ser lika bra ut som vanligt! kommer bli en redigt fin dutt detta
har fått funderingar på blästring så jag skall kolla upp vart jag kan göra det. Jag blir nog tvungen att byta hela taket också :S jaja kommer bilder när jag e där ^^
Ni kan kalla mig idiot för det börjar jag göra själv.. ska nämligen byta taket... :S Hämtade det idag på lagret.. har inte plats för allt hemma så jag hämtar det jag behöver.
taket är skitigt men näst intil rostfritt. såg ngn bubbla börja komma under lacken
ja nästan.. men det va i skarven runt taket så slipa jag lite.. gick hål direkt tyvärr. tillslut kam jag fram till att det nästan är lika lätt att byta hela skiten ^^
jädrans vilket vackert jobb du gör med den gamle klenoden Det är kul att se att det fortfarande finns folk som orka göra dom iordning, hade själv velat ha ett sådant projekt men för nöja mig med min gamle 245:a till jag får större garage och bättre jobb..
Du är ju sanslöst duktig! Kul om man hade dina kunskaper. Hur har du lärt dig allt?
Blir nog riktigt fin bil detta. Skall följas!
Tack, Tack! Jag är självlärd. Ingen i familjen har bil intresse å för mig har det växt fram de senaste 3 åren. Jag är uppväxt på gård men jag har nästan bara snickrat hela tiden. Är nu utbildad möbelsnickare ^^ Far har aldrig velat ha skrot på gården så jag va i skogen å byggde koja istället haha
jädrans vilket vackert jobb du gör med den gamle klenoden Det är kul att se att det fortfarande finns folk som orka göra dom iordning, hade själv velat ha ett sådant projekt men för nöja mig med min gamle 245:a till jag får större garage och bättre jobb..
MVH RobiiN
Vet många som hellre hade skrotat duetten änn att göra iordning den Hade heller inte räknat att det skulle bli såhär mycket jobb.. Men jag brukar va seriös när det gäller.
Du kan slänga ut den där 245:an å skaffa dig en duett istället hehe
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
13 november 2009
L-W-L skrev:
Ni kan kalla mig idiot för det börjar jag göra själv.. ska nämligen byta taket... :S Hämtade det idag på lagret.. har inte plats för allt hemma så jag hämtar det jag behöver.
taket är skitigt men näst intil rostfritt. såg ngn bubbla börja komma under lacken
lämna taket på blästring innan du börjar... tänk om det är en massa dåliga spackellagningar under färgen
ja det är ju inte helt omöjligt att de finns dåliga lagningar. får se det blir blästrat innan. det skall ju bli blästrat innan lacken iallafall. så är det tänkt just nu ^^
Funderar på vart jag skall lägga skarven sedan. Skall vara lätt att kapa så det blir lika på båda taken. Skall också vara lätt att slipa till svets fogen. Hade varit lättare om det va med rutor, kapat stolparna så e det klart
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
14 november 2009
L-W-L skrev:
farbrorbozze skrev:
L-W-L skrev:
lämna taket på blästring innan du börjar... tänk om det är en massa dåliga spackellagningar under färgen
ja det är ju inte helt omöjligt att de finns dåliga lagningar. får se det blir blästrat innan. det skall ju bli blästrat innan lacken iallafall. så är det tänkt just nu ^^
Funderar på vart jag skall lägga skarven sedan. Skall vara lätt att kapa så det blir lika på båda taken. Skall också vara lätt att slipa till svets fogen. Hade varit lättare om det va med rutor, kapat stolparna så e det klart
Vart är rosten & hur ser taket ut som du ska dit med? hur du än ska göra är det nog bra att svetsa i nån stötta invändigt i krossen så den håller måttet när taket är borta.. kapa stolparna är ju det lättaste sättet att skarva tak på tycker jag. mät noggrant överallt på karossen, bredd,längd,höjd på fönster mm mm.... & skriv upp med tuschpenna på mätpunkterna så löser du nog det. dom gå¨nger jag har bytt tak eller karossbitar upp på stolpar så har jag kapat inner&ytterplåt på taket i olika höjd & borrat ut några punktsvetsar för & få överlappande plåt där.
MVH RobiiN
Vet många som hellre hade skrotat duetten änn att göra iordning den Hade heller inte räknat att det skulle bli såhär mycket jobb.. Men jag brukar va seriös när det gäller.
Du kan slänga ut den där 245:an å skaffa dig en duett istället hehe
Jo det finns nog en hel del som hade skrotat det för längesen. Hehe nae du den 245:an gör jag mig aldrig av med, älskar dom bilarna
Vart är rosten & hur ser taket ut som du ska dit med? hur du än ska göra är det nog bra att svetsa i nån stötta invändigt i krossen så den håller måttet när taket är borta.. kapa stolparna är ju det lättaste sättet att skarva tak på tycker jag. mät noggrant överallt på karossen, bredd,längd,höjd på fönster mm mm.... & skriv upp med tuschpenna på mätpunkterna så löser du nog det. dom gå¨nger jag har bytt tak eller karossbitar upp på stolpar så har jag kapat inner&ytterplåt på taket i olika höjd & borrat ut några punktsvetsar för & få överlappande plåt där.
Rosten ligger i tak skarven på flertal ställen. Och det nya taket är kapat i stolparna, det kommer nämligen ifrån en duett med fönster.
Jag har ju a-stolpen, b-stolpen kan jag också använda. Sedan är det bakdörrarna så där ska det gå ganska lätt.
Jag gjorde ett litet verktyg för att rita där imellan på båda taken. Lägger den emot den övre skarven å ritar..
ja du får nog fan skarva runtom sådär som du ritat... tänkte inte på att din bil var ett skåp.
är det balk där så du får svetsa både på in&utsidan? det är nog ändå bäst att du svetsar i nån stötta på tvären inne i karossen innan du kapar va?
Där sitter ingen balk på insidan. Det sitter 3st skenor har jag för mig på tvären under taket men inget svårt att svetsa. finns också ngt till balk på sidorna där plywood har suttit fast kommer inte ihåg om de kan bli ngt problem Jag har tänkt att sätta några stöttor på insidan så han inte kan säcka ihop när där inte finns ngt tak. Blir nog att sätta i dörrhålen och 1-2 på tvären.