2537
Sök

Sänka bilen, hur? Kapa fjädrarna? Hur beter den sig då?

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 augusti 2009
#21
Kapa fjädrar när man kan köpa sänk,sats för under 1000 lappen verkar ju inte lite korkat.
Coilovers  är ju nästan gratis till golfarna annars, varför inte satsa på det?
http://cgi.ebay.de/Gewinde-Fahrwerk-Gol … 286.c0.m14
EDIT
Såg precis att det jag länkade till inte var coilovers utan bara fjäderben tongue
Men det ska finnas billigt som f n det vet jag. wink
Senast redigerat av Aerocombi (29 augusti 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

518 Inlägg
29 augusti 2009
#22
hotrodder skrev:
Vilken tur att så många både kan och vet bättre än alla biltillverkare som lägger ner miljarder på utveckling av hjulställs geometrier och väghållning. Oavsett det är en Volvo 240 från sjuttiofem eller en BMW som kom från bandet igår så finns det både en hel del tänk och folk som räknat på bilens uppförande efter vägen. Låt gå för att  du rätt enkelt kan få Volvon att bli både bättre och stabilare efter vägen men att kapa fjädrar är alldrig rätt väg att gå för bättre väghållning. Den som påstår nåt annat kan läsa på om hur tex. en framvagn är konstruerad och hur den är tänkt att jobba.

Sanning!

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

586 Inlägg
29 augusti 2009
#23
Mattley skrev:
DasAuto skrev:
Mattley skrev:
Väghållningen vart bara bättre på min 740 när jag kapade så kapa tills bilen blir bra

Ja men frågan är hur länge? När du väl måste väjja för något så vill du inte att hela skiten ska braka ihop...

Varför ska det braka ihop? Fjädrarna höll sig på plats även utan svets, gick skit bra att väja med den bilen... Bra mycket säkrare att väja med än en orginal 850 iaf....

Jo, men när du kapar och börjar studsa fram med bilen så blir det mycket högre belastning på stötdämparna osv. Körde med kapat på min V90 (tre varv kvar i fram) eller något sådant. Där ramlade allt i bitar när jag skulle byta fjäderben inför besiktningen, lagringarna var kass, stötdämparen kom aldrig mer upp såvida man inte drog ut den...

Så jag tycker det är bättre att köpa en sänkningsats och få med grejer så att det håller smile

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
29 augusti 2009
#24
SpotniX skrev:
Mattley skrev:
DasAuto skrev:

Ja men frågan är hur länge? När du väl måste väjja för något så vill du inte att hela skiten ska braka ihop...

Varför ska det braka ihop? Fjädrarna höll sig på plats även utan svets, gick skit bra att väja med den bilen... Bra mycket säkrare att väja med än en orginal 850 iaf....

Jo, men när du kapar och börjar studsa fram med bilen så blir det mycket högre belastning på stötdämparna osv. Körde med kapat på min V90 (tre varv kvar i fram) eller något sådant. Där ramlade allt i bitar när jag skulle byta fjäderben inför besiktningen, lagringarna var kass, stötdämparen kom aldrig mer upp såvida man inte drog ut den...

Så jag tycker det är bättre att köpa en sänkningsats och få med grejer så att det håller smile

mina stötdämpare var som nya så jag klagar inte...


fälg fantast
1 086 Inlägg
29 augusti 2009
#25
jag har kapat fjädrar på ett tiotal bilar och mina erfarenheter är

+
det är nästan gratis
chassit blir styvare
du KAN ta svängen i högre fart
bilen blir lägre = lägre luftmotstånd = lägre förbrukning- mera toppfart - (rätta mig om jag har fel)

-
Kapar du för mycket så KAN fjädern brista, och då vette fan i vilket dike du hamnar i
det sliter däck som helvete om du kapar för mycket - t.e.x min gamla e30
är olagligt
går inte igenom besiktning

slutsats : Personligen tycker jag det är OK att kapa fjädrar om det skulle vara en gammal volvo, eller något man bara skall köra ett tag, över vintern kanske,
dock är det inte värt att kapa på lite nyare bilar då det bara kommer bli ett helvete och du förstör hela bilens aerodynamik, men detta är vad jag tycker

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 291 Inlägg
29 augusti 2009
#26
Att kapa fjädrarna är i princip samma sak som att montera sänkfjädrar. Du förbättrar/förstör gemometrin, tyngdpunkt mm på samma sätt.
Skillnaden är att sänkfjädrar brukar vara marginellt styvare (dock väldigt lite) och att dom har ett eller två varv som är mjukare och på sätt har samma längd som originalfjädrar obelastat men är kortare i komprimerat läge.
Kan tilläggas att en fjäder blir styvare när man kapar den, oavsätt om det är en original eller en sänkfjäder.
Kapade fjädrar är inte olagligt så länge dom inte sitter löst när bilen är upphissad. Har man då tillgång till tex svarv kan man faktiskt korta av en stötdämpare och på så sätt få fjädern att sitta kvar.


