2944
Sök

Trimning av honda crx v-tec

10 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej !

Jag och en vän har nyligen köpt en crx och tänkte trimma den
vet inte riktigt det bästa alternativet turbo eller sugtrimning ?
tänkte lägga max 30000 kr  för motor inklusive lådan
har kollat lite på ebay och hittat turbo kit för 8000 kr men vet inte hur mycket motorn klarar av.
l

har redan 282 mm bromsar fram.
sänkt o förstärkt chassi .
rostfritt system efter katalysatorn.


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
15 augusti 2009
#2
Satsa på ett Turbokitt... Motorerna håller sålänge det inte laddas förmycket smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

836 Inlägg
15 augusti 2009
#3
ett turbo kit från ebay e inte att rekomendera...varkens turbo eller grenrör håller får någonting, sen att sätta turbo på en vtec e den svårare varianten


Robban
13 Inlägg
15 augusti 2009
#4
Inte mer än 0,4 i ladd klara en org maskin.

"man ser inte skogen för alla träd"

654 Inlägg
15 augusti 2009
#5
Du får bestämma dig om du skall trimma Sug vägen eller överladda.

Turbokit till B16 finns det massor av på Ebay, bara massa skit kit då dvs.
Finns några få bra kit, men dom kostar mer än 30k när moms och tull är pålagt.Men då får man å andra sidan kvalitet.
Ladda upp mot 0,5-0,6 går att göra på B16 utan att byt kolvar, men kompsänka med packning är en rekomendation, lika så att ladda lugnt då original bitarna inte är super bra hållfastighet på vid överladdning.
Eller ännu bättre: byta kolvar och bottendelens bultar mot bättre diton.
Du kan dock glömma att besikta med turbo.

Skulle jag vara du så skulle jag göra något av följande:
Byta till en B18c6 från Integra type r, alt hissa ner en K20 från CTR.
Den senare av dom båda motorerna kräver en hel del jobb för att få allt att lira bra.
Bara dessa 2 motorbyten ger ca 40-50hk extra.Samt att dom brukar gå att smita igenom besiktningen osädda med.

Annars får du göra som alla andra gör med din motor om man fortsätter sugvägen:
avgas,filter,kammar,grenrör,insug,själlhus,osv osv.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2009
#6
Off topic, vad har du för bromsar? MGZR?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

267 Inlägg
10 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#8
kenny_crx skrev:
ett turbo kit från ebay e inte att rekomendera...varkens turbo eller grenrör håller får någonting, sen att sätta turbo på en vtec e den svårare varianten

går det att hitta bättre kitt till billig pris ??


10 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#9
Blida skrev:
Du får bestämma dig om du skall trimma Sug vägen eller överladda.

Turbokit till B16 finns det massor av på Ebay, bara massa skit kit då dvs.
Finns några få bra kit, men dom kostar mer än 30k när moms och tull är pålagt.Men då får man å andra sidan kvalitet.
Ladda upp mot 0,5-0,6 går att göra på B16 utan att byt kolvar, men kompsänka med packning är en rekomendation, lika så att ladda lugnt då original bitarna inte är super bra hållfastighet på vid överladdning.
Eller ännu bättre: byta kolvar och bottendelens bultar mot bättre diton.
Du kan dock glömma att besikta med turbo.

Skulle jag vara du så skulle jag göra något av följande:
Byta till en B18c6 från Integra type r, alt hissa ner en K20 från CTR.
Den senare av dom båda motorerna kräver en hel del jobb för att få allt att lira bra.
Bara dessa 2 motorbyten ger ca 40-50hk extra.Samt att dom brukar gå att smita igenom besiktningen osädda med.

Annars får du göra som alla andra gör med din motor om man fortsätter sugvägen:
avgas,filter,kammar,grenrör,insug,själlhus,osv osv.

har kollat lite på ebay och hittade
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-IT … ccessories

eller

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-97-I … ccessories

eller vet någon vad det det gå på inkl tull och frakt.

kanske den finns på skroten ?


10 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#10
caromania skrev:
Off topic, vad har du för bromsar? MGZR?

det enda jag vet att de kommer från Rover och oken kommer från prelude.


10 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#11
Hua100 skrev:
porta toppen det gör en hel del på en vtec

men hur mycket effekt får motorn.
du kanske har sett bilen förra söndagen i Nykvarn.


836 Inlägg
16 augusti 2009
#12
deathpower skrev:
kenny_crx skrev:
ett turbo kit från ebay e inte att rekomendera...varkens turbo eller grenrör håller får någonting, sen att sätta turbo på en vtec e den svårare varianten

går det att hitta bättre kitt till billig pris ??

