3921
Sök

Etanolkonvertera b230ft

Allt i allo
358 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, vilket är enklast möjliga sätt att etanolkonvertera en 940 utan att det kostar skjortan?
tänkte även höja laddet från 0.9 till 1.2 i samma veva, hur ska man gå till väga? behöver ju ner med mer sås i cylindern så att säga samtidigt som såsen ska vara av den drickbara sort xD

De é nice !

1 915 Inlägg
13 augusti 2009
#2
Testa sökfunktionen så hittar du lite svar..
tex http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145237

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

21 Inlägg
13 augusti 2009
#3
Ta dän Bränsletrycksregulatorn, pressa ihop den i en hydraulpress, eller varför inte ett skruvstäd? kolla med en tryckmätare så du får runt 3,8-4 bar. sätt tillbaka den och tanka etanol!

varför köpa svindyra grejjer som heter malpassi eller nåt när det funkar lika bra med original grejer?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 augusti 2009
#4
Ekerstrand skrev:
Ta dän Bränsletrycksregulatorn, pressa ihop den i en hydraulpress, eller varför inte ett skruvstäd? kolla med en tryckmätare så du får runt 3,8-4 bar. sätt tillbaka den och tanka etanol!

varför köpa svindyra grejjer som heter malpassi eller nåt när det funkar lika bra med original grejer?

ja precis, varför gör inte alla så? en orginalsoppapump måste ju fullkomligt ÄLSKA 5,2 bar soppatryck... roll

dessutom är det dumt att chansa på att 4 bar soppatryck räcker...ska det göras ordentligt ska du använda bredbandslambda och kolla så att det inte går för snålt, kan lätt sluta med smälta kolvar och annat roligt då.
Senast redigerat av NITROUS (13 augusti 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2009
#5
Fåntrattar...   detta är AVANCERAD motorteknik, killen frågar efter en KONVERTERING inte hur man får bilen att starta på E85.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
13 augusti 2009
#6
torpis skrev:
Fåntrattar...   detta är AVANCERAD motorteknik, killen frågar efter en KONVERTERING inte hur man får bilen att starta på E85.

Håller med Torpis här, jag har sagt det förr och säger det igen, det är skillnad på konvertering och att få bilen körbar på E85

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allt i allo
358 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#7
Mkt roliga personer här på forumet, jag frågade inte efter att bli förlöjligad -.-

Bredbandslamda har jag redan fattat ställbar btr har jag med, soppapump behöver jag byta det? ge gärna exempel på vilken,
Spridare - funkar orginal?
Soppa tryck - ungefär? 4-5bar? (Tkr det låter mkt.)

när man fått bilen å starta är det bara å justera trycket till lamda värdet blir som det ska?
hur mycket ska man justera tändningen?

bilen skall gå på e85 inte bara starta.
Senast redigerat av Ramneborg (17 augusti 2009)

De é nice !

10 Inlägg
17 augusti 2009
#8
Orginal spridare fungerar inte.
Om du använder dig av Gröna -968 spridarna så har du ökat storleken med ca 30% vilket brukar vara ganska lagom när man konverterar b230.

Du kan ju kolla med bredbandslambda om det räcker när du höjer laddtrycket, eftersom laddtrycket även höjer bränsletrycket.

Om det inte räcker så får du hålla på och trixa med bränsletrycksregulator, kanske skaffa en Progresiv.

Men det bästa är att skaffa tex Megasquirt och mappa. Då kan du få ut mycket mera av E85.

Allt i allo
358 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#9
har faktist tänkt å skaffa ms, men det är lite dyrt för stunden, får bli under renoveringen i vinter isåfall.

De é nice !

med lem
1 925 Inlägg
7 september 2009
#10
ursäkta off topic men vart kan man få tag på ms sprut ? eller annat sprut för b230 turbo

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 Inlägg
22 oktober 2009
#11
Re: Etanolkonvertera b230ftMkt "roliga personer här på forumet, jag frågade inte efter att bli förlöjligad"

ja varsågod! du frågade efter enklaste och billigaste lösning för att etanolkonvertera en B230FT,  min metod är helt GRATIS och är skitenkel att fixa, har funkat helt klockrent för mig i över 2 år.

men men, om man frågar efter billigaste och enklaste lösningen så kanske man vill ha svaret att köp en svindyr bredbandslambda, nya spridare och BTR

"bilen skall gå på e85 inte bara starta."

vad fan vet du om det? min bil startar alltså bara, men kan inte köra iväg, säg bara nåt om du är säker på vad du säger. anta inte bara saker!

