2537
Sök

Trafikupplevelser med lastbil

Lastbilschafför
86 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Hm kom inte på någon bra tydlig rubrik roll

Efter att ha åkt/kört med alla möjliga lastbilsschafförer så har man ju även
fått höra en och annan historia om vad de upplevt i trafiken.
De som kör lastbil vet ju hur jävligt det kan vara med dessa personbilar och förare som inte har minsta koll på hur en lastbil fungerar i trafiken, och därmed utsätter sig själva för omedelbar fara.

Eftersom ja är rätt ny i branshen så har ja själv inte så mkt spännande saker att berätta,
förutom idioterna som ligger baki när det är dubbelfiligt, och så fort filerna går ihop så ska de tvunget trycka sig förbi mad
men skulle vara kul att höra vad ni varit med om. big_smile
det gäller ju så klart inte bara lastbil utan även när man kör personbil slutar man aldrig att försvånas.

Det är hårt att ligga på topp :D

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
Höll på att mosa en tysk skåpbil som tyckte att det var en bra idé att ligga 30 på en 2-1 väg när det hade kommit lite snö.
Och jag överdriver absolut inte, han kom ALDRIG över 30km/h.

Sen är det väl mer regel än undantag att folk SKA förbi en när man backar.
Spelar ingen roll hur mycket lampor som blinkar och lyser, det är helt omöjligt att vänta 10 sekunder för att kunna passera utan problem.

Oh! Kom precis på att tänka på ett pucko ute i FORSBACKA nära gävle.
Jag håller på att backa med släp, riktigt vidrigt ställe. Man står som ett L pga en bensinstations tak är i vägen.
När jag har passagerardörren vid macken så kommer en gubbe och ställer biljävel där och tankar.
Det var max 1 m ifrån mig och jag lär ju röra mig åt alla håll för att få dit släpet.
Gubbens ögon växte när jag låg 10cm ifrån hans bil med nosen.

Då önskade jag att kajen låg 1m längre fram för då hade gubben fått klättra in sin bil.

En liten rolig kommentar jag hörde:
Butikspersonal: Varför har du ingen lyft?
Chaufför: Varför har ni ingen riktig kaj?...
Senast redigerat av Brains (30 augusti 2009)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
30 augusti 2009
Distribution kan va spännande i Umeå... Kör ju för en pizzagrossist, å de finns ju sällan nå vettiga ställen å lossa på, trångt å jävligt ibland. De värsta är nog ändå dessa cyklister, samt en del gående, trots ordentligt tjutande backvarnare samt 6 backlapor tända, så måste dom försöka runda baken på mig, fastän dom ser att ja backar rakt över deras färdväg... Är ju ett mirakel att man inte backat över nån än. Sen vet ja inte hur många gånger man varit nära att bli överkörd av dessa cyklister när man står ute å håller på å lossa, men snart lär de hända en olycka...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Lastbilschafför
86 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Jag tycker det är rent idiotiskt att det inte ingår visst lärande om lastbilar
i körkortsutbildningen (behörighet B)
så folk lär sig vilken plats en lastbil kräver i korsningar, hur svårt det faktiskt är att bromsa
ner ett fullastat ekipage.
Trafiksäkerheten skulle öka betydligt bara av det.

Jo föresten jag var en gång, tror det var i sundsvall, jag körde några meter bakom
en bilkö på kanske 5 bilar som står i rött ljus.
det blir grönt och kön börjar röra på sig och jag håller efter.
när jag är kanske 15m från korsningen blir det orange och jag får bromsa rätt så hårt,
men innan jag fått stopp på lastbilen så går en man ut med sin inte gamla dotter på övergångsstället.
När jag väl stannat var jag tvungen luta mig fram för att se mannen framför, så det var inte långt ifrån dom ja fick stopp.
Helt idiotiskt. kan man inte stå och vänta och se så att lastbilen får stopp innan man kliver ut framför den??

sen för att inte tala om hur många man "räddad" då man bromsat in för att inte preja någon i räcket då de klämmt sig förbi

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
Påfarter har blivit riktigt underhållande!
Jag är så less att bromsa för idioter som inte vet hur fan gasen fungerar.
Hade en BMW i fredags som faktiskt låg 2m före mig, han på en påfart och jag på E4an.
Då bestämde han sig för att istället svänga ut så bromsar han när påfarten tar slut och åker in bakom smile
Även haft ett pucko som låg brevid min hytt i ungefär en halv km för att sen upptäcka att påfarten faktiskt tar slut.
Ja då bromsar idioten så han står still istället, han fick nog problem att komma ut efter det.

Visst, har någon en husvagn eller att påfarten är jävligt kort så hjälper jag till. Men om det är enbart förarens idioti som ställer till det så får han skylla sig själv.
Då ligger jag kvar i min fil med farthållaren.
Senast redigerat av Brains (30 augusti 2009)

184 Inlägg
30 augusti 2009
haha, för mkt att ta upp big_smile men man sitter o svär dagligen iaf över andra trafikanter wink

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
Donken86 skrev:
haha, för mkt att ta upp big_smile men man sitter o svär dagligen iaf över andra trafikanter wink

Gäller att hålla sig lugn annars hinner man få en hjärtattack av allt skrikande efter drygt ett år wink
Sällan jag blir arg men folk som inte blinkar i rondeller så jag stannar i onödan lyckas alltid få mig på dåligt humör sad

679 Inlägg
30 augusti 2009
Det finns alltför många idioter i trafiken...
finns så många exempel som man inte orkar ta upp...

Oj, där kommer en lastbil den svänger vi in framför...

Men man får försöka hålla sitt humör upp trots att det ibland kan vara lite svårt.....

Lastbilschafför
86 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Alfzone skrev:
Oj, där kommer en lastbil den svänger vi in framför.......

å så bromsar vi å lägger oss i 20km/h under fartgränsen mad

kom igen nu....skriv skriv skriv...
jag har lite tråkigt, har suttit i hudiksvall sen 12 inatt och får sitta säkert 12 timmar till
så jag behöver nå roligt att läsa för ja är ganska ensam och bara skit på tv som vanligt hmm

961 Inlägg
30 augusti 2009
TheOneAndOnly skrev:
Alfzone skrev:
Oj, där kommer en lastbil den svänger vi in framför.......

å så bromsar vi å lägger oss i 20km/h under fartgränsen mad

kom igen nu....skriv skriv skriv...
jag har lite tråkigt, har suttit i hudiksvall sen 12 inatt och får sitta säkert 12 timmar till
så jag behöver nå roligt att läsa för ja är ganska ensam och bara skit på tv som vanligt hmm

usch stackars dig som får sitta i hudik tongue skapligt värdelös stad ..

har själv inte lastbilskort men släpper ofta förbi lastbilar i rondellerna för kan tänka mig att de är inte bara att få upp farten igen , har stor respekt för en lastbil , de är ju inget man skulle vilja krocka med ..

// Jocke

Pure DieselPower

83 Inlägg
30 augusti 2009
Mötte en utländsk dragare på en smal riksväg en gång, han kom över på min sida av vägen och hann inte riktigt över på sin sida av vägen, så när vi möttes slog hans spegel i min.
Blev som tur var bara några repor:)

Chaufför
418 Inlägg
30 augusti 2009
Jag tycker att det vore trevligt om alla kunde samsas i trafiken o inte hetsa så. Det gäller både oss som kört stora grejer o oss som kör små. Personbilar måste ha överseende med att man inte vill tex. byta fil för o släppa fram en som ska ut på motorvägen i onödan eftersom det alltid är en risk när man ska tillbaka i högerfil igen (död vinkel precis vid höger framhjul. Sen finns det riktiga ägg som kör lastbil också. Som bara skiter i medtrafikanter o det är inte bra.. Jag blir alltid glad om en bilist tackar mig när jag har släppt om. Blinkar alltid som tack. Mer sån stämning på vägarna. Det tycker jag det ska va! Ha de fint.

