4589
Sök

Motorbyte på 744,a -90

78 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare, har en 744,a -90,a med B230F motorn som jag tänke ha som ett litet projekt i vinter, har då en B230FT motor står i garaget som jag håller på o renoverar, tänkte då stoppa i den i bilen, men har hängt upp mig lite på elsystemet, folk säger att det måste bytas hela kabelhärvan från boxarna och framåt, stämmer det? går det inte att lösa på något annat sätt? tänkte att jag skulle slippa slänga ur hela jävla instrumentbrädan. Så min fråga är alltså om jag behöver byta kabelhärvan från boxarna när jag ska byta motor från en B230 F till en B230 FT??

Motorn är ifrån en Volvo 760 -88,a tror det var en 88,a

Hoppas någon kan svara på min ''lilla'' fråga

Mvh/Christian

10 287 Inlägg
19 augusti 2009
Man behöver inte byta elsystemet. Dom problem man åker dit på är av arten att tex förlänga kablar till LMM som sitter på andra sidan på en turbo och att flytta batteriet. Samt löda in förkopplingsmotstånd till dom lågohmiga turbospridarna och byta till en tempgivare avsedd för LH 2.4.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

78 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Man behöver inte byta elsystemet. Dom problem man åker dit på är av arten att tex förlänga kablar till LMM som sitter på andra sidan på en turbo och att flytta batteriet. Samt löda in förkopplingsmotstånd till dom lågohmiga turbospridarna och byta till en tempgivare avsedd för LH 2.4.

/Göran

Okej, med andra ord inga svåra problem smile

tack så mycket för ett snabbt svar.

/Christian
Senast redigerat av krille_johansson (20 augusti 2009)

78 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Hörde med en som jobbade på volvo idag o han snacka någe om att jag kan behöva skarva kontakter som är till turbomotorn för att det inte stämmer med alla kontakter från en B230 F till en FT ? är det någon som kan  bekräfta detta? smile

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
Vad menar du med "jobbar på Volvo"?

Läs inlägg #7: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145593

/Göran

(Groucho Marx).

78 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Vad menar du med "jobbar på Volvo"?

Läs inlägg #7: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145593

/Göran

ja alltså han jobbar på Rejmes här i örebro, jag var där inne o snacka med han, men det han sa lät lite konstigt emot vad som sägs i den där tråden du länka,, för övrigt så har jag missat den där tråden helt, tack för länken big_smile

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
Det är inte så att jag visar bristande respekt för yrkesfolk men jag måste liksom veta om det är en reservdelsman, bilplåtis, bilmek eller konstruktör.
Det är faktiskt inte ens säkert att en duktig bilmek har sån här detaljkoll vilket inte alls är konstigt då dom inte rotar på samma sätt som en hängiven biltrimmare eller som en galen konstruktör som jag gör..roll

/Göran

krille_johansson skrev:
ja alltså han jobbar på Rejmes här i örebro,

(Groucho Marx).

78 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Det är inte så att jag visar bristande respekt för yrkesfolk men jag måste liksom veta om det är en reservdelsman, bilplåtis, bilmek eller konstruktör.
Det är faktiskt inte ens säkert att en duktig bilmek har sån här detaljkoll vilket inte alls är konstigt då dom inte rotar på samma sätt som en hängiven biltrimmare eller som en galen konstruktör som jag gör..roll

/Göran

krille_johansson skrev:
ja alltså han jobbar på Rejmes här i örebro,

aha du menaru så smile det är en bilmekaniker som jag pratade med, han har också bytt motor till en ft i sin så jag tänke då kanske han vet lite smile..

Men sen så hade jag helt fel om årsmodellen på motorn, det är en B230 FT från en -90,a det också så det ska väl inte vara någe större konstigheter med att få det att funka lätt? då jag inte har så jätte mycket tålamod till att löda om så mycket big_smile

Så vad jag har fattat så är det samma system som på min 740 -90,a alltså LH 2.4 på FT motorn då också? eller har jag fel där ? tongue
Senast redigerat av krille_johansson (21 augusti 2009)

Sök