2865
Sök

Saab 9-3 Aero Ryker blått. Hjälp behövs omgående!

9 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja har då en saab 9-3 Aero som ryker blått efter gaspådrag och turbon fått ladda lite. turbon laddar inte mindre än vanligt. den går fullt upp till 1,5 bar som förut. alltså, ingen effekt förlorad.

Den dricker inte mer olja även om detta har pågått ett par dagar.

bilen har för övrigt ett chip och annat avgassystem men vet inte om det hör till saken.
har kollat lite information angående detta fenomen men hittar bara "ryker *under* gaspådrag" min ryker efter turbon blivit använd. färg = blå men rätt ljus i färgen.

Vad kan detta betyda? turboras inom kort?

Tack på förhand!
Senast redigerat av xAnthos (11 augusti 2009)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 augusti 2009
#2
plocka lös kobran och kolla om inpellern glappar axielt eller vad det heter...

2slow

9 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#3
okey det ska jag göra. detta betyder alltså inte turboras? ingen spricka i turbon eller det kanske inte har med turbon alls att göra?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 augusti 2009
#4
turbon kan vara påväg att ge sig... eller problem med vevhusvent eller nått annat som bråkar.

2slow

9 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#5
Okej, men det ryker mycke. och kan det va turbon fast den laddar fullt utan att ha förlorat effekt?

vad mena du med kobran? var sitter den?

Mvh
Senast redigerat av xAnthos (11 augusti 2009)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 augusti 2009
#6
stålsnorkeln som sitter efter lmm och imot turbon

2slow

60 Inlägg
11 augusti 2009
#7
om det kommer efter gaspådrag ska du nog inte hoppas för mycket på att turbon e hel.
behöver inte försvinna effekt till att börja med när turbon börjar ge sig, dock kommer det kanske dyka upp div. missljud om du fortsätter köra wink

lossa insugsröret och känn på impellern, ska glappa ytterst lite "upp och mer", men inget längs axeln.

mvh


9 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#8
okey då får jag kolla det. hur ligger det till om den rör sig mer än lite eller om den går att flytta längs axeln?

Tack för sva ren grabbar


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 augusti 2009
#9
då är den slut. om så är fallet byt innan den rasar.. inge kul att bli stående

2slow

9 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#10
okey då vet jag. tack för svaren. föresten, man kanske skulle kolla vevhustätningarna också?


2 Inlägg
12 augusti 2009
#11
xAnthos är grabben min och bilen det gäller är -93 Aero -01. Vevhusventilationskit är bytt 08-05 och turbon 08-06.Kvitto finns.Sen är det ju lite märkligt att den laddar upp till 1.5 bar
Vi är hemskt tacksamma för all hjälp vi kan få här i forumet.Man vill ju inte gärna råka ut för trassel med bilen direkt

Tack på förhand

1 036 Inlägg
12 augusti 2009
#12
soundmachine skrev:
xAnthos är grabben min och bilen det gäller är -93 Aero -01. Vevhusventilationskit är bytt 08-05 och turbon 08-06.Kvitto finns.Sen är det ju lite märkligt att den laddar upp till 1.5 bar
Vi är hemskt tacksamma för all hjälp vi kan få här i forumet.Man vill ju inte gärna råka ut för trassel med bilen direkt

Tack på förhand

Har den chip som han beskrev,så laddar den såpass mycket smile
Min laddar 1.3 bar på steg 3..


2 Inlägg
12 augusti 2009
#13
Denna har oxå steg 3.Men man undrar om inte turbon är uppskruvad eftersom någon säger att original laddar BARA i 1.0 bar.Och om man ökar trycket så sliter det enorm på turbon.

3 295 Inlägg
12 augusti 2009
#14
det sliter inte så enormt, jag åkte på 1.4 bar i laddtryck i ca 3 års tid och vad jag vet så lever den turbon än.. men det låter fakiskt som att eran turbo är på väg att ge sig, har ni kollat över oljetilförsel? koks i oljeröret till turbon? den nya går sönder ganska snabbt om inte oljetilförseln är OK.


5 710 Inlägg
13 augusti 2009
#15
soundmachine skrev:
Denna har oxå steg 3.Men man undrar om inte turbon är uppskruvad eftersom någon säger att original laddar BARA i 1.0 bar.Och om man ökar trycket så sliter det enorm på turbon.

1.5 bar är inte ovanligt för ett steg 3.

Skall man kontrollera turbon (som är en trolig felkälla) tycker jag det är lättare (9-3/9-5) att skruva ned första delen på avgassystemet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

2 174 Inlägg
26 augusti 2009
#16
vill inte verka som "broder duktig" men ladda 1.5 i en orginal turbo som gått ett antal mil är ingen höjdare. Förstår bara inte vem som har en 9-3 aero och inte ens förstår när turbon är slut...bara känna om turbon är glapp...får vara lite glapp diagonalt men inget axiellt (horrisontalt)


9 Inlägg
26 augusti 2009
#17
hangman skrev:
vill inte verka som "broder duktig" men ladda 1.5 i en orginal turbo som gått ett antal mil är ingen höjdare. Förstår bara inte vem som har en 9-3 aero och inte ens förstår när turbon är slut...bara känna om turbon är glapp...får vara lite glapp diagonalt men inget axiellt (horrisontalt)

Hör det till allmänbildningen att veta hur bilen beter sig när turbon börjar bli sliten?
Senast redigerat av Juggga (26 augusti 2009)


Sök