Ok, tack! Nej jag ska inte göra nått med chassit eller bilen i övrigt. Tänkte bara hör efter om nån vet vilken typ av chassi jag har i bilen. Kul att veta, lite nördigt men kul endå! Men vadå ingen ram, måste de inte vara de?
Senast redigerat av Volvo-Jansson (21 augusti 2009)
det enda i ramväg på en 740 är 2 längsgående balkar fram som håller upp framvagnen, samt en till motorn(motorbalken)... sen sitter det 2 bak också som fjädringen sitter uppfäst i...
Här är beskrivningar på eng, som förklarar det hela
Självbärande(monocoque) scrolla ner till automobiles, detta har 740 och de flesta bilar från 70-talet och frammåt. http://en.wikipedia.org/wiki/Monocoque
Om det är infon på sidan för din bil du ska fylla i så kan du ju tillägga att du har individuell fjädring fram med fjäderben av McPherson-typ samt stel bakaxel där bak.
Precis Steifan, de va infon jag ville fylla ut. Kändes lite klent o bara skriva orginal på *chassi. Tack, de ska läggas till på direkten! Och tack alla andra som skrivit svar till tråden! MVH: Volvo-Jansson
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sen tror jag även man kan flasha med att stötdämparna fram är av twin-tube-modell och bak av mono-tube. Gäller iaf stötdämparna med gastryck som man antagligen inte har original på en GL Blackline. Men säkert samma konstruktion.
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt. Dessutom är den billig :-)
Skämt åsido, det är en bra fråga. Äldre bilar med självbärande kaross har ofta ram-liknande balkar har jag märkt, som om det var en ram men ihopsvetsad med karossen. Nyare bilar har ju sub-frames till flera funktioner, vilket ju egentligen bara är en gummiupphängd ram-historia. Så egentligen har väl ramen återvänt!
Vill man dyka djupare i väghållning o.dyl. rekommenderas banåkarforumet rejsa.nu Där är nivån dock väldigt hög.
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt. Dessutom är den billig :-)
Var står det?
Fråga vilken 740-ägare som helst Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra... Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk
Om man ska tro trådarna om 740 här på garaget så: det bästa chassit. Den bästa hjulupphängningen/väghållningen/allt. Dessutom är den billig :-)
Var står det?
Fråga vilken 740-ägare som helst Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra... Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk
Fråga vilken 740-ägare som helst Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra... Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk
Måste nog ha missat den tråden då
Fast min 744 är bäst bara så ni vet Och du kan räkna med stryk nu efter din ironi!
Haha
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Fråga vilken 740-ägare som helst Det var en stor tråd här nyss men den tror jag tagits bort. Den spårade ur som de tenderar att göra... Jag menar altså inte att 740 är dålig bil på något sätt, jag skulle aldrig säga något sådant, är rädd att få stryk
Måste nog ha missat den tråden då
Fast min 744 är bäst bara så ni vet Och du kan räkna med stryk nu efter din ironi!
Haha
Haha, jag säger aldrig nånting elakt om volvo 740 eller någon BMW-modell. Möjligtvis höjer jag något ögonbryn. På så sätt har min vackra ansikte klarat sig från fula ärr
Ska man vara noggrann så har 740 denna chassispecen;
Självbärande monocoqe karosseri fjäderben fram med nedre triangellänk och krängningshämmare, skruvfjädring, teleskopdämpare. Stel axel bak med längsgående länkarmar, panhardstag och krängningshämmare, skruvfjädring, teleskopdämpare.
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740
Men det är ju inget man märker av, rätt kass väghållning är de ju
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740
Men det är ju inget man märker av, rätt kass väghållning är de ju
Jo, fast det är ju till stor del infästningarnas "fel". Rejäla gummibussningar överallt funkar finfint till det bilen var tänkt som - lasta in ungarna, häng på husvagnen och ta motorvägen till Danmark. Bra komfort, tyst i kupén och lugna fina landsvägsegenskaper. Kör man hårt är det dock mindre upphetsande, infästningarna flexar åt alla håll och kanter och körupplevelsen blir lite som att åka Finlandsfärjan i hård blåst - det gungar och kränger!
BTW: Visste ni att det faktiskt finns en del i chassit på 740 som är bättre än de flesta andra bilar med fjäderben? 740 har nästan optimal geometri i framvagnen för att vara fjäderben (som dubbla länkarmar blir det ju aldrig) men för att få en Mc.Pherson så bra som möjligt ska benet vara fäst i navhöjd, precis som det är på 740
Men det är ju inget man märker av, rätt kass väghållning är de ju
Jo, fast det är ju till stor del infästningarnas "fel". Rejäla gummibussningar överallt funkar finfint till det bilen var tänkt som - lasta in ungarna, häng på husvagnen och ta motorvägen till Danmark. Bra komfort, tyst i kupén och lugna fina landsvägsegenskaper. Kör man hårt är det dock mindre upphetsande, infästningarna flexar åt alla håll och kanter och körupplevelsen blir lite som att åka Finlandsfärjan i hård blåst - det gungar och kränger!
Så om man byter ut alla bussningar till powerflex har man en ultimat bil?