3744
Sök

Går det bra att chippa en saab 9-3 20.000mil ????

64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare! jag undrar om det är någon fara men "bilen" att chip trimma med steg 3 när bilen har gått 20.000mil. är det lite för mycket? sen har jag en till fundering, när jag gasar mycket så börjar bilen släppa efter i gas ""bromsa in" lite.. vad kan det vara? Tacksam för svar!

7 277 Inlägg
22 augusti 2009
#2
Nej det ska inte vara någon fara sålänge bilen har fått iaf någorlunda vettiga servicar.
Kopplingen kanske kan vara lite trött men annars ska det inte vara några bekymmer.

Hur menar du att den släpper av?
Att den blir lite trött på slutet är inget ovanligt men att den bromsar är inte bra.


64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Nej det ska inte vara någon fara sålänge bilen har fått iaf någorlunda vettiga servicar.
Kopplingen kanske kan vara lite trött men annars ska det inte vara några bekymmer.

Hur menar du att den släpper av?
Att den blir lite trött på slutet är inget ovanligt men att den bromsar är inte bra.

När man gasar på rätt mycket så "släpper den efter i gas" lite då och då... så att det typ blir hackigt. (dock inte hela tiden)

7 277 Inlägg
22 augusti 2009
#4
Tappar den laddtrycket?
Har du provat göra en vettig service på den nyligen?


64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Tappar den laddtrycket?
Har du provat göra en vettig service på den nyligen?

Vet ej när senaste servicen är gjord, köpte bilen ganska nydligen.

164 Inlägg
22 augusti 2009
#6
prova o slå i en injector cleaner...


7 277 Inlägg
22 augusti 2009
#7
Prova hellre att byta olja, stift och luftfilter först.
Se även till att använda rätt stift.


64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#8
Brains skrev:
Prova hellre att byta olja, stift och luftfilter först.
Se även till att använda rätt stift.

Ska man byta olja, inte fylla på? vad ska det vara för stift då? länk till nån sida?

1 217 Inlägg
22 augusti 2009
#9
Det går men gör som Brains skrev först och se om du märker någon skillnad.

Välj hellre steg 4 förresten, steg tre känns knappt.


64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#10
Ksj skrev:
Det går men gör som Brains skrev först och se om du märker någon skillnad.

Välj hellre steg 4 förresten, steg tre känns knappt.

okej.. ska göra det! men vart hittar man steg 4? tror jag inte har sett det nån stans..

500 Inlägg
22 augusti 2009
#11
Ksj skrev:
Det går men gör som Brains skrev först och se om du märker någon skillnad.

Välj hellre steg 4 förresten, steg tre känns knappt.

Jag skulle snarare säga att skillnaden mellan original och steg 3 är fan så mycket större än skillnaden mellan steg 3 och steg4.


1 036 Inlägg
22 augusti 2009
#12
Ksj skrev:
Det går men gör som Brains skrev först och se om du märker någon skillnad.

Välj hellre steg 4 förresten, steg tre känns knappt.

haha ärligt? 80hk mer märks garanterat kan jag intyga


64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#13
hmm.. okej! får kolla prisskillnaden om det är värt

64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#14
tror ni att org. turbon hänger med fint?? vad måste bytas när man har steg 3 chip.?

7 277 Inlägg
22 augusti 2009
#15
Det som står på alla sidor som säljer steg 3 programmet bör bytas.
Brukar väl vara typ filter och 3" från turbon.
Ja turbon orkar med annars hade dom föreslagit att man byter den.


64 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#16
Brains skrev:
Det som står på alla sidor som säljer steg 3 programmet bör bytas.
Brukar väl vara typ filter och 3" från turbon.
Ja turbon orkar med annars hade dom föreslagit att man byter den.

Okej! tack för alla svar! (fortsätt om ni vill)

1 217 Inlägg
22 augusti 2009
#17
Nocturnal skrev:
Ksj skrev:
Det går men gör som Brains skrev först och se om du märker någon skillnad.

Välj hellre steg 4 förresten, steg tre känns knappt.

Jag skulle snarare säga att skillnaden mellan original och steg 3 är fan så mycket större än skillnaden mellan steg 3 och steg4.

Jag menade mellan orginal och direkt till 4.
Kostnaden skiljer inte speciellt mycket mellan 3-4 ändå.

och "80" hästar som någon skrev är en glädjesiffra.


för att få mer info om step 4, ring till företagen istället för att glo på deras hemsidor.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2009
#18
En bil som rullat 5k mil kan vara i sämre skick än en som rullat 20k mil. Det är din bil, känner du den väl nog att bedöma att den är i ok skick?

Om inte, kör ett tag till med den tills det känns som den är ok. Eller gör ett M-test, då kommer du förmodligen få fram dess svagheter. Jämfört med vad trim kostar, och vad ett ras kan kosta. Är ca 1500:- för ett M-test en rätt rimlig summa smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 295 Inlägg
22 augusti 2009
#19
Ang stiften då, NGK BCPR7ES-11 är det du ska ha, köp inga jävla biltema stift, inte några champion heller för den delen..


64 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#20
okej tack!!!!


Sök