12 086 Inlägg
29 augusti 2009
#27
Sokrates skrev:
Att bilen får lägre tyngdpunkt betyder inte automatiskt att väghållningen blir bättre.

Fjädringsvägen är som ett C ungefär, vid sänkning blir C underdel mindre.
Detta medför att hjulet kommer att gå på innerkant vid hög belastning och på ytterkant vid lätt belastnig beroende på hur det lutar och svänger,,,,

Det finns snart miljoner frågor här på forumet där folk upplever bilen spårkänslig efter sänkning, beroende på att framvagnsgeometrin är helt kass.

Men det är klart, 19" hjul gör ju också att bilen blir extremt snabb, sportluftfilter ger 30 Hk, japsdämpare likaså. wink

/Tommy.

Jag tror att ditt problem är att du bara tänker teoretiskt och väldigt skeptiskt.
Jag och flera andra har ju fkt testat och upplevt avsevärt bättre prestanda.
Och som Matthias sa så är de ju ingen skillnad om man kapar lr köper svindyra sänkfjädrar vad de gäller hjulupphängningens geometrin.

Btw att sänka tyngdpunkten ger automatiskt bättre väghållning jo. Och det är hur teoretiskt som helst.

181 Inlägg
29 augusti 2009
#28
Sokrates skrev:
meenCL skrev:
med bonemek menar ni kapa orginal fjädern? Men va säger svensk bilprovning om detta? När ja väl kommer dit måste dom ju vara "hela" så att säga igen ju! Golfar ska ju vara låga den slutsatsen drar nog alla. 1000 spänn för kortare fjädrar e ju inte så mycket men var hittar du de någonstnas??

Så länge inte fjädern lättar från sina fästen vid frihujlslyft är det OK.

Det går att spänna fast ändarna i sina lägen med slangklämmor.

/Tommy.

Fel! misstänker de ens att fjädrarna är "mixtrade" med, kollar de upp hur långt fjädern ska "fjädra" i normalt läge, även om du värmt fjädrarna kan det alltså misslyckas, men det är bara om du får en riktigt nitisk jävel, vet för det har hänt mig å far min väldigt många gånger ^^


181 Inlägg
29 augusti 2009
#29
hotrodder skrev:
Vilken tur att så många både kan och vet bättre än alla biltillverkare som lägger ner miljarder på utveckling av hjulställs geometrier och väghållning. Oavsett det är en Volvo 240 från sjuttiofem eller en BMW som kom från bandet igår så finns det både en hel del tänk och folk som räknat på bilens uppförande efter vägen. Låt gå för att  du rätt enkelt kan få Volvon att bli både bättre och stabilare efter vägen men att kapa fjädrar är alldrig rätt väg att gå för bättre väghållning. Den som påstår nåt annat kan läsa på om hur tex. en framvagn är konstruerad och hur den är tänkt att jobba.

Bilarna är ju gjorda för att vara bruksbilar, inte för att vara stötiga och spåriga, en sänkning kan göra bilens väghållning bättre, men komforten försämras i samma takt ungefär, därför funkar det inte riktigt att säga så! tongue

*de flesta bilarna menar jag
Senast redigerat av hest (29 augusti 2009)


Med lem
1 127 Inlägg
30 augusti 2009
#30
hotrodder skrev:
Vilken tur att så många både kan och vet bättre än alla biltillverkare som lägger ner miljarder på utveckling av hjulställs geometrier och väghållning. Oavsett det är en Volvo 240 från sjuttiofem eller en BMW som kom från bandet igår så finns det både en hel del tänk och folk som räknat på bilens uppförande efter vägen. Låt gå för att  du rätt enkelt kan få Volvon att bli både bättre och stabilare efter vägen men att kapa fjädrar är alldrig rätt väg att gå för bättre väghållning. Den som påstår nåt annat kan läsa på om hur tex. en framvagn är konstruerad och hur den är tänkt att jobba.

Om fjädern kommer från biltema och är kapad något varv eller kommer från öhlins spelar absolut ingen roll så länge båda har samma värden!

