2716
Sök

"Fuskpolera" billig första bil. Tips mottages tacksam.

Blyfot
829 Inlägg
19 augusti 2009
#21
Man får lägga hur mycke tid som helst för att få en röd att hålla sig blank. Det smidigaste är att hyra en maskin dom billiga maskinerna är bara skräp. Hyr en med enkeltrissa och kör med buffer 2000 sen hyr du en med dubbla trissor och kör med mirror image sen torkar du alla rester och lägger på ett lager med platium vax.

edit: Om de var jag som håll på så skulle ja räkna med 16timmar inkl handtvätt och torkning.
Senast redigerat av volvokrille12 (19 augusti 2009)

"bara en mor kan älska en sån son"

876 Inlägg
19 augusti 2009
#22
Residence skrev:
FreddeK skrev:
finns inga genvägar för att fräscha upp en röd lack tyvärr...
rubbing länge
det är väll ingen genväg? tongue


FreddeK
19 augusti 2009
#23
volvokrille12 skrev:
Man får lägga hur mycke tid som helst för att få en röd att hålla sig blank. Det smidigaste är att hyra en maskin dom billiga maskinerna är bara skräp. Hyr en med enkeltrissa och kör med buffer 2000 sen hyr du en med dubbla trissor och kör med mirror image sen torkar du alla rester och lägger på ett lager med platium vax.

edit: Om de var jag som håll på så skulle ja räkna med 16timmar inkl handtvätt och torkning.
Tycker du ska läsa hans förstainlägg igen=)

Sen kan man få fint resultat med en biltemamaskin...bara för maskinen heter cyclo behöver den ju inte vara bättre! Men bra medel är ju a och o men killen ville bara "snygga till den lite" då funkar nog sonax bra det med...bättre än inget och nästan gratis.

Sen vet jag att  med bra grejor så får man bra resultat.
Senast redigerat av FreddeK (19 augusti 2009)

Blyfot
829 Inlägg
19 augusti 2009
#24
Varför lägga ner sånt jobb att polera om man ändå inte tänker vara seriös.. De betalar sig ju igen.

"bara en mor kan älska en sån son"

FreddeK
20 augusti 2009
#25
volvokrille12 skrev:
Varför lägga ner sånt jobb att polera om man ändå inte tänker vara seriös.. De betalar sig ju igen.
Det har du så rätt i! Så att fuskpolera en bil är egentligen rätt värdelöst.
Senast redigerat av FreddeK (20 augusti 2009)

Entreprenör
1 286 Inlägg
20 augusti 2009
#26
volvokrille12 skrev:
Man får lägga hur mycke tid som helst för att få en röd att hålla sig blank. Det smidigaste är att hyra en maskin dom billiga maskinerna är bara skräp. Hyr en med enkeltrissa och kör med buffer 2000 sen hyr du en med dubbla trissor och kör med mirror image sen torkar du alla rester och lägger på ett lager med platium vax.

edit: Om de var jag som håll på så skulle ja räkna med 16timmar inkl handtvätt och torkning.
Vilket jävla skitsnack.
Det smidigaste är att köpa en dubbeltrisse maskin för 3-400:- på Biltema eller Claes Ohlsson.

Och det tar ABSOLUT inga 16 timmar.... på 5 max 6 timmar gör man en bil utan problem.

// Niklas Johansson

Blyfot
829 Inlägg
20 augusti 2009
#27
NiKeMaN skrev:
volvokrille12 skrev:
Man får lägga hur mycke tid som helst för att få en röd att hålla sig blank. Det smidigaste är att hyra en maskin dom billiga maskinerna är bara skräp. Hyr en med enkeltrissa och kör med buffer 2000 sen hyr du en med dubbla trissor och kör med mirror image sen torkar du alla rester och lägger på ett lager med platium vax.

edit: Om de var jag som håll på så skulle ja räkna med 16timmar inkl handtvätt och torkning.
Vilket jävla skitsnack.
Det smidigaste är att köpa en dubbeltrisse maskin för 3-400:- på Biltema eller Claes Ohlsson.

Och det tar ABSOLUT inga 16 timmar.... på 5 max 6 timmar gör man en bil utan problem.
Allt hänger ju på vilket resultat som önskas. Det är den tiden ja brukar hamna på med tanke på att som ja skrev så använder jag tre olika medel. Då drar de iväg ganska mycke i tid. Och vill man ha ett bra resultat som håller länge så är de ju värt den tiden. För röd oxiderar ganska mycke och får man inte bort all oxid så mattnar de hyfsat fort igen. Så kul är de ju inte så att man vill göra om en rekond flera gånger pga att man fuskar.

