Jag har gått och grubblat på första bil ett tag nu, och har funderat på att skaffa mig en Volvo S40, 2,0T eller T4. Men sen så har min systers pojkvänn sagt att om man ska trimma (om man nu måste det) så håller inte fas1 lådan för så mycket men motorn gör det. Sen tvärtom med fas2 att lådan men inte motorn.
Så jag undrar om fas2 lådan passar på fas1 motorn, eller om man måste modifiera någonting?
Ska snart ha projekt i skolan med bil, så börjar fundera på allvar nu!
om man nu säger så att du ska trima!!! till hur mycket hade du tänk dej.. över 500 hk lr? och andra fråga vilken fast hade du tänk dej att köpa.. jag har en 2.0t och allt du kan trima e till 250 hk.. fast t4 kan du trima till 300 utan att bygga om hela motor...
om man nu säger så att du ska trima!!! till hur mycket hade du tänk dej.. över 500 hk lr? och andra fråga vilken fast hade du tänk dej att köpa.. jag har en 2.0t och allt du kan trima e till 250 hk.. fast t4 kan du trima till 300 utan att bygga om hela motor...
250 hk räcker ju gott och väl.. Det blir nog en fas1 som jag byggger om till fas2 iaf!
okej antar att du kommer att köpa en 2.0t, om du ska ha bara 250 hk så behöver du inte bytta växellåda bara kopplingssat från en t4. så vad jag tycker e att du köper dej en t4. 99 eller 00
okej antar att du kommer att köpa en 2.0t, om du ska ha bara 250 hk så behöver du inte bytta växellåda bara kopplingssat från en t4. så vad jag tycker e att du köper dej en t4. 99 eller 00
Och T4 gick att få upp till 300 hk utan några större ombyggnationer?!
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.
Såg en autotech trimmad -01 på blocket nyss.. 320 hk..
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.
Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag Men för de allra flesta håller det.
www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.
Såg en autotech trimmad -01 på blocket nyss.. 320 hk..
2,0t fas2 kolvarna är klena, inte T4 fas2....
Men sitter nog en annan spis i den bilen, 98-00 T4 block säkert.
Senast redigerat av koldeus (27 augusti 2009)
www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.
Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag Men för de allra flesta håller det.
Det går ju även att köpa en fas2 och byta ut blocket mot fas1
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.
Såg en autotech trimmad -01 på blocket nyss.. 320 hk..
2,0t fas2 kolvarna är klena, inte T4 fas2....
Men sitter nog en annan spis i den bilen, 98-00 T4 block säkert.
okej.. men e det inte så att på fast 2 t4 e cylinderväggar borrade till 83mm som på 2.0t fast 1??? eller har jag fel.