3620
Sök

Nån som har åkt dit för tonade framrutor den sista månaderna ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Tjosvejs!

undrar om nån åkt på böter dom sista månaderna för tonade framrutorna?

varför har ni fått böter ?

svetsare
70 Inlägg
15 augusti 2009
klarade mig utan böter.. fick skrapa toning på plats

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
rcr skrev:

När åkte du dit ? hade dom mätare med sig så dom såg hur mycke ljusgenomträning du hade ?

eller spegeltoning?

4 005 Inlägg
15 augusti 2009
rcr skrev:

Därför man har toningsfilm utan klister så man kan dra av den på en gång när de stoppar en smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
toningsfilm e ju lagligt nu så länge de inte är spegeltoning...å snuten lär ju knappast ha med sig ljusmätare? de enda dom kan ge är ombesiktning ?

BT
110 Inlägg
15 augusti 2009
Vad menar du med "toningsfilm e ju lagligt nu"? Saxat från Transportstyrelsens hemsida:

Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
eccy243 skrev:
Vad menar du med "toningsfilm e ju lagligt nu"? Saxat från Transportstyrelsens hemsida:

Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna.

förut var de 85 respetive 80 procent å du fick inte ha NÅN typ av film.

lagen ändrades i maj..

alltså kan ju inte snuten om dom inte har ljusgenomkännande apparatur med sig ge dig böter ?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
15 augusti 2009
Jag åkte dit på bessen, dom sa att man nu var tvungen att ha minst 60%. Han förklarade också att det räcker med att sätta dit gladpack så klarar du inte kraven. Så jag fick snällt åka å riva toningen sen betala för en ny bes.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
baca skrev:
Jag åkte dit på bessen, dom sa att man nu var tvungen att ha minst 60%. Han förklarade också att det räcker med att sätta dit gladpack så klarar du inte kraven. Så jag fick snällt åka å riva toningen sen betala för en ny bes.

de med gladpack som du säger, förut fick du inte ha nån typ av film å de verkar som varken polisen eller besiktningsmännen har koll på att lagen har ändrats...

enligt de som står på vägverkets sida så är de ju lagligt med film om den inte tonar med än x%
gladpack e ju helt transparent...

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
15 augusti 2009
Jag har dispens på mina framrutor så ja klarar mig finfint big_smile

Inspiration comes standard

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Edvinoo skrev:

varför detta då ?smile

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
15 augusti 2009
Xuri skrev:
Edvinoo skrev:

varför detta då ?smile

Mkt lång förklaring smile men har det iaf. finns i tråden "dispens för framrutor"

Ska tona om mina framrutor nu, råka släppa bältet lite för snabbt så att mettalbiten åkte iväg o skrapa upp toningen lite...

Men det är skönt att kunna åka runt heltonat utan att oroa sig.

Inspiration comes standard

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
15 augusti 2009
Edvinoo skrev:
Xuri skrev:
Edvinoo skrev:

varför detta då ?smile

Mkt lång förklaring smile men har det iaf. finns i tråden "dispens för framrutor"

Ska tona om mina framrutor nu, råka släppa bältet lite för snabbt så att mettalbiten åkte iväg o skrapa upp toningen lite...

Men det är skönt att kunna åka runt heltonat utan att oroa sig.

Kan du länka till tråden? Jag hittar den inte.

Hillbilly
206 Inlägg
15 augusti 2009
jepp ca 1 vecka sen.. ombesikting

Living my life sideways!

9 108 Inlägg
15 augusti 2009
Xuri skrev:

lagen ändrades i maj..

alltså kan ju inte snuten om dom inte har ljusgenomkännande apparatur med sig ge dig böter ?

Du förstår att detta påståendet är helt meningslöst utan ett styrkande va?

Läste precis en kurs om fordonsdefinitioner och trafikförfattningar och hur mycket uppdateringar ch extratryck vi än fick så var det nada om att man fick ha toning på framrutorna så du får nog hitta bevis först.

Elektriker
109 Inlägg
15 augusti 2009
MilleN skrev:
Xuri skrev:

lagen ändrades i maj..

Du förstår att detta påståendet är helt meningslöst utan ett styrkande va?

Läste precis en kurs om fordonsdefinitioner och trafikförfattningar och hur mycket uppdateringar ch extratryck vi än fick så var det nada om att man fick ha toning på framrutorna så du får nog hitta bevis först.

Då tar vi samma sak som står tidigare i tråden
Från transportstyrelsens hemsida:Tonade bilrutor

/Filip

9 108 Inlägg
15 augusti 2009
P_H skrev:
Då tar vi samma sak som står tidigare i tråden
Från transportstyrelsens hemsida:Tonade bilrutor

/Filip

Jotack det vet jag, dock har väl den lagen funnits längre än sedan Maj så jag vet inte vad trådstartaren syftar på. Saken är ju att detta diskuterats hundra gånger om och i alla trådar kommer man fram till att man inte kan göra rutorna mörkare med någon typ av film. Dom på besiktningen behöver ingen ljusprövarmaskin för att ge ombesiktning igen.

824 Inlägg
15 augusti 2009
Har ganska mörk toning på framrutorna, har haft det flera månader, poliserna i Borås bryr sig inte, inte än iaf. smile försöker veva ner när man ser en polis men det blir lite jobbigt i längden.
Senast redigerat av North (15 augusti 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 augusti 2009
Ja, de kraven tvivlar jag på att mina rutor klarar, men snuten får stå många timmar och förklara om de inte skulle gilla det. UV-skuret glas som suttit i från bilen lämnade tillverkningsbandet. smile

8 156 Inlägg
15 augusti 2009
MilleN skrev:
Jotack det vet jag, dock har väl den lagen funnits längre än sedan Maj så jag vet inte vad trådstartaren syftar på. Saken är ju att detta diskuterats hundra gånger om och i alla trådar kommer man fram till att man inte kan göra rutorna mörkare med någon typ av film. Dom på besiktningen behöver ingen ljusprövarmaskin för att ge ombesiktning igen.

Skillnaden är minimal. Innan var ordalydelsen i lagen "Film eller färgskikt som kan ge störande reflexer",
vilket i princip alla filmer kan göra,  så det gav besiktningsmännen en möjlighet att underkänna samtliga bilar med toningsfilm på vindrutan. Men efter en dom i Italien så får man inte längre förbjuda samtliga, så därför är bara spegelfilm och för mörka filmer förbjudna nu.

Dessutom har kravet 75% respektive 70% varit på samma nivå en ganska så lång tid. (Sen vi gick med i EU?)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök