3019
Sök

Volvo 855 t5 -95 oljelekage

10 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Nu har de hänt problem med pärlan!
körde ikväll med henne så började de rycka o vit rök ur vagasröret..
de va olja på hela torped vägen o ryckte o oljan va nästan slut o jag kollade bara för någon dag sedan.
jag tror att de är topppackningen tror jag fel? bilen gå men ojämt troligen för att de blir för fett sen olja i vagasröret....

snälla hjälp om vad felet kan vara så är jag hemskt tacksam..

Mvh Tim

152 Inlägg
17 augusti 2009
Det kan vara turbon som har gjort sitt med wink ta bort luftfilterslangen och kolla om du har olja i kompressorhus samt kolla om turbon är mycket glapp, du kan också ta bort tryckröret som går övermotorn och kolla om de är mkt olja i det. Om det nu inte skulle vara turbon så har du troligtvis blåst topplockspackningen.

Lycka till!

54 Inlägg
17 augusti 2009
t5raket skrev:
de va olja på hela torped vägen o ryckte o oljan va nästan slut o jag kollade bara för någon dag sedan.
jag tror att de är topppackningen tror jag fel? bilen gå men ojämt troligen för att de blir för fett sen olja i vagasröret....

Mvh Tim

hej
ryker bilen vitt så är det kylarvatten som förbränns, ryker bilen "blå/svart" så är det olja som förbränns.

kolla ditt kylarvatten så där inte är olja i det, kolla oljan så att det inte finns vatten i, kolla din vevhusvent,  ta komp prov

285 Inlägg
17 augusti 2009
MrMad skrev:
t5raket skrev:

Mvh Tim

hej
ryker bilen vitt så är det kylarvatten som förbränns, ryker bilen "blå/svart" så är det olja som förbränns.

kolla ditt kylarvatten så där inte är olja i det, kolla oljan så att det inte finns vatten i, kolla din vevhusvent,  ta komp prov

behöver itne alltid va så..min t5a bolmade vit rök när packningen som skiljer oljan från avgasdelen gick på min t04e turbo..å den är endast oljekyld serrö

169 Inlägg
17 augusti 2009
Måste fråga en sak om  en likadan bil om det går bra.
Om där är dålig komp ca 6.5kg å det kommer avgas genom oljestickan vad kan vara för fel då? e det topppackningen elr?

//Jonas

54 Inlägg
17 augusti 2009
bilfreak_89 skrev:
Måste fråga en sak om  en likadan bil om det går bra.
Om där är dålig komp ca 6.5kg å det kommer avgas genom oljestickan vad kan vara för fel då? e det topppackningen elr?

det låter som om du behöver renovera motorn, det är kolvringarna som är slut.

10 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
okej tack för alla svar en kompis trodde att de va turbon oxå som ´hade gjort sitt för de va inge olja i kylar vatnet.. hoppas bara att motorn klarat sig som typ kolvar o ringar o allt känner att en turbo räcker att bytta..ska de mkt till för att smida kolvar ska smälta o paja? har alltid trot att dom ska tåla mer än vanliga kolvar eftersom alla använder dom till trim..

Rycketofta Racing
292 Inlägg
17 augusti 2009
KOlla rör/kopplingar till turbon, torka rent fyll på olja och starta smile så hittar dud et nog snabbt.

//Rycketofta Racing

10 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
ska kolla de nu under veckan har fått den till ett garage så nu får man bli månskens mekaniker efter arbetet;) men tror någon att kolvarna har fått stryck? har smida!

Sök