3423
Sök

Watt skillnad på anslutningskit(sladdarna)

22 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
När man köper billjud måste man förstås ha sladdar osv. Jag har ett slutsteg på 600w MEN jag har kablar som säger att de tar max 480 watt.
1. Vad är det för huvudskillnad på kablarna mellan ett kit på 480max watt. och ett 720max watt. är de tjockare eller längre?
2. Skulle jag få bättre/högre/renare w/e ljud om jag byter ut kablarna mot ett 720 watts kit?
3. Sprängda högtalare kan man kasta i sjön?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 augusti 2009
1: Huvudskillnaden ligger i hur mkt ström de kan hantera. Grövre kabel = hanterar mer ström. Enkelt förklarat.

2: Det beror på mer än bara kabeln. Det beror även på hela strömförsörjningsbiten.
Men om du tex. går upp från 16mm2 till 33mm2 och har ett friskt batteri o bra strömförsörjnign så är det enkla svaret ja. Det mer ingående svaret innebär mkt mer fakta kring bla. ohms lag och effektlagen.

3: Ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
16 augusti 2009
om du tänker dig en trädgårdslang:P   du ska trycka igenom 200liter/minut... vad händer om du sätter en slang som har diametern 22mm?.. de blir strypning, så den kan itne spola så mkt helt enkelt....

sen sätter du dit en slang som är 50mm tex... då kommer de betydligt med vatten?..

ungefär samma teori kan man ha för kablar..dessto mer effekt på steget desto grovare kablar... ditt steg såg ja att de var kring 720watt MAX... alltså typ 360wattRMS (den intressanta watten)...  till de steget hade ja rekommendera en strömkabel iaf på 19mm2... hellre en grövre än för klen..för använder du dig av för klen kabel kan både basar/högtalare och steg brinna..detta är då inge kul:(...

du kan få bättre ljud jaa av grövvre kablar och bra installation...då får steget så mkt streta de vill ha helt enkelt (förutsatt att du har ett fräscht batter som klarar av å leverera ström)..

sprängda högtalare går att laga..men frågan är då vad de är för högtalare? är de inga dyrare märkes element så är de oftast billigare å handla nytt i slutändan...

21 761 Inlägg
16 augusti 2009
zh skrev:
1. Vad är det för huvudskillnad på kablarna mellan ett kit på 480max watt. och ett 720max watt. är de tjockare eller längre?

De är tjockare och har större huvudsäkring.

zh skrev:
2. Skulle jag få bättre/högre/renare w/e ljud om jag byter ut kablarna mot ett 720 watts kit?

Det beror på hur högt du spelar och hur låg impedans som steget belastas med.

zh skrev:
3. Sprängda högtalare kan man kasta i sjön?

Ja, om högtalaren är trasig och låter illa så är det kasta som gäller. smile

Vad heter ditt slutsteg?

22 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Grymma svar smile bra förklaring med trädgårdslangen haha.
Alltså mina lurar är inte paj men jag undrar bara vad man bör göra ifall de skulle poppa smile

Slutsteg: JVC KS-AX4302
Högtalare: Blaupunkt GTx 662 Mystic Series
Bas:Avant CSB700

Riktiga cheap grejer men har bra ljud för risig bil.
Har framtida planer på 2x12tum:are. Så jag undrar om någon kan länka en förgrenare(?) som ska dela upp strömmen från batteriet till slutstegen.

21 761 Inlägg
16 augusti 2009
Eftersom du tänker utöka ditt system så måste du dra en ny kabel från batteriet till ett kopplingsblock ("förgrenare"), det kabelkit som du har nu är för klent.

Vart har du köpt kabelkitet?

22 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1004064&did=

om du ser där så är det billigaste kittet =/ vilket av de två andra borde jag köpa eller har du annat i sikte?
Förgrenare finns på clas ohlson?

stahre
16 augusti 2009
typ detta: www.blekingebilradio.se - Artnr:im1078
och Artnr:sq0004 eller Artnr:si0554

21 761 Inlägg
16 augusti 2009
zh skrev:
Jag har ett slutsteg på 600w MEN jag har kablar som säger att de tar max 480 watt.

Det där "max" som står på kabelpaketet är mest troligt med utgångspunkt från hur mycket ström som kabeln kommer att belastas med vid 12 V. Just det där paketet har en 40 A säkring, om spänningen är 12 V och strömmen uppgår till 40 A genom säkringen så motsvarar det en effekt av 480 W. Därför står det att paketet är till för max 480 W.

Egentligen är det inte så intressant att veta vilken effekt som paketet tål, det intressanta är vilken ström som sakerna kan dra. Det kan variera en del och beror bla på vilken sorts slutsteg det gäller, om man räknar ut den teoretiska strömförbrukningen utifrån stegets spec och avsäkring så får man ett hum om vilken ström det kan tänkas dra.

De saker som stahre rekommenderar är fina saker, väljer du dem så har du en bra början som dessutom tål att du sätter ett till steg. Ditt nuvarande kabelpaket kan du nog utnyttja som anslutning mellan kopplingsblock-slutsteg, på så sätt behöver du inte kasta bort saker i onödan. smile

22 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
kan man inte mäta med såndär El-mätare vid utgångar/ingångarna på slutsteget när man spelar musik? värdelös?tongue

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 augusti 2009
zh skrev:
kan man inte mäta med såndär El-mätare vid utgångar/ingångarna på slutsteget när man spelar musik? värdelös?tongue

multimeter ja,

jo det går att mäta med multimetern vad som är plus och minus och hur mycket ström som går genom vilken port osv.

2 914 Inlägg
18 augusti 2009
om du ska mäta så kräma på och kör gärna på en ton (då hinner du ju mäta och kolla hur mkt ström du har). mät framme vid batteriet på polerna och sedan bak i anslutningen på steget. (spela så högt som det går utan att det börjar låta illa när du mäter).
ju högre volt du har ju bättre är det ju. men ha helst inte under 12 volt, då börjar det bli hellre lite.

jobbar påre
751 Inlägg
18 augusti 2009
jag hade satt en riktig grov kabel..kanske 50mm2 till förgrenaren..sen 25mm2 ut till vardera steg
sen ett till att man fått redig jord på allt..alltså separat jord på allt..

Sök