3391
Sök

Opel Commodore Coupé -68

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Hej!

Nu tänkte jag starta en tråd då jag tänkt påbörja renoveringen av min farfars (som han köpte ny) Opel Commodore coupé ifrån 1968. Bilen har en 2,5 liters sexa och farfar köpte den ny och ägde den så länge han kunde köra bil fram (och lite längre än han borde kört bil) tills han kolade. Sedan har min far haft den magasinerad i ca 6-7 år.

Nu påskyndades det hela då min far tänkt sälja den för att han inte orkade renovera den själv och således köper jag den av honom och ska med hans hjälp fixa iordning den till sina forna dagars glans.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29150000-29159999/640x480/29153433.jpg?0

Men innan jag åker och påbörjar renoveringen i höst skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter och tips ifrån er som såväl har erfarenhet av Opel Commodore-renoveringar eller är rutinerade på att renovera gamla bilar som stått still för länge. Nedanför kommer en lista på vad jag själv vet om att jag behöver göra med bilen, fyll gärna på är ni snälla!

[-] Nytt batteri
[-] Renovera bromsarna; nya ok, klossar, bromsrör och bromsvätska.
[-] Motorservice; nya tändstift, oljebyte med mera.
[-] Montera av alla kromlister, kofångare med mera - putsa upp det som går, byta ut det som är hopplöst, kroma om det som inte går att få tag i bra skick.
[-] Slipa ner karossen (vid ytlig besiktning verkar det mest vara lite rostblämmor men annars rostlaga vid behov).
[-] Lacka om.
[-] Renovera inredning (säten, tak).

Vad mer tror ni behövs innan ni har fler foton att gå på?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

301 Inlägg
25 augusti 2009
ett bra tips är att du blir medlem i opelsportclub.com/forums där hittar du garanterat mycket mera info och kunnande än här på garaget.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
tack för tipset!

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

4 682 Inlägg
25 augusti 2009
så jävla fräna dom gammla oplarna ,trevligt med en bil med historia också smile.
lycka till med projektet!

Sök