2484
Sök

Saab 9000-87 går dåligt/inte efter bensinpumpsbyte.

956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej. Har en saab 9000 som jag bytte bensinpump på då den förra gav upp. Först gick bilen bra efter bytet men sen började den  efter ca 20 mil gå dåligt. Den gick några km och sen dog den och man fick starta och köra vidare och man fick hålla jämn gas för att den skulle gå dom km med.

Så nu provade jag att skruva bort pumpen och kolla om nåt var fel men märkte inget spec, men efter det så startar den inte alls. Men på startgas hostar den iallafall till.

Kan det ha kommit luft i systemet som inte släpps ut eller vad kan det vara? Pumpen bygger iaf tryck då slangen flög av ifrån pumpen innan jag satt dit skyddet.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
#2
Det är inget oljud från nya pumpen?
Har du fått göra om kabelskorna på matningskablarna till pumpen?

Om det är Bosch så har väl den nya pumpen annorlunda strömanslutningar jämfört med gamla pumpen, så var det iaf på en 245 turbo som jag hjälpte till att byta pumpen på. Den gamla pumpen hade gängor på anslutningarna, den nya pumpen hade släta pinnar som krävde hylsor på strömkablarna.

Fick sätta dit några vanliga rundstiftshylsor och "misshandla" dem så att de klämdes fast på pinnarna, så gör tydligen en del verkstäder också har jag fått veta.

Min tanke är att om du också har fått göra på det viset så kanske det glappar i hylsorna. smile

956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Det är inget oljud från nya pumpen?
Har du fått göra om kabelskorna på matningskablarna till pumpen?

Om det är Bosch så har väl den nya pumpen annorlunda strömanslutningar jämfört med gamla pumpen, så var det iaf på en 245 turbo som jag hjälpte till att byta pumpen på. Den gamla pumpen hade gängor på anslutningarna, den nya pumpen hade släta pinnar som krävde hylsor på strömkablarna.

Fick sätta dit några vanliga rundstiftshylsor och "misshandla" dem så att de klämdes fast på pinnarna, så gör tydligen en del verkstäder också har jag fått veta.

Min tanke är att om du också har fått göra på det viset så kanske det glappar i hylsorna. smile

Det var min bror som byte, men vi bytte bara pumpen inte pumphuset så det var samma anslutningar som används då vi tog en beg pump ifrån en annan 9000. Och det är inga oljud heller, man hör lite surr men det är inget jämfört med den gamla.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Frågvis
70 Inlägg
9 augusti 2009
#4
luunggan skrev:
Drönirettab skrev:
Det är inget oljud från nya pumpen?
Har du fått göra om kabelskorna på matningskablarna till pumpen?

Om det är Bosch så har väl den nya pumpen annorlunda strömanslutningar jämfört med gamla pumpen, så var det iaf på en 245 turbo som jag hjälpte till att byta pumpen på. Den gamla pumpen hade gängor på anslutningarna, den nya pumpen hade släta pinnar som krävde hylsor på strömkablarna.

Fick sätta dit några vanliga rundstiftshylsor och "misshandla" dem så att de klämdes fast på pinnarna, så gör tydligen en del verkstäder också har jag fått veta.

Min tanke är att om du också har fått göra på det viset så kanske det glappar i hylsorna. smile

Det var min bror som byte, men vi bytte bara pumpen inte pumphuset så det var samma anslutningar som används då vi tog en beg pump ifrån en annan 9000. Och det är inga oljud heller, man hör lite surr men det är inget jämfört med den gamla.

Tänkte att du fick samma problem som jag här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145022 men du skriver att ditt tryck finns där, iaf upp till tankens lock?
I tråden jag länkar till kom jag fram att "10cm-slangen" man ersätter var sprucken. Du skriver att ni använt samma slangar, detta är bara möjligt om pumpen bytts förut, original går inte att återanvända...

