3477
Sök

Vilken typ av chassi har Volvo 740?

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, Volvo-Jansson här! smile

Undrar vilken typ av chassi som Volvo 740 har? Är det exempelvis självbärande-chassi eller så kallat "kryssbalks-chassi" eller dyl? roll

Tacksam för svar och då hellst detaljerade svar samt gärna ritningar om sånt finns att tillgå! big_smile

Tack på förhand! big_smile

Volvoentusiast

Supraman
2 300 Inlägg
21 augusti 2009
#2
självbärande. ingen ram.
va e de du ska göra?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#3
Ok, tack! smile Nej jag ska inte göra nått med chassit eller bilen i övrigt. Tänkte bara hör efter om nån vet vilken typ av chassi jag har i bilen. Kul att veta, lite nördigt men kul endå! tongue Men vadå ingen ram, måste de inte vara de? hmm
Senast redigerat av Volvo-Jansson (21 augusti 2009)

Volvoentusiast

1 319 Inlägg
21 augusti 2009
#4
chassit = självbärande = chassit är *ramen*. Gamla pickisar, lastbilar, osv, dom har dock en *ram*.

_----------'

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 augusti 2009
#5
det enda i ramväg på en 740 är 2 längsgående balkar fram som håller upp framvagnen, samt en till motorn(motorbalken)... sen sitter det 2 bak också som fjädringen sitter uppfäst i...

Här är beskrivningar på eng, som förklarar det hela

Självbärande(monocoque) scrolla ner till automobiles, detta har 740 och de flesta bilar från 70-talet och frammåt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Monocoque

Ram(frame) pickuper o dylikt, samt gamla bilar såsom duett har detta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_(vehicle)

annan variant på ram.
http://en.wikipedia.org/wiki/Backbone_chassis

en länk till om ram
http://en.wikipedia.org/wiki/Body-on-frame

Lite om röram..
http://en.wikipedia.org/wiki/Spaceframe

nördigt ja, men detta är kul läsning för den som är vetgirig. smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (21 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

huh?
10 427 Inlägg
21 augusti 2009
#6
Om det är infon på sidan för din bil du ska fylla i så kan du ju tillägga
att du har individuell fjädring fram med fjäderben av McPherson-typ
samt stel bakaxel där bak.
Senast redigerat av steifan (21 augusti 2009)


Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#7
Precis Steifan, de va infon jag ville fylla ut. Kändes lite klent o bara skriva orginal på *chassi. Tack, de ska läggas till på direkten! smile Och tack alla andra som skrivit svar till tråden! smile MVH: Volvo-Jansson

Volvoentusiast

Smålänning
7 883 Inlägg
21 augusti 2009
#8
Jag skrev bara stel axel bak med skruvfjädring

Mc.Phersonben fram

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
21 augusti 2009
#9
Sen tror jag även man kan flasha med att stötdämparna fram är av twin-tube-modell och bak av mono-tube.
Gäller iaf stötdämparna med gastryck som man antagligen inte har original på en GL Blackline. Men säkert samma konstruktion.


huh?
10 427 Inlägg
21 augusti 2009
#10
Krängningshämmare fram och bak är också nämnvärt (inte alla bilar som har det tongue).


Snål gnällspik
402 Inlägg
21 augusti 2009
#11
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt.  Dessutom är den billig :-)

Skämt åsido, det är en bra fråga.
Äldre bilar med självbärande kaross har ofta ram-liknande balkar har jag märkt, som om det var en ram men ihopsvetsad med karossen. Nyare bilar har ju sub-frames till flera funktioner, vilket ju egentligen bara är en gummiupphängd ram-historia. Så egentligen har väl ramen återvänt! 

Vill man dyka djupare i väghållning o.dyl. rekommenderas banåkarforumet rejsa.nu   Där är nivån dock väldigt hög.

Volvo S80 2,9.

huh?
10 427 Inlägg
21 augusti 2009
#12
perzy skrev:
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt.  Dessutom är den billig :-)

Var står det? lol


Snål gnällspik
402 Inlägg
22 augusti 2009
#13
steifan skrev:
perzy skrev:
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt.  Dessutom är den billig :-)

Var står det? lol

Fråga vilken 740-ägare som helst big_smile 
Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra...lol
Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk lol

Volvo S80 2,9.

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2009
#14
perzy skrev:
steifan skrev:
perzy skrev:
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt.  Dessutom är den billig :-)

Var står det? lol

Fråga vilken 740-ägare som helst big_smile 
Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra...lol
Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk lol

Måste nog ha missat den tråden då wink


Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
22 augusti 2009
#15
steifan skrev:
perzy skrev:
steifan skrev:

Var står det? lol

Fråga vilken 740-ägare som helst big_smile 
Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra...lol
Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk lol

Måste nog ha missat den tråden då wink

Fast min 744 är bäst bara så ni vet wink
Och du kan räkna med stryk nu efter din ironi! mad

Haha big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Snål gnällspik
402 Inlägg
24 augusti 2009
#16
Robban_89 skrev:
steifan skrev:
perzy skrev:
Fråga vilken 740-ägare som helst big_smile 
Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra...lol
Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk lol

Måste nog ha missat den tråden då wink

Fast min 744 är bäst bara så ni vet wink
Och du kan räkna med stryk nu efter din ironi! mad

Haha big_smile

yikes  Haha, jag säger aldrig nånting elakt om volvo 740 eller någon BMW-modell. Möjligtvis höjer jag något ögonbryn. wink På så sätt har min vackra ansikte klarat sig från fula ärr lol

Volvo S80 2,9.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 augusti 2009
#17
Ska man vara noggrann så har 740 denna chassispecen;

Självbärande monocoqe karosseri
fjäderben fram med nedre triangellänk och krängningshämmare, skruvfjädring, teleskopdämpare.
Stel axel bak med längsgående länkarmar, panhardstag och krängningshämmare, skruvfjädring, teleskopdämpare.

BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 augusti 2009
#18
twin_cam skrev:
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740 smile

Men det är ju inget man märker av, rätt kass väghållning är de ju wink

Jonas

1 758 Inlägg
25 augusti 2009
#19
Volvo_Mannen skrev:
twin_cam skrev:
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740 smile

Men det är ju inget man märker av, rätt kass väghållning är de ju wink

Jo, fast det är ju till stor del infästningarnas "fel".
Rejäla gummibussningar överallt funkar finfint till det bilen var tänkt som - lasta in ungarna, häng på husvagnen och ta motorvägen till Danmark. Bra komfort, tyst i kupén och lugna fina landsvägsegenskaper.
Kör man hårt är det dock mindre upphetsande, infästningarna flexar åt alla håll och kanter och körupplevelsen blir lite som att åka Finlandsfärjan i hård blåst - det gungar och kränger! tongue

1 335 Inlägg
25 augusti 2009
#20
schnauz skrev:
Volvo_Mannen skrev:
twin_cam skrev:
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740 smile

Men det är ju inget man märker av, rätt kass väghållning är de ju wink

Jo, fast det är ju till stor del infästningarnas "fel".
Rejäla gummibussningar överallt funkar finfint till det bilen var tänkt som - lasta in ungarna, häng på husvagnen och ta motorvägen till Danmark. Bra komfort, tyst i kupén och lugna fina landsvägsegenskaper.
Kör man hårt är det dock mindre upphetsande, infästningarna flexar åt alla håll och kanter och körupplevelsen blir lite som att åka Finlandsfärjan i hård blåst - det gungar och kränger! tongue

Så om man byter ut alla bussningar till powerflex har man en ultimat bil? tongue


Sök