Varsågod för ett jävla bra svar på din dåligt ställda fråga!
Senast redigerat av Ekerstrand (22 oktober 2009)


Gasglad
3 244 Inlägg
26 oktober 2009
#12
Ekerstrand skrev:
Re: Etanolkonvertera b230ftMkt "roliga personer här på forumet, jag frågade inte efter att bli förlöjligad"

ja varsågod! du frågade efter enklaste och billigaste lösning för att etanolkonvertera en B230FT,  min metod är helt GRATIS och är skitenkel att fixa, har funkat helt klockrent för mig i över 2 år.

men men, om man frågar efter billigaste och enklaste lösningen så kanske man vill ha svaret att köp en svindyr bredbandslambda, nya spridare och BTR

"bilen skall gå på e85 inte bara starta."

vad fan vet du om det? min bil startar alltså bara, men kan inte köra iväg, säg bara nåt om du är säker på vad du säger. anta inte bara saker!

Varsågod för ett jävla bra svar på din dåligt ställda fråga!

Håller faktiskt med dig här!

Hade det inte fungerat att pressa org. regulator för att få bilen körbar med E85 så tror jag inte folk hade rekommenderat detta från första början! Finns hur många exempel som helst på folk som pressat regulatorn med lyckat resultat!

Mitt tips är att pressa regulatorn tillsammans med en påkopplad manometer, öka lite i taget, testa regulatorn i bilen tillsammans med e85, ta en provtur, går det dåligt så pressar du lite till! I slutändan kan du åka in och göra en avgastest för att se så lambda värdet är okej!
Blir tändningen helt fel så blockmonterar du bara fördelaren, kopplar in den blockmonterade fördelarens kabel i spolen så vips så har du ställbar tändningen också! Detta kostar mindre än vad en bredbandslambda och en BTR wink *Bonnemeck is the shit* wink

Lycka till med konverteringen!

//Carfreak

4 001 Inlägg
26 oktober 2009
#13
MrCarfreak skrev:
Ekerstrand skrev:
Re: Etanolkonvertera b230ftMkt "roliga personer här på forumet, jag frågade inte efter att bli förlöjligad"

ja varsågod! du frågade efter enklaste och billigaste lösning för att etanolkonvertera en B230FT,  min metod är helt GRATIS och är skitenkel att fixa, har funkat helt klockrent för mig i över 2 år.

men men, om man frågar efter billigaste och enklaste lösningen så kanske man vill ha svaret att köp en svindyr bredbandslambda, nya spridare och BTR

"bilen skall gå på e85 inte bara starta."

vad fan vet du om det? min bil startar alltså bara, men kan inte köra iväg, säg bara nåt om du är säker på vad du säger. anta inte bara saker!

Varsågod för ett jävla bra svar på din dåligt ställda fråga!

Håller faktiskt med dig här!

Hade det inte fungerat att pressa org. regulator för att få bilen körbar med E85 så tror jag inte folk hade rekommenderat detta från första början! Finns hur många exempel som helst på folk som pressat regulatorn med lyckat resultat!

Mitt tips är att pressa regulatorn tillsammans med en påkopplad manometer, öka lite i taget, testa regulatorn i bilen tillsammans med e85, ta en provtur, går det dåligt så pressar du lite till! I slutändan kan du åka in och göra en avgastest för att se så lambda värdet är okej!
Blir tändningen helt fel så blockmonterar du bara fördelaren, kopplar in den blockmonterade fördelarens kabel i spolen så vips så har du ställbar tändningen också! Detta kostar mindre än vad en bredbandslambda och en BTR wink *Bonnemeck is the shit* wink

Lycka till med konverteringen!

Felet är fortfarande att det inte är en konvertering utan bara ett byte av bränsle, för en riktig konvertering så krävs lite mer ombyggnad.

Att det funkar som du beskriver stämmer men motorns verkningsgrad blir långt ifrån optimal och det lär knappast bli billigare i bränslekostnader heller

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gasglad
3 244 Inlägg
26 oktober 2009
#14
kolvas skrev:
MrCarfreak skrev:
Ekerstrand skrev:
Re: Etanolkonvertera b230ftMkt "roliga personer här på forumet, jag frågade inte efter att bli förlöjligad"

ja varsågod! du frågade efter enklaste och billigaste lösning för att etanolkonvertera en B230FT,  min metod är helt GRATIS och är skitenkel att fixa, har funkat helt klockrent för mig i över 2 år.

men men, om man frågar efter billigaste och enklaste lösningen så kanske man vill ha svaret att köp en svindyr bredbandslambda, nya spridare och BTR

"bilen skall gå på e85 inte bara starta."

vad fan vet du om det? min bil startar alltså bara, men kan inte köra iväg, säg bara nåt om du är säker på vad du säger. anta inte bara saker!

Varsågod för ett jävla bra svar på din dåligt ställda fråga!

Håller faktiskt med dig här!

Hade det inte fungerat att pressa org. regulator för att få bilen körbar med E85 så tror jag inte folk hade rekommenderat detta från första början! Finns hur många exempel som helst på folk som pressat regulatorn med lyckat resultat!

