2716
Sök

Volvo S40 Växellåda!

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har gått och grubblat på första bil ett tag nu, och har funderat på att skaffa mig en Volvo S40, 2,0T eller T4.
Men sen så har min systers pojkvänn sagt att om man ska trimma (om man nu måste det) så håller inte fas1 lådan för så mycket men motorn gör det.
Sen tvärtom med fas2 att lådan men inte motorn.

Så jag undrar om fas2 lådan passar på fas1 motorn, eller om man måste modifiera någonting?

Ska snart ha projekt i skolan med bil, så börjar fundera på allvar nu! wink

Mvh

Meguiars_sverige

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#2
om man nu säger så att du ska trima!!! till hur mycket hade du tänk dej.. över 500 hk lr? och andra fråga vilken fast hade du tänk dej att köpa..
jag har en 2.0t och allt du kan trima e till 250 hk.. fast t4 kan du trima till 300 utan att bygga om hela motor...

Volvo S40 turbo.

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#3
mr_Hasse skrev:
om man nu säger så att du ska trima!!! till hur mycket hade du tänk dej.. över 500 hk lr? och andra fråga vilken fast hade du tänk dej att köpa..
jag har en 2.0t och allt du kan trima e till 250 hk.. fast t4 kan du trima till 300 utan att bygga om hela motor...

250 hk räcker ju gott och väl..
Det blir nog en fas1 som jag byggger om till fas2 iaf!

Meguiars_sverige

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#4
okej antar att du kommer att köpa en 2.0t, om du ska ha bara 250 hk så behöver du inte bytta växellåda bara kopplingssat från en t4. så vad jag tycker e att du köper dej en t4. 99 eller 00

Volvo S40 turbo.

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#5
mr_Hasse skrev:
okej antar att du kommer att köpa en 2.0t, om du ska ha bara 250 hk så behöver du inte bytta växellåda bara kopplingssat från en t4. så vad jag tycker e att du köper dej en t4. 99 eller 00

Och T4 gick att få upp till 300 hk utan några större ombyggnationer?!

Meguiars_sverige

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#6
ja fast jag tror om du chipar den hos autotech med steg 4 får du 280 hk om jag inte minns helt fel...

Volvo S40 turbo.

Meister
6 763 Inlägg
1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#8
mr_Hasse skrev:
ja fast jag tror om du chipar den hos autotech med steg 4 får du 280 hk om jag inte minns helt fel...

Okej, det räcker ju! hur många har du i din?!

Meguiars_sverige

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#9
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.
Senast redigerat av mr_Hasse (27 augusti 2009)

Volvo S40 turbo.

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#10
camaro67 skrev:
Efter vad jag har förståt på forumet så är fas 2 bättre på allt. Men fråga torpis här på forumet. Han kan de där med s40

Okej, tack för tipset!!

Meguiars_sverige

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#11
mr_Hasse skrev:
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.

Såg en autotech trimmad -01 på blocket nyss.. 320 hk..

Meguiars_sverige

47 Inlägg
27 augusti 2009
#12
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.

Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag hmm
Men för de allra flesta håller det.

www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo

47 Inlägg
27 augusti 2009
#13
JimBo__ skrev:
mr_Hasse skrev:
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.

Såg en autotech trimmad -01 på blocket nyss.. 320 hk..

2,0t fas2 kolvarna är klena, inte T4 fas2....

Men sitter nog en annan spis i den bilen, 98-00 T4 block säkert.
Senast redigerat av koldeus (27 augusti 2009)

www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#14
koldeus skrev:
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.

Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag hmm
Men för de allra flesta håller det.

Det går ju även att köpa en fas2 och byta ut blocket mot fas1

Meguiars_sverige

47 Inlägg
27 augusti 2009
#15
JimBo__ skrev:
Det går ju även att köpa en fas2 och byta ut blocket mot fas1

Visst går det, hade själv en T4 -02 med T4 -00 block/kolvar och verdi stakar....

www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#16
koldeus skrev:
JimBo__ skrev:
Det går ju även att köpa en fas2 och byta ut blocket mot fas1

Visst går det, hade själv en T4 -02 med T4 -00 block/kolvar och verdi stakar....

Jag har ju lite projekt tid på mig wink

Meguiars_sverige

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#17
koldeus skrev:
JimBo__ skrev:
mr_Hasse skrev:
fast 2 e visst lite bättre men inte i motor, kolvar på fast 2 e klena... och ja torpis kan svara bättre en mej, försöker hitta info men hittar f'n inte d just nu.,.

Såg en autotech trimmad -01 på blocket nyss.. 320 hk..

2,0t fas2 kolvarna är klena, inte T4 fas2....

Men sitter nog en annan spis i den bilen, 98-00 T4 block säkert.

okej.. men e det inte så att på fast 2 t4 e cylinderväggar borrade till 83mm som på 2.0t fast 1??? eller har jag fel.

Volvo S40 turbo.

47 Inlägg
27 augusti 2009
#18
mr_Hasse skrev:
okej.. men e det inte så att på fast 2 t4 e cylinderväggar borrade till 83mm som på 2.0t fast 1??? eller har jag fel.

Jo det är samma volym på dom (1948cc), men fas2 t4 har bättre vevhusventilation mm så de brukar hålla lite bättre vad jag har stött på...

www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#19
koldeus skrev:
mr_Hasse skrev:
okej.. men e det inte så att på fast 2 t4 e cylinderväggar borrade till 83mm som på 2.0t fast 1??? eller har jag fel.

Jo det är samma volym på dom (1948cc), men fas2 t4 har bättre vevhusventilation mm så de brukar hålla lite bättre vad jag har stött på...

okej då har man lärt sej nåt nytt... tack för gryma svar från er..  wink

Volvo S40 turbo.

1 804 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#20
mr_Hasse skrev:
koldeus skrev:
mr_Hasse skrev:
okej.. men e det inte så att på fast 2 t4 e cylinderväggar borrade till 83mm som på 2.0t fast 1??? eller har jag fel.

Jo det är samma volym på dom (1948cc), men fas2 t4 har bättre vevhusventilation mm så de brukar hålla lite bättre vad jag har stött på...

okej då har man lärt sej nåt nytt... tack för gryma svar från er..  wink

Tack för alla svar, börjar bli lite säkrare nu! wink

Meguiars_sverige


Sök