3908
Sök

Billjud plus grannar? = problem

451 Inlägg
22 augusti 2009
Henrik Elg skrev:
Frippe_L skrev:
Henrik Elg skrev:

Skitbra lösning!!! Verkligen......smile

Haha ja våld är ju det bästa sättet att lösa problem big_smile

Ja tänk vilka underverk en lite smocka kan göra. Tror det är slut på problem efter den hehe....

Fungera för mig, HEHE....

3 295 Inlägg
23 augusti 2009
JUSTer skrev:
Henrik Elg skrev:
Frippe_L skrev:

Haha ja våld är ju det bästa sättet att lösa problem big_smile

Ja tänk vilka underverk en lite smocka kan göra. Tror det är slut på problem efter den hehe....

Fungera för mig, HEHE....

och sen vaknade du ur din våta dröm eller? wink

jag hade nog oxå blivit galen ifall nån stod hela dagen och poppade satan ute på gatan. man blir ju fan galen när man är på bilträffar ibland, en står i ett hörn och så nästa i det andra hörnet och försöker överrösta varandra, hela dagen.

2 665 Inlägg
23 augusti 2009
IROC skrev:
Problemet är inte grannarna utan din inställning till att spela, vill du dra upp volymen ta en sväng med bilen.

Exakt så är det, förstår inte frågan, billjud lyssnar man ju på när man åker bil, hur kan grannar bli störda av det??

Sen om du alltid spelar så taket håller på att lossna då drar det till sig fel blickar, antar att det är fler än jag som har haft inrott i bilen.

Din attityd är ett problem och du kommer få sota för det många gånger i livet, När du har flyttat hemifrån, troligen kommer du bli vräkt från ditt boende flera gånger. Det finns inget så jävla irriterade som en ung grabb  som flyttar in i en husets 1or o spelar så putsen håller på att lossna. Hatad av alla blir reultatet.

Med tiden mognar du som person o inser hur dryg du var...........  (hoppas jag)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 augusti 2009
Rickard-v skrev:
IROC skrev:
Problemet är inte grannarna utan din inställning till att spela, vill du dra upp volymen ta en sväng med bilen.

Exakt så är det, förstår inte frågan, billjud lyssnar man ju på när man åker bil, hur kan grannar bli störda av det??

Sen om du alltid spelar så taket håller på att lossna då drar det till sig fel blickar, antar att det är fler än jag som har haft inrott i bilen.

Din attityd är ett problem och du kommer få sota för det många gånger i livet, När du har flyttat hemifrån, troligen kommer du bli vräkt från ditt boende flera gånger. Det finns inget så jävla irriterade som en ung grabb  som flyttar in i en husets 1or o spelar så putsen håller på att lossna. Hatad av alla blir reultatet.

Eller så råkar man ut för så coola grannar som kommer och ber en höja ÄNNU mer så att de kan höra musiken istället för bara ompf ompf..... big_smile
Hade den turen i min sista lägenhet innan jag flyttade till hus i skogen smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 005 Inlägg
23 augusti 2009
För mig är det relativt enkelt.

Bor man nära grannar så pumpar man inte musik på hög volym. Då det stör.
Vill man pumpa hög musik så köpar man en villa där det inte är grannar nära.

Om man vill pumpa hög musik i sin bil, så får man göra det medans man kör bilen, inte utanför sitt radhus/lägenhet
Jag ser det inte som något undantag till första regeln bara för att man har ljudutrustningen i sin bil.

Lite respekt för andra människor får man väl ha?
Detta gäller även rondeller, svetsar, järnhammare m.m... (mest det jag blir störd av om dagarna av min granne)

1 515 Inlägg
23 augusti 2009
Rickard-v skrev:
IROC skrev:

Låter nästan som om du är hanns mamma. Inget illa menat tho smile

- Om du frågar mig. Om man hatar,verkligen HATAR sina grannar så är det bara att ösa på! Annars får man naturligtvis ta hänsyn till de andra smile

- Men om jag ställer mig i din possition. . . så hade jag bara öst på! lol

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

4 005 Inlägg
23 augusti 2009
Audi_powah skrev:
Rickard-v skrev:
IROC skrev:

