3422
Sök

Köpråd Volvo 740

78 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Hade tänkt köpa en bra bruksbil som ja ska ha lite som slit och släng bil, Det lutar åt en volvo 740!

Vilken av modellerna ska man satsa på? Är ju mest sugen på en GLT smile Rör ju iaf lite på sig men har hört att dem inte är lika hållbara som en GL! Kommer köpa en som är från 88 och nyare,

Hoppas det finns någon Volvo Expert här som kan ge mig lite råd, Ni får gärna klicka in på blocket (Kalmar Län) och kolla om ni hittar nått vettigt. Och helst inte över 35 tusen mil.

Tacksam för svar

Mvh Niclas

593 Inlägg
19 augusti 2009
#2
kan rekomendera dig att köpa en 740 gl, typ från årsm. 88-92 med b230f motorn. Köp ingen riktig glt (16v) då det blir dyrt om kamremmen går av osv.. men en 740 med glt-pkt kan man ju köpa..

Försök få tag i en som gått under 30 000mil och kontrollera noga sprickor i styrväxel och läckage packboxar motor/bakaxel, kontrollera även så tankmätaren fungerar.
Lyssna även noga efter vinande i låda/bakaxel då detta kan bli kostsamt om de rasar trots de är en gammal 740.

Annars är det ganska vettiga bilar.. håller bra och är väldigt driftsäkra. Dock ett minus är att de är ganska törstiga men de kanske man kan leva med...

1 335 Inlägg
19 augusti 2009
#3
Vad du än gör köp inte en GL! Dom går fruktansvärt segt inte rolig att köra på något vis... GLE är fint de, 131 hk. men köp en 88 eller äldre så slipper du katt krav å sånt krångel. katten stryper ju bara motorn också. se till att bilen har M46 lådan den är mest hållbar om du ska ha 5växlar...

1 339 Inlägg
19 augusti 2009
#4
Om du sköter kamremsbytena ska du ha en 16v, dom går väldigt mycket bättre, svårt att få tag i en fin dock. Är du slarvig så köper du en GL. Ett minus är den något förhöjda bränsleförbrukningen. Sen som ovan, det ska helst vara M46 med OD.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 augusti 2009
#5
Volvo740an skrev:
Om du sköter kamremsbytena ska du ha en 16v, dom går väldigt mycket bättre, svårt att få tag i en fin dock. Är du slarvig så köper du en GL. Ett minus är den något förhöjda bränsleförbrukningen. Sen som ovan, det ska helst vara M46 med OD.

Men OD går bara sönder?  vanliga 5petarn är väl det som gäller om man vill slippa trubbel.

Och skit i 16v eller 131 hästarn om du bara är ute efter en bruksbil... vanliga GL med b230F på 115hk går billigast och är lättare att hitta i ok skick, sen en UTAN od är att föredra till vardags.... ska du leka så sägs det att den 4 växlade med OD håller bättre... dock så brukar OD vara sönder och då får du köra 4 växlat tills du fixat det(vem vill skruva med sin slit och slängbil?)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Smålänning
7 883 Inlägg
19 augusti 2009
#6
En 740 GL 91-92 är pålitligast. Har 940 instrument m.m så du slipper krångel med mätarna, och så får du B230F motorn som om den får normal skötsel går i evighet och inte dricker så mycket soppa.

Skaffa för guds skull ingen före 88, för dom ROSTAR! Inte helt ovanligt att det inte finns någon plåt alls kvar i golvet tongue efter 88 är dem galvade och riktigt rostsäkra smile Dessutom kan man på 88> kolla felkoderna själv.

En GLT 16v är ju visseligen kul... Att den håller sämre påstår bara folk som inte kan byta kamrem och olja när det ska bytas, däremot drar dem en del bensin tyvärr... Kan vara rätt trötta på låga varv, så du måste tagga ner en eller två växlar vid omkörning, vilket man inte behöver i samma utsträckning med en (välskött) 8-ventilare. Å andra sidan händer det ju lite mer också wink Vart ju modellprogrammets snabbaste bil på sin tid, t.om snabbare än TIC.

Ang. växellådor så föredrar jag M47 5 växlat i en bruksbil. För det första har OD en förmåga att helt plötsligt börja strula från att funkat perfekt, och för det andra är vanlig mineral motorolja billigare än ATF när man ska byta olja i lådan. Och en M46 måste man det i oftare än en M47 dessutom.

Men varför inte kolla på en 940 91-94 också? Fulare som sedan, men snyggare som kombi. Att jag säger 91-94 beror på att dom fick OBD 95, och då kan man inte kolla felkoder själv längre. I 91-93 finns den bästa motorn också, B230FB på 131 hästar och elektrisk insprutning, betydligt piggare än F och drar ungefär lika lite (mycket) soppa smile

Det är vad jag tycker iaf smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 augusti 2009
#7
Just det! att man inte tänkte på 940! 940Gl är lika hållbar som 740 men i övrigt en modernare bil, vilket gör att det är lättare att hitta en i hyffsat skick, samt att GL hade ca130 och som föregående säger så dar den ungefär lika mycket soppa...

... en 940Gl går att köpa för 740 priser så igentligen så finns det ingen anledning att leta efter en fin 740 när det dräller av 940 GL i samma prisklass (10k och neråt)..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

huh?
10 427 Inlägg
19 augusti 2009
#8
Lite blocket-koll i ditt närområde då:

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_7 … 18&w=2
Gav ett friskt intryck (få ägare), men lustigt att säljaren skriver "gle" i annonsen när
det står GLT på bakluckan. lol Iofs mest bara lister som skiljer.


http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_740_ … 18&w=2
Lågmilare, antagligen rätt säkert köp smile

http://www.blocket.se/ostergotland/Myck … 18&w=2
22000 mil i Linköping, verkar ju inte vara tvärslut heller.

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_7 … 18&w=2
en GLE i Alvesta, såg fräsch ut. Har antagligen den äldre motorn B230E (131hk)
med M46-växellådan, lite roligare att köra än B230F. Går ju tom eventuellt att
genomföra en omkörning med wink

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_7 … 18&w=2
740 GLT med B230F/M46, såg rätt fräsch ut, endast 23 000 mil.

..och till sist en joker:
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 18&w=2
lolroll


huh?
10 427 Inlägg
19 augusti 2009
#9
Jag skulle försökt hitta en bil som har så mycket nya bromsdetaljer som möjligt.

Nya bromsok och bromsskivor runt om, ett par nya stötdämpare i kombination
med en kaross som ser fräsch ut är nog ett ganska säkert köp om man vill slippa utgifter.


huh?
10 427 Inlägg
19 augusti 2009
#10
twin_cam skrev:
En GLT 16v är ju visseligen kul... Att den håller sämre påstår bara folk som inte kan byta kamrem och olja när det ska bytas, däremot drar dem en del bensin tyvärr... Kan vara rätt trötta på låga varv, så du måste tagga ner en eller två växlar vid omkörning, vilket man inte behöver i samma utsträckning med en (välskött) 8-ventilare.

Jag tjänar då iaf på bensinkontot med min bil, lägsta noterade förbrukning 0,76 kontra min gamle
GLE som lägst drog 0,78 (snittfart 60km/h). Drar mindre i stadskörning på vintern också smile

Med en vanlig 8-ventilare så är det ju inte ens nån idé att köra om wink


Smålänning
7 883 Inlägg
19 augusti 2009
#11
steifan skrev:
twin_cam skrev:
En GLT 16v är ju visseligen kul... Att den håller sämre påstår bara folk som inte kan byta kamrem och olja när det ska bytas, däremot drar dem en del bensin tyvärr... Kan vara rätt trötta på låga varv, så du måste tagga ner en eller två växlar vid omkörning, vilket man inte behöver i samma utsträckning med en (välskött) 8-ventilare.

Jag tjänar då iaf på bensinkontot med min bil, lägsta noterade förbrukning 0,76 kontra min gamle
GLE som lägst drog 0,78 (snittfart 60km/h). Drar mindre i stadskörning på vintern också smile

Med en vanlig 8-ventilare så är det ju inte ens nån idé att köra om wink

Nu ska vi inte vara sånna wink

16 vipparen vaknar ju där F:en dör wink
Senast redigerat av twin_cam (19 augusti 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
19 augusti 2009
#12
AcesHigh666 skrev:
Volvo740an skrev:
Om du sköter kamremsbytena ska du ha en 16v, dom går väldigt mycket bättre, svårt att få tag i en fin dock. Är du slarvig så köper du en GL. Ett minus är den något förhöjda bränsleförbrukningen. Sen som ovan, det ska helst vara M46 med OD.

Men OD går bara sönder?  vanliga 5petarn är väl det som gäller om man vill slippa trubbel.

Och skit i 16v eller 131 hästarn om du bara är ute efter en bruksbil... vanliga GL med b230F på 115hk går billigast och är lättare att hitta i ok skick, sen en UTAN od är att föredra till vardags.... ska du leka så sägs det att den 4 växlade med OD håller bättre... dock så brukar OD vara sönder och då får du köra 4 växlat tills du fixat det(vem vill skruva med sin slit och slängbil?)

M46 ska vara högre växlad = lägre varvtal..Att ODn går sönder brukar bero på att man inte bytat oljan och det är ju inte så himla avancerat, som att byta motorolja fast med en petflaska istället för dunk. M46 ska vara stryktåligare än M47 från vad jag har hört, kan ju visa sig i längden?


Finlirare
478 Inlägg
19 augusti 2009
#13
M46:an är ju bara nödvändigt på 16v och turbo. Ska mycket till om man skjuter en m47a med 116hk.
Men dagens 740-raggers lyckas väl med det mesta nuförtiden kanske?


huh?
10 427 Inlägg
19 augusti 2009
#14
Volvo740an skrev:
AcesHigh666 skrev:
Volvo740an skrev:
Om du sköter kamremsbytena ska du ha en 16v, dom går väldigt mycket bättre, svårt att få tag i en fin dock. Är du slarvig så köper du en GL. Ett minus är den något förhöjda bränsleförbrukningen. Sen som ovan, det ska helst vara M46 med OD.

Men OD går bara sönder?  vanliga 5petarn är väl det som gäller om man vill slippa trubbel.

Och skit i 16v eller 131 hästarn om du bara är ute efter en bruksbil... vanliga GL med b230F på 115hk går billigast och är lättare att hitta i ok skick, sen en UTAN od är att föredra till vardags.... ska du leka så sägs det att den 4 växlade med OD håller bättre... dock så brukar OD vara sönder och då får du köra 4 växlat tills du fixat det(vem vill skruva med sin slit och slängbil?)

M46 ska vara högre växlad = lägre varvtal..Att ODn går sönder brukar bero på att man inte bytat oljan och det är ju inte så himla avancerat, som att byta motorolja fast med en petflaska istället för dunk. M46 ska vara stryktåligare än M47 från vad jag har hört, kan ju visa sig i längden?

Samma varvtal på M46 och M47 i stort sett, bara femte växeln som skiljer.
Är nog snarare olika utväxling i bakaxlarna som kan skilja 8V-sugisar kontra 16V/Turbo-modellerna.


215 Inlägg
22 augusti 2009
#15
steifan skrev:
twin_cam skrev:
En GLT 16v är ju visseligen kul... Att den håller sämre påstår bara folk som inte kan byta kamrem och olja när det ska bytas, däremot drar dem en del bensin tyvärr... Kan vara rätt trötta på låga varv, så du måste tagga ner en eller två växlar vid omkörning, vilket man inte behöver i samma utsträckning med en (välskött) 8-ventilare.