Inga som helst problem att slänga ihop en banåkarsetup med kapade biltemafjädrar. Givetvis är det ju mycket annat som spelar in som du säger. Men nu orkar förvisso inte alla hålla koll på fjäderkonstanter osv när de kapar fjädrar. Men det går att få det bra.smile

Men på de flesta bilar så brukar kapade originalfjädrar få bättre fjäderkonstanter än alla värdelösa "sänksatser". T ex alla satser som finns till 740/940 är MJUKARE än original, men de är kortare.. Inte rätt på något sätt om man är ute efter väghållning, däremot kan det väl funka på en dagisräser man vill få ner mot marken.


Eliminator
1 441 Inlägg
30 augusti 2009
#31
JapMax skrev:
Sokrates skrev:
Att bilen får lägre tyngdpunkt betyder inte automatiskt att väghållningen blir bättre.

Fjädringsvägen är som ett C ungefär, vid sänkning blir C underdel mindre.
Detta medför att hjulet kommer att gå på innerkant vid hög belastning och på ytterkant vid lätt belastnig beroende på hur det lutar och svänger,,,,

Det finns snart miljoner frågor här på forumet där folk upplever bilen spårkänslig efter sänkning, beroende på att framvagnsgeometrin är helt kass.

Men det är klart, 19" hjul gör ju också att bilen blir extremt snabb, sportluftfilter ger 30 Hk, japsdämpare likaså. wink

/Tommy.

Jag tror att ditt problem är att du bara tänker teoretiskt och väldigt skeptiskt.
Jag och flera andra har ju fkt testat och upplevt avsevärt bättre prestanda.
Och som Matthias sa så är de ju ingen skillnad om man kapar lr köper svindyra sänkfjädrar vad de gäller hjulupphängningens geometrin.

Btw att sänka tyngdpunkten ger automatiskt bättre väghållning jo. Och det är hur teoretiskt som helst.

Jag anser att du har helt fel, det är den s.k. placeboeffekten som spelar in här.
Att sänka ala bonnmeck kan aldrig ge en bättre väghållning, fjädrings geometri är mer avancerat än så.
Utan att göra detta vetenskapligt och påstå att bilen får bättre väghållning är ren rappakalja.
Sänkt stenhård fjädring och en riktig hjulinställning kanske funkar på en slät fin tävlingsbana, men på en vanlig svensk std väg så är det helt värdelöst där hjulen kommer att studsa fram och tillbaka, hur detta kan ge en bättre väghållning,,,,wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Eliminator
1 441 Inlägg
30 augusti 2009
#32
hest skrev:
Sokrates skrev:
meenCL skrev:
med bonemek menar ni kapa orginal fjädern? Men va säger svensk bilprovning om detta? När ja väl kommer dit måste dom ju vara "hela" så att säga igen ju! Golfar ska ju vara låga den slutsatsen drar nog alla. 1000 spänn för kortare fjädrar e ju inte så mycket men var hittar du de någonstnas??

Så länge inte fjädern lättar från sina fästen vid frihujlslyft är det OK.

Det går att spänna fast ändarna i sina lägen med slangklämmor.

/Tommy.

Fel! misstänker de ens att fjädrarna är "mixtrade" med, kollar de upp hur långt fjädern ska "fjädra" i normalt läge, även om du värmt fjädrarna kan det alltså misslyckas, men det är bara om du får en riktigt nitisk jävel, vet för det har hänt mig å far min väldigt många gånger ^^

Också rappakalja. wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 001 Inlägg
30 augusti 2009
#33
Sokrates skrev:
Jag anser att du har helt fel, det är den s.k. placeboeffekten som spelar in här.
Att sänka ala bonnmeck kan aldrig ge en bättre väghållning, fjädrings geometri är mer avancerat än så.
Utan att göra detta vetenskapligt och påstå att bilen får bättre väghållning är ren rappakalja.
Sänkt stenhård fjädring och en riktig hjulinställning kanske funkar på en slät fin tävlingsbana, men på en vanlig svensk std väg så är det helt värdelöst där hjulen kommer att studsa fram och tillbaka, hur detta kan ge en bättre väghållning,,,,wink

/Tommy.

så jäkla avancerad är inte hjulupphängningen på en gammal Golf II eller på t.ex gamla volvo 2/7/9-serier och en hel del andra bilar, där finns absolut marginaler och förutsättningar på i stort sett alla bilmodeller att få bättre väghållning genom att sätta dit kortare fjädrar, oavsett om det är sänk-fjädrar eller kapade originalfjädrar.
Det man ska tänka på är som sagt att få stötdämparen att jobba i rätt höjd om man sätter dit en kortare fjäder.

Har du en fjäder som har en viss hårdhet på 10 varv så blir den automatiskt hårdare om den kapas till 8 varv.

Edit: nu menar jag inte extremsänkning så att bilen bara studsar fram utan en sänkning på 30-50mm
Senast redigerat av kolvas (30 augusti 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 498 Inlägg
30 augusti 2009
#34
Vet ej om jag hade börjat kapa fjädrar när man kan få en sänkningsats för 600:- inkl frakt. Betalade själv 1100:-inkl frakt för väghållningssats.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 augusti 2009
#35
MattiasH skrev:
Att kapa fjädrarna är i princip samma sak som att montera sänkfjädrar. Du förbättrar/förstör gemometrin, tyngdpunkt mm på samma sätt.
Skillnaden är att sänkfjädrar brukar vara marginellt styvare (dock väldigt lite) och att dom har ett eller två varv som är mjukare och på sätt har samma längd som originalfjädrar obelastat men är kortare i komprimerat läge.
Kan tilläggas att en fjäder blir styvare när man kapar den, oavsätt om det är en original eller en sänkfjäder.
Kapade fjädrar är inte olagligt så länge dom inte sitter löst när bilen är upphissad. Har man då tillgång till tex svarv kan man faktiskt korta av en stötdämpare och på så sätt få fjädern att sitta kvar.

Vettigaste inlägget i denna tråd.

Jonas

12 Inlägg
30 augusti 2009
#36
Volvo_Mannen skrev:
MattiasH skrev:
Att kapa fjädrarna är i princip samma sak som att montera sänkfjädrar. Du förbättrar/förstör gemometrin, tyngdpunkt mm på samma sätt.
Skillnaden är att sänkfjädrar brukar vara marginellt styvare (dock väldigt lite) och att dom har ett eller två varv som är mjukare och på sätt har samma längd som originalfjädrar obelastat men är kortare i komprimerat läge.
Kan tilläggas att en fjäder blir styvare när man kapar den, oavsätt om det är en original eller en sänkfjäder.
Kapade fjädrar är inte olagligt så länge dom inte sitter löst när bilen är upphissad. Har man då tillgång till tex svarv kan man faktiskt korta av en stötdämpare och på så sätt få fjädern att sitta kvar.

Vettigaste inlägget i denna tråd.

jaha är det därför sbp godkänner sänkfjädrar och inte bond trimm eller?

man behöver inte vara smart för att förstå att fjädern kommer hamna utanför tallriken om inte när man sänker ner bilen så när man svänger eller liknade.

köp sänkfjädrar i fall du inte vill ha problem .

4 001 Inlägg
30 augusti 2009
#37
ELk skrev:
jaha är det därför sbp godkänner sänkfjädrar och inte bond trimm eller?

man behöver inte vara smart för att förstå att fjädern kommer hamna utanför tallriken om inte när man sänker ner bilen så när man svänger eller liknade.

köp sänkfjädrar i fall du inte vill ha problem .

Det problemet har jag aldrig haft, t.ex på min banracingbil så låser vi fjädern med 2 slangklämmor i varje ände, jag gjorde likadant på rallybilen för rallyfjädrarna "lättade" ifrån tallriken, finns t.o.m beskrivet i VOC-reglementet att det är med 2 slängklämmor som man kan låsa fjädern.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Varningar. 36
1 200 Inlägg
30 augusti 2009
#38
Kapa på, bara DU kan avgöra om det är bra eller dåligt i ditt tycke, då vissa gillar det, och vissa inte.

Enligt mig funkar det hur bra som helst. smile

Förövrigt finns det coilovers till golf 1, 2, 3, 4, 5'orna för runt 2000 lappen så varför snåla igentligen? wink
Senast redigerat av TFkarlsson (30 augusti 2009)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
30 augusti 2009
#39
Det är bara att kapa smile sänkningfjädrarna blir bilen ändå inte tillräckligt låg med smile

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Med lem
1 127 Inlägg
30 augusti 2009
#40
TFkarlsson skrev:
Kapa på, bara DU kan avgöra om det är bra eller dåligt i ditt tycke, då vissa gillar det, och vissa inte.

Enligt mig funkar det hur bra som helst. smile

Förövrigt finns det coilovers till golf 1, 2, 3, 4, 5'orna för runt 2000 lappen så varför snåla igentligen? wink

Som också är helt värdelösa till något annat än att sänka bilen.. Bra väghållning my ass. lol



Sök