- Om du frågar mig. Om man hatar,verkligen HATAR sina grannar så är det bara att ösa på! Annars får man naturligtvis ta hänsyn till de andra smile

Du kvalificerar inte direkt in dig med din ålder att uttala dig negativt om hans "mamma-syn" smile

Sen är ju mammor rätt smarta på vissa punkter. smile

1 515 Inlägg
23 augusti 2009
linuslinje skrev:
Audi_powah skrev:
Rickard-v skrev:

Du kvalificerar inte direkt in dig med din ålder att uttala dig negativt om hans "mamma-syn" smile

Sen är ju mammor rätt smarta på vissa punkter. smile

Naa, det har du rätt i. Fast jag menade inget negativt med det jag skrev smile
- Och Yes. . mammor kan sin grejj big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

5 198 Inlägg
23 augusti 2009
Åsså funderar ungdomar vad folk har emot bilburen ungdom.

Pan
23 augusti 2009
Sen funkar det ju om man är trevlig mot grannen med. Kanske dom är trevliga tillbaka. Åker fiddy spränger däck och mekar med polares bilar vid mitt hus. Men givetvis så har jag respekt! Jag har aldrig fått några klagomål. Grannen påpekade dock att han inte sett några nya sträck än när jag hade fått på min aussielocker.

mvh

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 augusti 2009
spela högt nån gång ibland kan la funka men fan om man står och spela 140db i en timme då kan jag förstå att folk tröttnar. Händer det dessutom flera gånger i veckan så kan man nog förstå att till slut tappar folk runt omkring humöret på ett eller annat sätt. Det kan ju störa folk precis lika mkt på dagtid ifall nån ska äta middag med folk typ eller kanske kolla PL på tv. Då vill dom nog inte hör musik på stenhög volym.

Sen är det såklart så, att den som spelar musiken tycker ju att det är skitbra givetvis det hade jag själv också tyckt, men den som inte själv har valt att lyssna på musiken så högt lär inte gilla det... Man måste respektera människor runtomkring och vet man med sig att man spelar högt så får man fan ta att man kan få en tillsägelse.

Däremot tycker jag att om man t.ex. spelar ca 70db och nån granne typ precis kan höra att nån spelar nåt och ändå av ren princip ska ut och klaga, då är det också brist på respekt fast åt andra hållet liksom. Finns ju trots allt folk som klagar när det faktiskt inte ens finns nåt att klaga över

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

1 515 Inlägg
23 augusti 2009
HadesInFlames skrev:
Däremot tycker jag att om man t.ex. spelar ca 70db och nån granne typ precis kan höra att nån spelar nåt och ändå av ren princip ska ut och klaga, då är det också brist på respekt fast åt andra hållet liksom. Finns ju trots allt folk som klagar när det faktiskt inte ens finns nåt att klaga över

WORD!

Colaberoende
1 219 Inlägg
23 augusti 2009
Undrar om din granne hade klagat lika mycket om du kört dansband i bilstereon lika högt?

Har själv fått lite klagmål. Klart man ska få provspela sina grejer men samtidigt ta hänsyn till grannarna.
Vad jag har hört så får man aldrig störa sina grannar. Men vart gränsen går vid att störa grannarna är det ingen som vet.

Jag åkte iväg till en enslig plats och spelade på för att ställa in ljudet och lite annat.

/Ena

4 074 Inlägg
23 augusti 2009
På sin höjd kan det bli att ofredande om saken polis anmäls av din granne om det finns nån som orkar gå vidare med anmälan vilket är väldigt osannolikt.
Men om du ger på han på käften däremot blir det genast allvarligare,då kan det (om anmälan gjorts) bli övergrepp i rättssak och misshandel och det är väl iget att rekomendera.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

9 Inlägg
23 augusti 2009
Tjoho, vi har en snubbe som brukar glida omkring i en bil med halvlåg volym utom just när han kommer mot parkeringen, då spelar han som fan. Jag har inget mot hög volym osv, men lite kanske man kan tänka sig för när man bor i lägenhets område. Och när jag menar att han spelar högt så är det så våra rutor skallrar och vi bor en bra bit bort från parkeringen. Så man kan ställa sig 3 enkla frågor:

1 Varför inte glida bort en bit och spela, dels för slippa tjuriga grannar och folk som kanske jobbar natt får sova.

2. Önskar han få sina trumhinor spräckta. Kan informera att det gör jävligt ont!! ( egen erfarenhet )
samt att hjärtat kan ta stryk

3. När jag bygger bil-ljud är det för jag ska höra, avnjuta musiken. Inte få uppmärksamhet utifrån. Vill man ha det finns det ju andra sätt. Tex snygg bil osv

Sen finns det grannar som gnäller bara man har tv´n på normal volym så det är en tolkningsfråga
Hoppas du inte nitar grannen utan ni kanske kan komma överens på något sätt. Kanske spela när han jobbar osv ( om han nu gör det  )  Eller varför inte knacka på och förklara att du ska greja lite med ljudet och det kanske stör en stund? brukar bryta isen

smile
Senast redigerat av GN (23 augusti 2009)

lustgas? sånt ger man på lasarettet...

685 Inlägg
23 augusti 2009
Audi_powah skrev:
HadesInFlames skrev:

WORD!

vet ni hur lågt  70dB e ? XD vet inte exakt hur lågt det är man pratar men har för mig att det e runt  70db tongue

9 Inlägg
23 augusti 2009
Kraftigt buller under kort tid kan orsaka tillfällig hörselnedsättning. I
regel återvänder din normala hörsel efter en kortare eller längre tids vila
från ljud.
Vid långvarigt kraftigt buller kan det ljudkänsliga innerörat skadas.
En sådan hörselskada finns kvar livet ut och kan inte botas.
Ju kraftigare bullret är desto kortare tid behövs för att en hörselskada
ska uppstå. Åtta timmars vistelse per dag i 85 dB(A) motsvaras av
endast en kvarts vistelse om dagen i 100 dB(A).
En särskild risk för hörselskada är så kallade impulsljud, enstaka
starka smällar t.ex. pistolskott eller slagljud, som kan ge bestående hör-
selskador.
Bullerbelastningen på örat består både av det buller man utsätts för
under arbetet och på fritiden. Förutom att buller kan ge nedsatt hörsel
kan det maskera önskvärt ljud. Varnande ljudsignaler och annalkande
fordon kan bli svåra att uppfatta. Buller kan därför vara en indirekt
olycksrisk.
Samtal med hög röst kan nätt och jämt föras på en meters avstånd
vid en bullernivå på 70 dB(A), även om man har bra hörsel. Vid
85–90 dB(A) måste man skrika för att bli hörd

eller läs hela http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_344.pdf

lustgas? sånt ger man på lasarettet...

1 653 Inlägg
23 augusti 2009
hur svårt är det att visa respekt för sin omgivning?

det är ju som att din granne skulle klippa gräset med en 500cc gräsklippare med raka rör utan dämpare i tid och otid, det skulle nog inte du uppskatta.

och varför bygga billjud som låter så mycket utanför bilen?
Jag bygger billjud för att jag själv, INNE i bilen ska ha en shyst ljudupplevelse, inte bilen brevid på E4an...

gilla läget att din granne inte uppskattar 140 db basdunk om dagarna och respektera det.
jag skulle blivit galen om jag hade en granne som dunkade jämt och ständigt trots att jag är bilstereointresserad själv.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 915 Inlägg
23 augusti 2009
som alla nog e överens om (förutom TS tongue ) så är det enda alternativet att sänka/sluta spela när du är hemma.
Har du tänkt att bo kvar på samma ställe ett tag så kan det ju va trevligt att vara vänner med grannarna.

Här så brukar jag aldrig hålla på med nåt som låter mycket efter kl 19 då grannarnas barn lägger sig och jag vill ej störa deras sömn... Fast då har jag bra kontakt med grannarna och har inga planer på att förstöra grannsämjan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 914 Inlägg
23 augusti 2009
eller flytta dit där det inte finns någon granne inom 2km. tongue
har man bil går det skitbra wink

Sök