JapMax skrev:
Sokrates skrev:
Att bilen får lägre tyngdpunkt betyder inte automatiskt att väghållningen blir bättre.
Fjädringsvägen är som ett C ungefär, vid sänkning blir C underdel mindre.
Detta medför att hjulet kommer att gå på innerkant vid hög belastning och på ytterkant vid lätt belastnig beroende på hur det lutar och svänger,,,,
Det finns snart miljoner frågor här på forumet där folk upplever bilen spårkänslig efter sänkning, beroende på att framvagnsgeometrin är helt kass.
Men det är klart, 19" hjul gör ju också att bilen blir extremt snabb, sportluftfilter ger 30 Hk, japsdämpare likaså.
/Tommy.
Jag tror att ditt problem är att du bara tänker teoretiskt och väldigt skeptiskt.
Jag och flera andra har ju fkt testat och upplevt avsevärt bättre prestanda.
Och som Matthias sa så är de ju ingen skillnad om man kapar lr köper svindyra sänkfjädrar vad de gäller hjulupphängningens geometrin.
Btw att sänka tyngdpunkten ger automatiskt bättre väghållning jo. Och det är hur teoretiskt som helst.
Jag anser att du har helt fel, det är den s.k. placeboeffekten som spelar in här.
Att sänka ala bonnmeck kan aldrig ge en bättre väghållning, fjädrings geometri är mer avancerat än så.
Utan att göra detta vetenskapligt och påstå att bilen får bättre väghållning är ren rappakalja.
Sänkt stenhård fjädring och en riktig hjulinställning kanske funkar på en slät fin tävlingsbana, men på en vanlig svensk std väg så är det helt värdelöst där hjulen kommer att studsa fram och tillbaka, hur detta kan ge en bättre väghållning,,,,
/Tommy.
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.