Kolla så du har tryck ända fram till motorn, ta bort bränsleslangen där istället. Om du har tryck så vette faan vad det kan vara annars är det troligen bränslefiltret som pluggat... Byt det, sitter som bekant framför höger bakhjul.
Jag hade dock kollat i tanken en gång till, dessa slangar har en tendens att kuka sig p.g.a att det är trångt och jävligt att få upp/trycka ner burken...

956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#5
Kollade soppan vid motorn och det kom inte fram något där. Vart kommer jag åt soppafiltret ifrån, under eller inifrån bilen?

sen undrar jag över hur pumpen ska gå, har för mig att den gick förut när man slog på tändningen men nu går den bara på startmotorn/motorn, nåt fel?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

5 198 Inlägg
9 augusti 2009
#6
Pumpen skall surra till när du slår på tändningen,,,min pump gick heller inte när man slog på tändningen. tog bara lite längre tid innan den startade. filtret hittar du om du hissar upp höger bak och tittar framför bakhjulet.. brukar sitter ett plastskydd runt den.
Senast redigerat av gamlingen (9 augusti 2009)

956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#7
Ok, var bak på pumpen och skruvad lite och upptäclte varför den inte startade. När jag kollade om pumpen krånglade gick en av munstyckena som man kopplar in i pumpen av så jag bytte ut den mot en ifrån en annan, men dessa skiljde sig lite åt då det satt en liten grej till på den jag att ditt. Men nu när jag rykte bort den startar den.

Men samma problem kvartstår som innan. Om du ligger och kör och släpper gasen eller växlar så att motorvarvet sjunker/stiger så lägger bilen vara om du frikopplar. Sen är det bara vrida igång den igen och köra till det blir samma sak.  Det gäller också på tomgång, om du lägger bilen på ett visst varv och sedan släpper och ska gasa igen, böar den bara.

Motorn kändes inte nå rapp heller utan tvekade innan den varvar upp, men vi la den på ca 4000rpm 30 sek på tomgång och sedan kändes den rappare tills den fick samma fel igen.

Har fortfarande plåten borta i skuffen så man hör bensinpumpen och innan bilen börjar gå dåligt hör man hur bensinpumpen låter högre som om den arbetar mera. Sen efter att bilen dött och man startar den igen låter den mindre.
Men den förra bensinpumpen lät den så högt hela tiden.

Någon som vart me dom nått liknande?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

471 Inlägg
9 augusti 2009
#8
byt bensinfilter ! smile

Skiiit du nedde ! ;)

956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#9
240boy skrev:
byt bensinfilter ! smile

Tror du att det är det??

Varför skulle han då bara få för sig att dö ibland?
Sen hittade jag inget filter vid höger bakhjul verkar som om det är draget nya rör utan det.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#10
Stod ett tag på parkeringen nu och körde lite och varva på tomgång, pumpen började väsnas och bilen försökte/lyckades dö. Men efter ett tag slutade det. Körde en repa på några km utan att den försökte dö.

Men bromsarna har börjat tagit riktigt dåligt iom pumpbytet, den tar nere i golvet. Kan det hänga ihop på nåt vis?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 019 Inlägg
9 augusti 2009
#11
En -87'a har bränslefiltret i motorrummet. Sitter ungefär vid gasspjället.


956 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#12
Garfield skrev:
En -87'a har bränslefiltret i motorrummet. Sitter ungefär vid gasspjället.

Ok, då var det på den jag lättade av slangen tidigare då. Trodde bara att det var en koppling av nått slag. Tack för den infon:)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

10 287 Inlägg
10 augusti 2009
#13
Det normala är att pumpar skall bara gå när man kör den på starten och när motorn har tänt. Detta av brandsäkerhetsskäl eftersom man inte vill ha bränslepumpar som fortsätter att gå efter en krock där motorn har slutat gå.

Detta är bra att veta och är en anledning att aldrig rekommendera någon att koppla sin bränslepump direkt på tändningen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 198 Inlägg
10 augusti 2009
#14
näe pumpen skall INTE gå hela tiden när tändningen är på. den går ca 2sekunder när man står på tändningen. .det liksom surrar till lite sen ska den va tyst.


Sök