Topplockspackningsbyte Passat 1.8T -99.

mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

Hejsan.

På tisdag får jag hem topplockspackningen till en passat 1.8 T 1999. Nu undrar jag när jag har tagit bort den gamla packningen och ska sätta dit den ny, ska jag ha på nån tätningsmassa, silicon lr något annat? eller sätter man på den nya packningen bara?

tacksam för svar.

*Fixade en godkänd rubrik*
mvh jonTe/moderator

te_wik Forummoderator
8 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Du rengör ytorna noggrant sen lägger du på den nya packningen. Inget annat.
Rengör du inte ytorna bra så kommer packningen att läka.

Glöm inte att dra i rent moment.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

te_wik skrev:
Du rengör ytorna noggrant sen lägger du på den nya packningen. Inget annat.
Rengör du inte ytorna bra så kommer packningen att läka.

Glöm inte att dra i rent moment.


Mvh Tommy

okej. i vilken moment ska man dra?

te_wik Forummoderator
8 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

mensi skrev:

te_wik skrev:
Du rengör ytorna noggrant sen lägger du på den nya packningen. Inget annat.
Rengör du inte ytorna bra så kommer packningen att läka.

Glöm inte att dra i rent moment.


Mvh Tommy

okej. i vilken moment ska man dra?

Vet inte vilket moment det är på din bil, är olika. Någon kan säkert ge dig svar snart.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
AeroMalm BMW fantast
8 augusti 2009 · 1 172 Inlägg

precis som te_wik säger så ska både toppen och blockets yta rengöras nog, och sen ska bara packningen på och inget annat kladd... momentet är även olika från olika bilar. det måste du ta reda på... inte bara att dra. alla bultarna ska dras i en viss ordning,  OFtast från mitten och utåt sidorna. brukar även vara en 3 olika momen. man nbörja med ex 90 nm och sen 70 nm och en 60nm, och ibland ska man avsluta med att vinkeldra ex. 90 grader. det är noga att du får tag i vilka moment som gäller... mina är bara exempel...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
hinowa
8 augusti 2009 · 626 Inlägg

köp dig en heynes* reparationsbok, dom är skit bra! har en sådan till min golf som jag bytte topplockspackning i helgen, funkade skit bra:)

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Karl-Bertil
8 augusti 2009 · 518 Inlägg

Torque wrench settings
Cylinder head - stage 1 Nm 40N
Cylinder head - stage 2 Nm 60
Cylinder head - stage 3 Nm  +180 grader
Cylinder head - stage 4 Nm _


så står det i Haynes databook jag hittade på nätet.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
Torque wrench settings
Cylinder head - stage 1 Nm 40N
Cylinder head - stage 2 Nm 60
Cylinder head - stage 3 Nm  +180 grader
Cylinder head - stage 4 Nm _


så står det i Haynes databook jag hittade på nätet.

jag drar med spärrskaft och hylsa 10 mm. hur ska jag veta hur många nm jag drar. alltså hur hårt ja ska ta i`?

Karl-Bertil
8 augusti 2009 · 518 Inlägg

haha . nej du ska inte dra med ett vanligt spärrskaft , du ska dra med en momentnyckel.

http://www.gnetagalten.se/images/00004/ … klar-1.jpg

så ser de ut. finns på tex biltema.

fungerar som så att man ställer in önskat värde å drar tills det klickar till.
vilken ordning du ska dra de olika bultarna i brukar visas på förpackningen till packningen , brukar ju även stå vilket moment de ska dras.

Senast redigerat av Karl-Bertil (8 augusti 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
haha . nej du ska inte dra med ett vanligt spärrskaft , du ska dra med en momentnyckel.

http://www.gnetagalten.se/images/00004/ … klar-1.jpg

så ser de ut. finns på tex biltema.

fungerar som så att man ställer in önskat värde å drar tills det klickar till.
vilken ordning du ska dra de olika bultarna i brukar visas på förpackningen till packningen , brukar ju även stå vilket moment de ska dras.

okej då får ja köpa en sånn om man måste dra med en sånn?

Karl-Bertil
8 augusti 2009 · 518 Inlägg

ja du måste dra med en sån  annars får du snart byta packning igen eller ännu värre - du drar av en bult i toppen - det är inte kul. eller värsta - du drar toppen skev.

låna en av en firma annars om du känner nån som jobbar på nån verkstad.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
ja du måste dra med en sån  annars får du snart byta packning igen eller ännu värre - du drar av en bult i toppen - det är inte kul. eller värsta - du drar toppen skev.

låna en av en firma annars om du känner nån som jobbar på nån verkstad.

okej såg en på mekonomen för 109 kr,  Artikelnr: 42-X13741
kan du se om den kommer passa? och kan du skriva hur mkt jag ska dra, på varje cylinder. så ja börjar med 1ans cylinder och går uppåt?

te_wik Forummoderator
8 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Du gör nog bäst i att läsa på lite innan du ger dig på detta. Spärrskft och hylsa är bara att glömma på en gång.