Det ska finnas ett komplett kompressor kitt annars från usa för runt 25 tusen och då har jag för mej att ALLT ingår...min polare skulle bygga turbo på sin och han leta upp alla delar från privat personer..kontakta dom som har satt turbo på sina bilar och hör med dom...tror han la ut runt 15 tusen och då hade han andra stakar spridare och allt sånt med...ett ordentligt turbo kitt kostar jy över 30 tusen om du köper ett komplett...såg ett en gång för 50 tusen t ex smile men som sagt det e svårt att få turbo att spela boll med vtecen eftersom att den varvar så mycket, turbon överspollar


979 Inlägg
16 augusti 2009
#13
Vtec går ju bra som dom gör=) hade en kille på skolan i gymnasiet för 2 år sen. Han körde crx vtec. Extraktor, 2,5" avgas,filter & trimm kammar. Dra åt HELVETE vad den gick=) o de gick igenom bes utan problem me dom sakerna på.

Hpc

654 Inlägg
16 augusti 2009
#14
Hua100 skrev:
porta toppen det gör en hel del på en vtec

Gör absolut inte en hel del!!
Dom är redan riktigt bra original, är sätesvinlarna och lite andra saker som ger mer.
Samt att i fallet TS med sin bil så är han INTE i behov av en portning av sin topp.
Inte i behov av den graden att det skulle vara kostnadseffektivt och portning är hans nästa steg att gå för att hitta effekt.

654 Inlägg
16 augusti 2009
#15
deathpower skrev:
Blida skrev:
Du får bestämma dig om du skall trimma Sug vägen eller överladda.

Turbokit till B16 finns det massor av på Ebay, bara massa skit kit då dvs.
Finns några få bra kit, men dom kostar mer än 30k när moms och tull är pålagt.Men då får man å andra sidan kvalitet.
Ladda upp mot 0,5-0,6 går att göra på B16 utan att byt kolvar, men kompsänka med packning är en rekomendation, lika så att ladda lugnt då original bitarna inte är super bra hållfastighet på vid överladdning.
Eller ännu bättre: byta kolvar och bottendelens bultar mot bättre diton.
Du kan dock glömma att besikta med turbo.

Skulle jag vara du så skulle jag göra något av följande:
Byta till en B18c6 från Integra type r, alt hissa ner en K20 från CTR.
Den senare av dom båda motorerna kräver en hel del jobb för att få allt att lira bra.
Bara dessa 2 motorbyten ger ca 40-50hk extra.Samt att dom brukar gå att smita igenom besiktningen osädda med.

Annars får du göra som alla andra gör med din motor om man fortsätter sugvägen:
avgas,filter,kammar,grenrör,insug,själlhus,osv osv.

har kollat lite på ebay och hittade
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-IT … ccessories

eller

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-97-I … ccessories

eller vet någon vad det det gå på inkl tull och frakt.

kanske den finns på skroten ?

Tull och frakt på Motorer från Staterna blir bajs dyrt.
En B18c6 (ITR motorn 190hk) ligger på ca 15-25tusen hemma i sverige.
K20 motorn från CTR kräver en del vad gäller motor fästen,konverterings kit för koppling och låda osv.
Kpro också har jag för mig.

Snacket om att turbon "överspollar" pga motorns varv stämmer inte helt, det är kombinationen av turbo val,mappning osv som orsakar detta på dessa motorer.
Så gör om gör rätt som man brukar säga!

Ni/du som frågat:
Svar ja,282 skivorna är Prelude spec.
Men man köper vanligen skivorna från rover då dom kräver mindre bearbetning.
Oken kommer från Prelude.

Om du ställer dig själv en fråga om varför så många Crx vtec ägare kör med Turbo i stället för kompressor så kanske du får svaret lite tydligare och klarare.
Det är mer pill med kompressorn och mer knöligt att ställa ladd osv.
Samt att tillgängligheten på kompressorer är sjukt mycket sämre än mot turbo.

Läs dessaa så kanske du blir lite mer klokare om överladd på B16a1 (din motor heter så):
http://www.hondaklubben.com/forum/index … topic=2294
http://www.hondaklubben.com/forum/index … wtopic=857

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 augusti 2009
#16
Blida skrev:
282 skivorna är Prelude spec.
Men man köper vanligen skivorna från rover då dom kräver mindre bearbetning.
Oken kommer från Prelude.

Helt Off Topic så är det MGZR eller MGZS så ingen springer o köper 282mm från Rover 620ti. (som är samma som Prelude/Accord) MGZR/ZS har 4x100 medan 620 har 4x114,3.
Det går bra att ta ok från 620ti då det är samma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

267 Inlägg
16 augusti 2009
#17
deathpower skrev:
Hua100 skrev:
porta toppen det gör en hel del på en vtec

men hur mycket effekt får motorn.
du kanske har sett bilen förra söndagen i Nykvarn.

japp och i moraberg smile

jag kommer dit nästa söndag så kan vi tala mera



Sök