En 740 GL 91-92 är pålitligast. Har 940 instrument m.m så du slipper krångel med mätarna, och så får du B230F motorn som om den får normal skötsel går i evighet och inte dricker så mycket soppa.
Skaffa för guds skull ingen före 88, för dom ROSTAR! Inte helt ovanligt att det inte finns någon plåt alls kvar i golvet
efter 88 är dem galvade och riktigt rostsäkra
Dessutom kan man på 88> kolla felkoderna själv.
En GLT 16v är ju visseligen kul... Att den håller sämre påstår bara folk som inte kan byta kamrem och olja när det ska bytas, däremot drar dem en del bensin tyvärr... Kan vara rätt trötta på låga varv, så du måste tagga ner en eller två växlar vid omkörning, vilket man inte behöver i samma utsträckning med en (välskött) 8-ventilare. Å andra sidan händer det ju lite mer också
Vart ju modellprogrammets snabbaste bil på sin tid, t.om snabbare än TIC.
Ang. växellådor så föredrar jag M47 5 växlat i en bruksbil. För det första har OD en förmåga att helt plötsligt börja strula från att funkat perfekt, och för det andra är vanlig mineral motorolja billigare än ATF när man ska byta olja i lådan. Och en M46 måste man det i oftare än en M47 dessutom.
Men varför inte kolla på en 940 91-94 också? Fulare som sedan, men snyggare som kombi. Att jag säger 91-94 beror på att dom fick OBD 95, och då kan man inte kolla felkoder själv längre. I 91-93 finns den bästa motorn också, B230FB på 131 hästar och elektrisk insprutning, betydligt piggare än F och drar ungefär lika lite (mycket) soppa
Det är vad jag tycker iaf