Momenten fick du ju här

Karl-Bertil skrev:
Torque wrench settings
Cylinder head - stage 1 Nm 40N
Cylinder head - stage 2 Nm 60
Cylinder head - stage 3 Nm  +180 grader
Cylinder head - stage 4 Nm _

Däremot står det inte vilken ordning bultarna ska dras, det är också viktigt!


Edit: För det priset du skrev så kommer du inte få en momentnyckel som är något att lita på.
En bra och tillförlitlig momentnyckel kan kosta flera tusenlappar.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (8 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

te_wik skrev:
Du gör nog bäst i att läsa på lite innan du ger dig på detta. Spärrskft och hylsa är bara att glömma på en gång.

Momenten fick du ju här

Karl-Bertil skrev:
Torque wrench settings
Cylinder head - stage 1 Nm 40N
Cylinder head - stage 2 Nm 60
Cylinder head - stage 3 Nm  +180 grader
Cylinder head - stage 4 Nm _

Däremot står det inte vilken ordning bultarna ska dras, det är också viktigt!


Edit: För det priset du skrev så kommer du inte få en momentnyckel som är något att lita på.
En bra och tillförlitlig momentnyckel kan kosta flera tusenlappar.

Mvh Tommy

jo men vad menas med +180 grader på 3ans? och på 4ans va de tomt, hur mkt ska man dra där? men allt kanske står på förpackningen. har beställt hos bilmetro. funkar deras momentnyckel för 109 kr, kan du kolla.

Karl-Bertil
8 augusti 2009 · 518 Inlägg

visst funkar den, lite simpel bara så man måste kolla på skivan hela tiden för jag antar att den inte kommer klicka till o därmed sluta dra åt när man uppnått önskat Nm. bultarna ska dras med de momenten jag fick fram från haynes databook innan och i rätt ordning. som jag skrev innan, har du inte kvar förpackningen du fått topplockspackningen i för där står det i vilken ordning du ska dra bultarna i?

Annars så är en tumregel så att bultarna ska dras i V formation eller hur man nu ska förklara... tex den längst upp till vänster först sen den snett nedanför osv , så blir mönstret VVVVV så toppen dras lika mycket åt på båds sidor ned mot motorblocket.

Är du osäker så be dom på mekonomen att ta fram hur bultarna ska dras åt för det är lika viktigt som rätt moment.

Lycka till å trevligt mekande på dej.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
te_wik Forummoderator
8 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Första steget dras 40Nm alla bultar i rätt ordning, sen steg 2 dras 60Nm, steg 3 är en sk vinkeldragning där du utan momentnyckel drar 180grader, alltså ett halvt varv. Steg fyra verkar inte finnas då det är tomt.

Kolla vad? Jag skulle aldrig lita på en momentnyckel för 109 kr.. har du länk?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Karl-Bertil
8 augusti 2009 · 518 Inlägg

180 grader menas ett halvt varv, steg 4 - tomt menas att det är klart . kolla förpackningen också för säkerhets skull men det är uppgifterna från Hayens databook som jag laddat hem från nätet där de flesta bilmärken o modellers olika fordonsdata som tex moment står.

Du hann före mej Te wik. den är simpel som fan den där momentnyckeln, bara en skala med en nål som rör sej när man drar i skaftet ( verktyget menar jag å inget annat skaft wink  )

Senast redigerat av Karl-Bertil (8 augusti 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Louksor
8 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Varför byter du packningen ?

Det är vanligt att en topp blir skev,(om den blivit varm osv..) så den måste planas vid byte av packning för att få allt tätt.
Kan vara bra att mäta toppen innan du byter packningen, om du inte redan gjort det...


dra med momentskaft i denna ordning: http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/VAG/Dragvag.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Gizmojohan
8 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

mensi skrev:

Karl-Bertil skrev:
Torque wrench settings
Cylinder head - stage 1 Nm 40N
Cylinder head - stage 2 Nm 60
Cylinder head - stage 3 Nm  +180 grader
Cylinder head - stage 4 Nm _


så står det i Haynes databook jag hittade på nätet.

jag drar med spärrskaft och hylsa 10 mm. hur ska jag veta hur många nm jag drar. alltså hur hårt ja ska ta i`?

är det bara jag som reagerar på att topplockbultarna har en skruvskalle i modell 10 mm? är du verkligen ute efter rätt svar?, eller har du ställt fel fråga? vad skruvar du på egentligen?

mensi
8 augusti 2009 · 177 Inlägg

larsson.m skrev:
Varför byter du packningen ?

Det är vanligt att en topp blir skev,(om den blivit varm osv..) så den måste planas vid byte av packning för att få allt tätt.
Kan vara bra att mäta toppen innan du byter packningen, om du inte redan gjort det...


dra med momentskaft i denna ordning: http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/VAG/Dragvag.jpg

Okej då drar jag i denna ordning. Ska också se på förpackningen om det står nått när ja hämtar den på tisdag. Kan nån gå in på mekonomens hemsida och se vilken momentnyckel som passar? så billig som möjligt tack.

tacksam för alla svar, tack ska ni ha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang