del.bet, lån, kreditköp ansökan om olika betalkort osv osv. Står inte alltid vilket bolag som gjort kollen, men fundera själv vilka som kan ha fått ditt personnummer senaste 2veckorna.

526 Inlägg
8 augusti 2009
Det kallas nyfikenhet.. smile
Förut fick man kolla upp 10 st gratis på upplysning.se eller va fan det nu var..
Jag kollade upp släktingar chefer mm smile
bara av ren nyfikenhet.. men då fick ej personen man kollade upp någon info om det..
Vilken dom får nuförtiden verkar det som.

831 Inlägg
9 augusti 2009
Du ska få brev hem där det står vilken/vilka personer som kollat kreditupplysningar på dig. Man ska dock inte kunna kolla folk åt höger och vänster utan din vetskap.

Så är det i alla fall jag fått det förklarat för mig med tjänster som t ex ratsit. Kan man dock kolla vad folk tjänar etc etc utan att det syns så tycker jag systemet kan dra dit pepparna växer...
Senast redigerat av CrilleD (9 augusti 2009)

Knegare
718 Inlägg
9 augusti 2009
M.F. skrev:
Till Axor> Nej jag har ej köpt något på avbetalning, det är darför jag tycker det är konstigt.! aja ska kasta brevet orka bry sig.

Avbetalning, lån, abonemang (både telefon och TV).

William 2009-02-20

Sök