"bara en mor kan älska en sån son"

451 Inlägg
20 augusti 2009
#28
Maskin dubbeltrissa 299:-
Avfettning 50:-
Sonax glanschampo 50:-
Sonax rubbing 99:-
Sonax bilpolish 99:-
Sonax Hårdvax 99:-
Turtle Vax påläggningssvamp 29:- 3st
Sämskinn syntet 50:-
Microfiberduk sonax 50:-
Hink + svamp 50:-
Extra polerings trissor 50:-

Avfetta hela bilen grundligt, spola av med högtryck, svampa bilen ordentligt med schampo helst 2gånger, spola av, torka av med sämskinn syntetisk funkar bra, fram med poleringsmaskin på med medföljande trissor, kör med rubbing på hela bilen en sväng, polera av för hand med mikrofiber duk efter du jobbat in medlet med maskin, sedan börjar du köra med bilpolish,på med nya trissor jobba en hel sväng på bilen, sist lägger du på vaxet för hand som du polerar av för hand med mikrofiber duken, avsluta med värme pistol på allt svart vinyl

Resultat = Mkt bra för en nybörjare
Summa = ca 900:- kr
Tidsåtgång = 2 dagar, dag 1 ca 8timmar (Rubbingen får du jobba lite extra med) dag 2, ca 5timmar med polish + vax

Stressa inte, låt det ta sin tid, jobba helst med en kompis, du polerar, han polerar av

Matrial köper du på JULA alt Biltema

Lycka till
Senast redigerat av JUSTer (20 augusti 2009)

8 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#29
Tack för era svar. Det får väl bli en maskin då.

Men om man ska stå och polera bilen i 16 timmar, finns det ingen risk att man tar bort fg, alltså går igenom lacken??

Bra tips om värmepistol, ska testa detta.

Förresten så är damasken (skinnpåsen) runt växelspaken hålig. Kan man köpa en billig sådan någonstans och är det enkelt att byta?

876 Inlägg
20 augusti 2009
#30
danielte skrev:
Tack för era svar. Det får väl bli en maskin då.

Men om man ska stå och polera bilen i 16 timmar, finns det ingen risk att man tar bort fg, alltså går igenom lacken??

Bra tips om värmepistol, ska testa detta.

Förresten så är damasken (skinnpåsen) runt växelspaken hålig. Kan man köpa en billig sådan någonstans och är det enkelt att byta?
med biltema maskinen är inte risken för att gå igenom lacken så stor sålänge du inte kör på samma ställe under en lång tid. Ha maskinen i rörelse så blir det bra. Kör dock inte för fort.


8 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#31
Biltema verkade mest ha sina egna märken, kan man köpa det på mekonomen för en hyfsad peng kanske? Maskinen får bli biltemas billiga..

Egenföretagare
999 Inlägg
20 augusti 2009
#32
NiKeMaN skrev:
volvokrille12 skrev:
Man får lägga hur mycke tid som helst för att få en röd att hålla sig blank. Det smidigaste är att hyra en maskin dom billiga maskinerna är bara skräp. Hyr en med enkeltrissa och kör med buffer 2000 sen hyr du en med dubbla trissor och kör med mirror image sen torkar du alla rester och lägger på ett lager med platium vax.

edit: Om de var jag som håll på så skulle ja räkna med 16timmar inkl handtvätt och torkning.
Vilket jävla skitsnack.
Det smidigaste är att köpa en dubbeltrisse maskin för 3-400:- på Biltema eller Claes Ohlsson.

Och det tar ABSOLUT inga 16 timmar.... på 5 max 6 timmar gör man en bil utan problem.
Inte om du ska få en resultat som håller sig bra när det gäller en sliten röd lack...


876 Inlägg
20 augusti 2009
#33
danielte skrev:
Biltema verkade mest ha sina egna märken, kan man köpa det på mekonomen för en hyfsad peng kanske? Maskinen får bli biltemas billiga..
köp inte biltemas hårdvax. Det är det största misstag jag har gjort när det gäller bilvård smile


1 915 Inlägg
20 augusti 2009
#34
biltemas dubbeltrissa maskin funkar bra, men polertrissorna till den maskinen är dåliga(för mjuka), tycker iaf jag.
mekonomen, Jula, Clas Ohlsson, rusta m.m säljer 100mm trissor som funkar mycket bättre att polera med.(gula funkar bra att köra rubbing med, de från biltema duger till att lägga på vax med.)

Surfar du in på http://www.stackenbilvard.se så finns det bilvårdsguider och produkttester där.

På mina bilar brukar jag använda Sonax rubbing och hårdvax, har funkat bra för mig.
Kostar ca 100kr styck i butikerna, men har du nära till Ullared/Gekås så kostar de bara runt 50lappen där.. brukar köpa ett gäng burkar när jag varit där. smile

Mer att läsa:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119810

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126209

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126201
Senast redigerat av larsson.m (20 augusti 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#35
Tack för tipsen.

Jag tvättade av bilen lite snabbt och den är faktiskt inte så blek som jag först trodde, inte heller särkilt repig. Visst det är lite smått ifrån vad jag misstänker är tidigare vaxning eller tvättning men inget jag känner när jag drar fingret över dem.

Kommer därför att köra med biltemas maskin, sonax bilpolish följt av sonax flytande hårdvax. Tack för all hjälp.

8 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#36
förresten, passar dessa till biltema maskinen och hur många bör jag köpa?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =134164582

Tänkte köra de gula med polish och de mjuka som medföljer till vaxningen, låter det vettigt?
Senast redigerat av danielte (22 augusti 2009)

NissanMotorsport
22 augusti 2009
#37
danielte skrev:
förresten, passar dessa till biltema maskinen och hur många bör jag köpa?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =134164582

Tänkte köra de gula med polish och de mjuka som medföljer till vaxningen, låter det vettigt?
japp dom passar.. har även för mig att 115mm passar också.. men att man får klippa av kanterna lite så dom inte slår i varandra.. rätta mig om ja har fel smile


Sök