Jag tjänar då iaf på bensinkontot med min bil, lägsta noterade förbrukning 0,76 kontra min gamle
GLE som lägst drog 0,78 (snittfart 60km/h). Drar mindre i stadskörning på vintern också smile

Med en vanlig 8-ventilare så är det ju inte ens nån idé att köra om wink

Jag har en 940GL -92 som jag pendlar med. Skittråkig bil men väldig väldigt bensinsnål.
Vid 100km/h så drar den bara 0.63l/mil. Jag har kontrollerat flera gånger och det stämmer verkligen.
Vid den förbrukningen så kör jag knappt om någon och är väldigt lätt på gasen.

Ökar jag farten till 120km/h så ökar förbrukingen en hel del, säkert upp mot 0.8l/mil

Kul att en sådan äldre och stor bil kan vara så bensinsnål.
Senast redigerat av damn_fast (22 augusti 2009)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

NissanMotorsport
22 augusti 2009
#16
AcesHigh666 skrev:
Volvo740an skrev:
Om du sköter kamremsbytena ska du ha en 16v, dom går väldigt mycket bättre, svårt att få tag i en fin dock. Är du slarvig så köper du en GL. Ett minus är den något förhöjda bränsleförbrukningen. Sen som ovan, det ska helst vara M46 med OD.

Men OD går bara sönder?  vanliga 5petarn är väl det som gäller om man vill slippa trubbel.

Och skit i 16v eller 131 hästarn om du bara är ute efter en bruksbil... vanliga GL med b230F på 115hk går billigast och är lättare att hitta i ok skick, sen en UTAN od är att föredra till vardags.... ska du leka så sägs det att den 4 växlade med OD håller bättre... dock så brukar OD vara sönder och då får du köra 4 växlat tills du fixat det(vem vill skruva med sin slit och slängbil?)

om OD håller bättre att leka med än en vanlig 5a, så då borde den väl hålla önnu bättre med en icke lekande bruksbil? tongue jag har haft min 740 i ca 5 år och aldrig krånglat med min OD..  bara att sladdarna har åkt ur från knappen.. är ju lätt fixat..

Mr Turbo
509 Inlägg
23 augusti 2009
#17
Jag har haft 2 åttiotalare (87)   har en 87:a nu och en 91:a. Till salu föresten.
Men det är en jäkla skillnad.
Nittio talarna har modernare el och instrument, samma som 850 om jag inte minns fel så är mycket mer pålitlig. och formen och lysena är mer annorlunda, snyggare. och inredningen spricker inte och blir ful, inget häng tak heller.
Så ska du ha en volvo föreslår jag 90 och nyare. Det enda bra med åttio talarna är att det finns mycket billiga delar till dem.

Turbo..Mr Turbo

huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2009
#18
turbiz skrev:
Jag har haft 2 åttiotalare (87)   har en 87:a nu och en 91:a. Till salu föresten.
Men det är en jäkla skillnad.
Nittio talarna har modernare el och instrument, samma som 850 om jag inte minns fel så är mycket mer pålitlig. och formen och lysena är mer annorlunda, snyggare. och inredningen spricker inte och blir ful, inget häng tak heller.
Så ska du ha en volvo föreslår jag 90 och nyare. Det enda bra med åttio talarna är att det finns mycket billiga delar till dem.

Det är värt att slippa sån sk*t. Tycker det nästan är värsta minuset på Volvo 740.


1 339 Inlägg
23 augusti 2009
#19
Att inredningen spricker har jag aldrig varit med om men innertaket, aj aj aj..Har taklucka så det är inte riktigt så farligt, bara där bak där det är uppklistrat på vardera sida. Har inte fattat mig på hur man byter så de får va så sålänge heh.


362 Inlägg
23 augusti 2009
#20
ett bra köpråd ville du ha. köp min!

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!


Sök