3686
Sök

Vinande ljud från högtalarna!

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
har ett litet problem med mitt ljudbygge!mad
Jag har ett vinande ljud som ¨följer¨ med varvtalet, så jag åkte in till brl och frågade vad det kunde vara och han svara med ett leende att ¨du har en högtalarkabel som ligger i kläm mot karossen¨ fan också tänkte jag.
men aja nu har jag rivit ner halva bilen och hittar inte att kabeln ligger i kläm någonstans, så man funderar lite på vad det kan vara för andra orsaker. kan det vara jordningen eller låg nivån också?hmm

P.S sitter i bilen nu och skruvar så är tacksam för snabba svar big_smile

Edit: har en kondning och dragit ström och lågnivå på varsin sida om bilen. har fyra infinity högtalare kopplat till ett gas alpha fyrkanalssteg och att gas monoblock till dubbla gas 12:or
Senast redigerat av Kvisten_89 (14 augusti 2009)

8 252 Inlägg
14 augusti 2009
Kan va att strömkabeln och lågnivån går för nära varann, men kan även va så att du måste ha en kondensator för att få bort ljudet helt.

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kan va att strömkabeln och lågnivån går för nära varann, men kan även va så att du måste ha en kondensator för att få bort ljudet helt.

Dom går på varsin sida av bilen och jag har en kondensator på 0,5 (farad?) kan det vara att den är för liten. sorry för dålig information på system och installation.

7 276 Inlägg
14 augusti 2009
Har du riktiga jordpunkter?

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Har du riktiga jordpunkter?

Jag har gjort en jord platta och sedan dragit en kabel därifrån dragit en jord ner till ¨bältet¨

224 Inlägg
14 augusti 2009
Kan vara störningar från generatorn, fanns förut störningsfilter som man monterade in ( kommer inte i håg var)

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
http://img156.imageshack.us/img156/3418/p140809213801.jpg

Här är en bild på jordningen

EDIT:

börjar ifrån vänster och ska vara samma tjocklek på alla jordkablar

första jorden går ifrån 4-kanalssteget
andra jorden går till jordpunkten i bilen
tredje går till konden
fjärden går till monoblocket
Senast redigerat av Kvisten_89 (14 augusti 2009)

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
tpdabster skrev:
Kan vara störningar från generatorn, fanns förut störningsfilter som man monterade in ( kommer inte i håg var)

Okej, får kolla det i såna fall om det inte skulle vara något av det andra folk hjälp lite med. tack för tipset

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Vart har du jordat huvudjorden till plinten då?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

I bältes"skruven" som du ser på bilden. Enligt BRL så sa dem att det va den bästa punkten för jord (?)

7 276 Inlägg
14 augusti 2009
Jodå, tycker att det ser riktigt bra ut.
Men jorden framme vid batteriet då? Den kanske har blivit lite kass med tiden.

Sen kan du även prova att dra en lågnivå rätt genom bilen bara för att se om det försvinner.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Kvisten_89 skrev:
Lonefox skrev:

I bältes"skruven" som du ser på bilden. Enligt BRL så sa dem att det va den bästa punkten för jord (?)

Jodå....däremot tycker jag att den är felmonterad.
Sätt anslutningen UNDER brickan och slipa plåtrent så att du får bättre kontakt. Just nu har du mest kontakt via skruven i sig...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
14 augusti 2009
Marlboroman skrev:

Ja..alla problem löser man med en konensator *suck*

224 Inlägg
14 augusti 2009
Lonefox skrev:
Kvisten_89 skrev:
Lonefox skrev:

Sätt anslutningen UNDER brickan och slipa plåtrent så att du får bättre kontakt. Just nu har du mest kontakt via skruven i sig...

En bra idé kan vara att måla med "ledandefärg" efter att man har slipat plåtrent för att undvika att det rostar, rost leder inte så bra.

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Jodå, tycker att det ser riktigt bra ut.
Men jorden framme vid batteriet då? Den kanske har blivit lite kass med tiden.

Sen kan du även prova att dra en lågnivå rätt genom bilen bara för att se om det försvinner.

tack det ska kollas direkt=)

43 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Kvisten_89 skrev:
Lonefox skrev:

Men den går inte att montera på något annat sätt den sitter som ner sjunken i karossen så man kan inte komma ner under den sad kan man kanske göra en ny jord punkt?

43 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
tjenare satt nu i söndags med hela inredningen ner plockad och hitta inte någon kabel som sitter klämd. Jag provade även att skruva jorden direkt mot karossen men det gjorde ingen skillnad. Sedan idag på väg hem från jobbet dog ljudet helt så jag skruva ner volymen och sen upp den lite försiktigt då kom ljudet tillbaka:/. Så åter igen tips på vad som kan vara fel?

7 276 Inlägg
17 augusti 2009
Att den dör är verkligen inte bra! Det brukar tyda på överhettning/kass jord.

Du kan även ha bränt signaljorden till stereon, det kan framhäva lite allt möjligt ljud.
Det kan du testa rätt simpelt genom att ta en kabel på lågnivåns yttre metallhölje och sen sätta andra delen mot stereon.

Slutar det då så har du bränt signaljorden i stereon pga antingen felaktigt inkopplat eller dålig jord.

Sen har du väl inte provat med en annan lågnivå bara rätt igenom bilen än?

jobbar påre
751 Inlägg
17 augusti 2009
känns inte som att din jordpunkt är så stabil enligt mig:)  försöka slipa rent nere i baljan nånstans och gänga eller svetsa fast en skruv så du kan skruva fast kablarna...sen drar Du en FET kabel från plinten..alltså typ dubbelt så stor som kablarna du dragit till steget.... hellre för grov jord än för klen..... kika även om du har nån kabelstam på den sida du dragit lågnivån....eller om den korsar en strömdosa eller liknande..

43 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Att den dör är verkligen inte bra! Det brukar tyda på överhettning/kass jord.

Du kan även ha bränt signaljorden till stereon, det kan framhäva lite allt möjligt ljud.
Det kan du testa rätt simpelt genom att ta en kabel på lågnivåns yttre metallhölje och sen sätta andra delen mot stereon.

Slutar det då så har du bränt signaljorden i stereon pga antingen felaktigt inkopplat eller dålig jord.

Sen har du väl inte provat med en annan lågnivå bara rätt igenom bilen än?

Ok ska ut och prova det imorgon. tack nej jag provade inte att dra den bokstavligen genom bilen men när jag hade tagit bort alla paneler så låg alla kablar löst i bilen.

Sök