3652
Sök

Mitt lådförslag bra? Till RE Audio SX 15 D4

37 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare boys..

Har knepat ihop den här lådan på (1-2min) och måtten känns bra för mitt bagage osv.. Men hur är dem för ljudet/basen?. Har som sagt en re audio sx 15" d4, drivs av ett mutant ascension 1..

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=733850

Länken är till en projekt tråd jag skapade bara för att lägga in bilden med "infon" på.. Har även kommenterat bilden med måtten om man inte kan se vad som står direkt på bilden.. Alla mått är i tum (inch)

Vet inte direkt vilken avstämning man ska sträva efter heller så. Vet inte heller hur det blir man räknar volymen i en låda med sådan port, blir ju lite knepigt pga porten.

Är den bra eller helt åt skogen?. Något jag ska tänka på?. Bygger i 22mm MDF.

Mvh Jonas

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=733850

37 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Ingen som har något att till lägga? inte ens ett annat lådförslag? Jag har en MDF skiva på 22mm 122x244cm som ska bli låda.

Mekaniker
212 Inlägg
10 augusti 2009
Vi gör om det till cm till att börja med, BxHxD= 62,99x 42,67x 50,29. Lådan blir då på 102,9L exkl port om 22mm mdf används, porten blir då 38,2 hög och 10,1cm bred, totala portlängd 78,2cm. Porten tar då upp 31,8L och vi räknar med att basen tar upp 5L då har vi kvar ca66L och då har du en avstämning på 43Hz. Det med normal dämpad låda invändigt.

Jag skulle själv använt en lägre avstämning och göra porten 8,5cm bred istället och få en avstämning på 38hz och en låda på 73L, om du nu ska använda dendär lådan.

Vad är du ute efter för ljud? Ren brutal bas eller?
Vad ska den sitta i för bil?
Senast redigerat av pontan36 (10 augusti 2009)

1 400 Inlägg
11 augusti 2009
Svårt att säga när man inte vet vad du har för bil och vad du vill ha ut av den.
Du har inte så mycket effekt så en låda på ca 87L MED ETT 6 Tums rör avstäd till ca 38Hz.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

37 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Hoppsan, jag räknade på att en inch var 2,5 cm.. Blev lite andra siffor nu då.. Programmet påstod att lådan fick en avstämning på 41,5Hz?. Länk till "programmet" : http://www.reaudio.com/speaker_box/LPort_Box_Calc.html

Jag är då inte bunden till lådan.. Men vill gärna ha den max 42cm hög och max 72cm bred (pga extra batteri osv) .. Sen så får den ha vilka mått den vill i princip..

Jag vill att den ska sparka mig i ryggen i princip, ja du fattar.. tongue Dunk/tryck.. Lyssnar mest på r&b hiphop osv.. Sen gammal hederlig metal osv.. Men absolut mest RnB och hiphop/rap.

En fråga till, är det värt att ha dämpning i den?. läst att det är mersom en smaksak, och att det kan bli lite slöare bas om man kör dämpning?.

Hur som, tack för svaret!

Mvh

37 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Btw, Saab 9-5 sedan.. 98årsmod..

steg: mutant ascension 1
50mm2 kablar
2st 62ah banner batterier (tager vad man haver).

smile

Mvh

Mekaniker
212 Inlägg
11 augusti 2009
Jag skulle då göra den BxHxD 70x42x50 (yttermått), då blir lådan på 112,5L och ha en 6" aeroport på total längd 32,4cm (inkl. portmynningar i båda ändar). Då har du en avstämning på 38Hz, utan dämpning.

Har själv ägt en SX15 och har provat många olika lådor och avstämningar, tror denna låda kommer att funka klockrent.

MVH

37 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Okej låter tokbra måtten alltså.! Förutom aeroport tongue Jag råkar nämligen ha 150x122cm MDF 22mm liggandes och tänkte att det vore fantastiskt praktiskt om jag kunde ta ur det och bygga port utav smile Tänkte "man tager vad man haver". Går det att räkna om ifrån areoport till slotport?.

Btw pontan, var du i lycksele på motorveckan på ljudtävlingen där? smile Måste varit du, sjukt likt röda BMW som var där allafall wink 5p

Mekaniker
212 Inlägg
11 augusti 2009
Lindbaah skrev:
Okej låter tokbra måtten alltså.! Förutom aeroport tongue Jag råkar nämligen ha 150x122cm MDF 22mm liggandes och tänkte att det vore fantastiskt praktiskt om jag kunde ta ur det och bygga port utav smile Tänkte "man tager vad man haver". Går det att räkna om ifrån areoport till slotport?.

Btw pontan, var du i lycksele på motorveckan på ljudtävlingen där? smile Måste varit du, sjukt likt röda BMW som var där allafall wink 5p

Ta då och gör porten 37,6cm hög och 5cm bred och 32,5cm lång för att få 38Hz avstämning=)

Jo det var jag som var i Lycksele och spelade=) Var du också där?

37 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Okej! smile så porten bara rakt fram in i lådan 32,5cm utan att svänga byta håll eller några andra krusiduller?.. Låter bra det smile

Joo jajjamän jag var där (kommer ifrån storuman).. Första gången jag var och tittade på tävling, annars har man ju bara sett volvo/mds-raggarna i byn med kepsen på sniskan och fet snus inne mersom tongue Haha

Blev lite allmänt inspirerad (INTE av "volvoraggarna") och tänkte man skulle gjort något roligt själv också.

Du vann väll i din klass? Du spelade allafall över 140 eller minns jag helt galet? Vad hade du för setup då? smile Hur som helst, sjukt fin bil! smile

Mekaniker
212 Inlägg
11 augusti 2009
Lindbaah skrev:
Okej! smile så porten bara rakt fram in i lådan 32,5cm utan att svänga byta håll eller några andra krusiduller?.. Låter bra det smile

Joo jajjamän jag var där (kommer ifrån storuman).. Första gången jag var och tittade på tävling, annars har man ju bara sett volvo/mds-raggarna i byn med kepsen på sniskan och fet snus inne mersom tongue Haha

Blev lite allmänt inspirerad (INTE av "volvoraggarna") och tänkte man skulle gjort något roligt själv också.

Du vann väll i din klass? Du spelade allafall över 140 eller minns jag helt galet? Vad hade du för setup då? smile Hur som helst, sjukt fin bil! smile

Jo bara rakt in i lådan=)

Jag vann i min klass men det var ändå ingen i nån annan klass heller som spelade högre än jag, fick då ett resultat på 144,6 och det var med en RE Audio SX12;) Tackar:)

37 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Okej!. Härligt! ;D Vad har du för slutsteg, kablar batteri osv till den basen då? smile Vore kul å veta!.

Men då bygger jag en sån låda då. smile Känns som porten är lite smal men, säger du det så wink Tack så mkt för svaret!

Mvh

Mekaniker
212 Inlägg
11 augusti 2009
Den porten kommer då få en portarea på 188cm2 och en 6"port har 181cm2 så du behöver inte vara orolig att den är för liten;)

37 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Heder å tack för hjälpen! smile

Sök