2855
Sök

SAAB 9-3SS spikar/misständer

21 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Har ett problem med bilen...
Problemet uppkom efter det att jag installerat ett nytt sportluftfilter ifrån Simota.
Om man jämför med orginal skulle jag uppskatta att bilen får ungefär minst 3 ggr så mkt luft.
Detta för att alla orginalinsugsrör som är små och smala och kringlar sig längs med karossen är borta
och ersatta med ett grovt rör som suger luft rätt in genom ett öppet filter rätt in i turbon.

Köpte en Haynes bok och där kan man läsa att bilen tillförsel av bensin styrs ifrån mängden luft som tas in i motor och turbo och om för lite bränsle tillförs uppstår problem som spikning eller misständning.

Ngn som vet hur detta kan lösas?
Tror ni de kan vara min LMM eller är de mappning / Trimning som gäller för att lösningen är mer bränsle?

Tacksam för er hjälp!

Se dina problem som utmaningar och gör dom till möjligheter

7 276 Inlägg
25 augusti 2009
#2
Eftersom orginalfiltret inte direkt stoppar flödet så får inte bilen mer luft nu än tidigare, såvida inte bilen är riktigt trimmad...
Du tog inte bort LMM va?
Suger den in mycket varm luft?

Om du monterar tillbaka orginal prylarna, fungerar det då?
Om inte så kan du ha haft sönder LMM.


5 710 Inlägg
25 augusti 2009
#3
Din bil med luftmassebaserat styrsystem suger varken i sig mer eller mindre luft än den behöver.
Vinsten med att montera öppnare andningsvägar kan vara att den slipper kämpa så för att få den mängden luft den vill ha.

Men hursom så upplever ju du att något hände när filtret monterades.....bästa sättet att ta reda på om det ÄR så är ju att montera tillbaka till originalgrejjerna som Brains förslog.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#4
Tack för era svar!
Okej... de var intressant information. Jag har testat att montera tillbaka de gamla och de är trots de samma problem. Anmärkningsvärt är dock att ja som tidigare nämt tagit bort alla rör som sög luft tidigare så trots att de gamla sitter där så får den alltså betydligt mer luft än tidigare.
Detta hörs vid gaspådrag samt vid växlingar då bilen dumpar...
Ja de är nog mkt möjligt att de är min LMM som strular ...
Kan man läsa av det via diagnos uttaget? eller står de bara att de är ngt fel med "insug" ?
Kan man rent okulärt se problem med LMM?

Se dina problem som utmaningar och gör dom till möjligheter

5 710 Inlägg
25 augusti 2009
#5
Ravemeister skrev:
Anmärkningsvärt är dock att ja som tidigare nämt tagit bort alla rör som sög luft tidigare så trots att de gamla sitter där så får den alltså betydligt mer luft än tidigare.
Detta hörs vid gaspådrag samt vid växlingar då bilen dumpar...

Igen...du har ett luftmassebaserat system.

Skall försöka förklara enkelt:
Datorn i din bil vill ha 10 hinkar luft när du ligger på 5:ans växel i 70km/h.
Motorn suger och på vägen in i motorn sitter en luftmassemätare och mäter att det blir 10 hinkar.
Detta försöker den uppnå oavsett temperatur, tryck , om den får suga genom ett originalfilter eller inget filter alls.

Så bara för att du vet att det var trånga snirkliga rör som du monterade bort och att du hör hur motorn suger luft tydligare nu behöver inte det betyda det att den får för mycket luft.

Dock kan det ju vara andra fel som får den att gå dåligt t.ex din LMM som inte kan möta upp dina 10 hinkar wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#6
Hej!
EXAKT ett sånt här svar ville jag ha!
Förklara som om ja va efterbliven! smile haha!

Nej men tack så mkt för hjälpen!

Fråga 2 då.
Hur upptäcker man om LMM är sönder?
Kan man rent Okulärt se om den är sönder på ngt sätt eller är de givaren  som failar?

Vad är rimligt att betala för en begagnad LMM. såg för 700:- typ... är de ok =?

Se dina problem som utmaningar och gör dom till möjligheter

551 Inlägg
25 augusti 2009
#7
Ravemeister skrev:
Hej!
EXAKT ett sånt här svar ville jag ha!
Förklara som om ja va efterbliven! smile haha!

Nej men tack så mkt för hjälpen!

Fråga 2 då.
Hur upptäcker man om LMM är sönder?
Kan man rent Okulärt se om den är sönder på ngt sätt eller är de givaren  som failar?

Vad är rimligt att betala för en begagnad LMM. såg för 700:- typ... är de ok =?

koppla bort sladden till lmm o se hur bilen är efter det..

You can't B serious, oh K

21 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#8
Okej....
Varför ska jag göra de?
Finns det några risker med att göra de?

Skulle inte den " mäta upp mina hinkar " ? haha

Se dina problem som utmaningar och gör dom till möjligheter

5 710 Inlägg
26 augusti 2009
#9
Ravemeister skrev:
Okej....
Varför ska jag göra de?
Finns det några risker med att göra de?

Skulle inte den " mäta upp mina hinkar " ? haha

Drar du ur kontakten och bilen går lika illa kan man misstänka att den är trasig.
Drar du ur och bilen går ÄNNU sämre kan amna tro att det är något annat fel än LMM:n.

Det bästa är att testa en annan.....eller åka till SAAB, de kanske kan kolla upp den på nått vis.

mvh Hinken

MVH Jonas
..............


Sök