3663
Sök

Kan man avhjälpa att framhjulsdrivna bilar "vandrar" på vägen vid acceleration?

20 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#1
Kan man få bort eller reducera detta genom att tex byta bussningar i framvagnen?

20 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#3
Seriösa svar tack!!!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
#4
Ifall den vandrar på vägen så har du dålig väghållning. Så du får nog satsa på väghållningskit, såndär sak man har mellan fjäderbenen under huven (glömt namnet) och givetgis korrekt hjulinställning och friska leder/bussningar.

Edit: Däcken har också stor betydelse.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 augusti 2009
#5
te_wik skrev:
såndär sak man har mellan fjäderbenen under huven (glömt namnet)

Fjäderbensstag

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
#6
NITROUS skrev:
te_wik skrev:
såndär sak man har mellan fjäderbenen under huven (glömt namnet)

Fjäderbensstag

Tack! big_smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
17 augusti 2009
#7
brukar ju vara bärarmsbussningarna som blir dåliga, dom var de på en golf ja hade o den drog åt höger för den var dålig där, samma har börjat hända på min audi så de kan ju vara värt o kolla:)

tjooolihoo

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 augusti 2009
#8
Är det inte "Tourqe steer" du pratar om?
Eller vandrar den när du trycker pelle i botten medans du ligger i typ 70/90Kmh?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

20 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#9
Jag menar från stillastående. Acc på ettan och tvåan. Likaså att framvagnen börjar studsa och slå när hjulen börjar spinna. Kanske inte går att få bort helt, men det kanske går att minska dessa tendenser?

1 867 Inlägg
23 september 2009
#10
Byt bussningar och häng dit så många stag som möjligt i framvagnen så kan detta problemet avhjälpas ganska bra.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 291 Inlägg
23 september 2009
#11
En Fwd bil med lite mer effekt kommer alltid dra lite ratten och jävlas, mer eller mindre.
Det du kan göra är att skaffa fälgar med högre ET för att minska skrubbradien, köra lite toe-in på framvagnen (kommer då att gå mot netral toe vid acc).
Stadigare bussningar kommer också göra bilen lite beskedligare.
Ska du ha ett fjäderbens-stag som gör skillnad ska det i princip vara rakt och kraftigt, sånt där böjt skit i alu kommer inte göra nån skillnad mer än att se coolt ut.


Intresseklubben
673 Inlägg
24 september 2009
#12
Jeppe_S skrev:
Jag menar från stillastående. Acc på ettan och tvåan. Likaså att framvagnen börjar studsa och slå när hjulen börjar spinna. Kanske inte går att få bort helt, men det kanske går att minska dessa tendenser?

så va det på min honda med, och det är ju pga däcken va så jävla bra och för lite hästar också tongue då hoppade typ framvagnen fram och däcken stutsade bara fram..

nu påstar jag ju inte att din T5a har lite hästar ;D men säger bara att det va så på min honda tongue

/Mvh Andreas

854 Inlägg
26 september 2009
#13
Är inte helt inne på FWD men dom jag snackat med har sagt att med en bra diff händer inte detta utan då vill bilen rakt fram. Har för mig det var hammarslag jag snackade med om det framförallt. Självklart tillsammans med fler åtgärder och en fräch väghållning.


dARKiE
5 031 Inlägg
26 september 2009
#14
Är inte heller så inne på Fwd,

men har hört om man skaffar väghållningskit, fjäderbenstag, hårdare bussningar i framvagnen PLUS starkare bussningar till motorhållsbussningarna (eller vad dem heter), quiffe diff? så ska det studsa mindre..

Min kompis har detta i sin honda civic turbo och det har faktiskt hjälpt en hel del.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 513 Inlägg
26 september 2009
#15
de stutasr pga av för lite häst så de inte orkar spinna hur mycket de än vill.. å att den vandrar e ju för att den inte fördelar kraften jämnt mellan framhjulen imed där inte e diff..


12 086 Inlägg
26 september 2009
#16
Fwd drar alltid mer lr mindre. Det spårar och vill dra åt alla håll.
Riktigt stumma bussningar kan kanske avhjälpa, om hjulen studsar när du spinner har du för dåliga dämpare.

1 024 Inlägg
26 september 2009
#17
jag kör med kw variant 3 delring bussningar å länkarmarna.. stenhårt fjederbenstag. bilen är rak som en sticka!


Smålänning
7 883 Inlägg
26 september 2009
#18
Framvagnen är för mjuk helt enkelt.

Sätt dit så mycket förstyvningar du kan smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

99 Inlägg
26 september 2009
#19
Finns även dämpare för att sätta mellan torpedväggen och motorn, effektivt sätt att fåbort däckhoppen, plus det övriga, tänk på att din bil inte är en sportvagn så den bör vara sådär smile


315 Inlägg
28 september 2009
#20
Kmarcus skrev:
Är inte helt inne på FWD men dom jag snackat med har sagt att med en bra diff händer inte detta utan då vill bilen rakt fram. Har för mig det var hammarslag jag snackade med om det framförallt. Självklart tillsammans med fler åtgärder och en fräch väghållning.

Sätter du på en diff så drar inte bilen vid acceleration.big_smile med förutsättning att frmavagnen är fräch och du har rätt hjulinställning

Allt eller inget!!!


Sök