Mitt tips är att pressa regulatorn tillsammans med en påkopplad manometer, öka lite i taget, testa regulatorn i bilen tillsammans med e85, ta en provtur, går det dåligt så pressar du lite till! I slutändan kan du åka in och göra en avgastest för att se så lambda värdet är okej!
Blir tändningen helt fel så blockmonterar du bara fördelaren, kopplar in den blockmonterade fördelarens kabel i spolen så vips så har du ställbar tändningen också! Detta kostar mindre än vad en bredbandslambda och en BTR wink *Bonnemeck is the shit* wink

Lycka till med konverteringen!

Felet är fortfarande att det inte är en konvertering utan bara ett byte av bränsle, för en riktig konvertering så krävs lite mer ombyggnad.

Att det funkar som du beskriver stämmer men motorns verkningsgrad blir långt ifrån optimal och det lär knappast bli billigare i bränslekostnader heller

Just därför jag sa att man bör byta fördelare då tändningen bör optimeras efter det nya bränslet då org boxen ej klarar att reglera efter E85 på en gynnsamt sätt!
Håller även med om att bränsleboxen också bör mappas om för e85 för att få ut maximal verkningsgrad!
Men visst fungerar det att höja trycket samt flytta fördelaren bör att kunna ställa om tändningen men är långt ifrån optimalt!

//Carfreak

4 001 Inlägg
26 oktober 2009
#15
MrCarfreak skrev:
kolvas skrev:
Felet är fortfarande att det inte är en konvertering utan bara ett byte av bränsle, för en riktig konvertering så krävs lite mer ombyggnad.

Att det funkar som du beskriver stämmer men motorns verkningsgrad blir långt ifrån optimal och det lär knappast bli billigare i bränslekostnader heller

Just därför jag sa att man bör byta fördelare då tändningen bör optimeras efter det nya bränslet då org boxen ej klarar att reglera efter E85 på en gynnsamt sätt!
Håller även med om att bränsleboxen också bör mappas om för e85 för att få ut maximal verkningsgrad!
Men visst fungerar det att höja trycket samt flytta fördelaren bör att kunna ställa om tändningen men är långt ifrån optimalt!

och för att göra det riktigt ska man även höja kompförhållande osv.
att höja tändning/bränsletryck är nödlösningar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gasglad
3 244 Inlägg
26 oktober 2009
#16
kolvas skrev:
MrCarfreak skrev:
kolvas skrev:
Felet är fortfarande att det inte är en konvertering utan bara ett byte av bränsle, för en riktig konvertering så krävs lite mer ombyggnad.

Att det funkar som du beskriver stämmer men motorns verkningsgrad blir långt ifrån optimal och det lär knappast bli billigare i bränslekostnader heller

Just därför jag sa att man bör byta fördelare då tändningen bör optimeras efter det nya bränslet då org boxen ej klarar att reglera efter E85 på en gynnsamt sätt!
Håller även med om att bränsleboxen också bör mappas om för e85 för att få ut maximal verkningsgrad!
Men visst fungerar det att höja trycket samt flytta fördelaren bör att kunna ställa om tändningen men är långt ifrån optimalt!

och för att göra det riktigt ska man även höja kompförhållande osv.
att höja tändning/bränsletryck är nödlösningar.

Aa det är sant! Dock brukar det ej spika så pass lätt endå!

//Carfreak

Evolution Garage
394 Inlägg
2 november 2009
#17
Något som är viktigt att tänka på är att kolla över HELA sitt bränslesystem mycket noga innan man börjar fylla på med E85. Inte bara att etanol faktiskt ångar igenom gummislangar (känns ofta på doften i etanolkonverterade bilar), utan också att det har en enastående krypfunktion i skarvar och anslutningar!

Vissa bränslepumpar har även problem med att hantera E85 (dom går varma!), men då finns det tillsatser (i stil med gammal blyersättning till jänkare) att tillsätta för att ge smörjning.

Och inte nog med det... etanol är mycket mer lättantändligt än bensin, så en läcka i motorutrymmet kan ha katastrofala följder om man inte är nogrann!


Men har man fått ordning på allt, så kan man glädja sig åt möjligheten att kunna plocka ut betydligt mycket mer effekt än med bensin! Detta underbara racebränsle har ju hela 103 oktan! big_smile
Senast redigerat av barrre (2 november 2009)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

761 Inlägg
10 november 2009
#18
Sen blir det ju problem på vintern med E85 om man inte har tekniken som bilarna som är avsedda för det har.

Jag vill minnas att min 535Turbo var helt omöjlig att starta under +4 grader, då var det lite startgas i filtret som gällde, när den väl tänt till så är förbränningsrummet varmare och då går den på e85.

Ska det fungera praktiskt så får man antingen ha en liten tank med bensin som går på separat pump och tillexempel en kallstartsspridare, eller alternativt får man ha förvärmning av bränslet med glödstift eller liknanade, men då bör man verkligen tänka över man vad bygger ihop för någonting, både med tanke på att man direkt värmer soppan, samt att glödstift drar mycket ström, dålig kontakt och dylikt ger kraftiga gnistor



Sök