Kör Scania!!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 augusti 2009
folk här ivärlden kan ju inte köra alls så kvittar om de är bil lastbil båt flygplan osv räcker med och åka 30 minuter så skulle man vilja be folk fara och fladdra :S

1 638 Inlägg
30 augusti 2009
Finns ingen anledning att smutskasta personbilsförare i trafiken när yrkesfolket verkar vara lika dålig på att köra dom med.

Kan ta som exempel när jag var påväg hem från vallåkra, Ligger med farthållaren i 120 och kör om en karavan med lastbilar (4-5st) när jag ska köra om den näst första i karavanen så får han för sig att svänga ut i min fil så jag får bromsa så abs,en slår i på torr asfalt för att inte bli klämd mellan hans släp och räcket.

Höll även på att bli en seriekrock mellan mig och dom fyra bakomvarande bilar på grund av detta.
Senast redigerat av Munkis (30 augusti 2009)

1 062 Inlägg
30 augusti 2009
När jag körde lastväxlare och Liftdumper störde jag mig mest på följande, o detta avser Storstockholm;

* Folk som SKULLE om till varje pris o kastade sig in framför o ställer sig på bromsen
* Folk som SKULLE först i rondeller/korsningar till varje pris och inte kunde ge en millimeter trots att man hade fullt lass o kanske svårt att stanna/starta pga tungt lass o halka, hoppas på smidighet o hänsyn är tji!
* Folk som tog bort avspärrnigar framför burkarna så man inte kunde hämta dessa när det var avtalat
* Folk som har handikappet att inte kunna använda BLINKERS!

"You Go, we go!"

Lastbilschafför
86 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Munkis skrev:
Finns ingen anledning att smutskasta personbilsförare i trafiken när yrkesfolket verkar vara lika dålig på att köra dom med.

Kan ta som exempel när jag var påväg hem från vallåkra, Ligger med farthållaren i 120 och kör om en karavan med lastbilar (4-5st) när jag ska köra om den näst första i karavanen så får han för sig att svänga ut i min fil så jag får bromsa så abs,en slår i på torr asfalt för att inte bli klämd mellan hans släp och räcket.

Höll även på att bli en seriekrock mellan mig och dom fyra bakomvarande bilar på grund av detta.

jag smutskastar inte personbilsförare mer än yrkesförare, men nu är det ju som så att det
allt som oftast är just personbilar som inte vet vad de gör som man råkar ut för i trafiken.
Men visst finns det yrkeschafförer också som inte kan bete sig.

jag försöker alltid underlätta för andra medtrafikanter så gott jag kan.
tillochmed om det liggen en lastbil 10m bakom mig i samma hastighet som mig så saktar jag ner och låter denne köra om då det kan va rätt obehagligt ha någon så nära om något skulle hända.

4 005 Inlägg
30 augusti 2009
När jag körde i storstockholm och city så förutsätter jag alltid att alla andra trafikanter är dumma i huvudet och tänker ställa till det för mig på varje sätt. Så jag måste köra väldigt defensivt och tänka flera steg framför.

Det som är mest irriterande är de som tänker "ÄH JAG HINNER" och man måste tvärbromsa med full dyrbar last (sprit) som någon idiot har packat fel.

Och de som inte respeketerar när man ska backa trots att det blinkar varningslampor hej villt med stroboskåp och sirener o shit.

Och de som parkerar på lastkajer.

En gång när jag körde på en landsväg så körde jag 70 på 70vägen. Sen möter jag en grusbilschafför. Så jag saktar ner och håller så långt åt höger som möjligt jag kan, no big deal..  Det fanns GOTT om plats på vägen för honom med... LÄTT.

Men han tvärnitade med alla däcken och körde sakta fram framför mig och skrek att jag var dum i huvudet. När jag berättade att han kanske inte ska köra så fort själv om han inte klarar av det så såg det ut som han skulle explodera.

Han hade massa snus i munnen och såg äcklig ut. Så jag körde upp rutan och vinkade att han skulle flytta på sig och så körde jag frammåt lite. Då la han i backen och backade ikapp mig lite....!
Sen skrek han som fan ännu mer och skrek att han skulle slå ihjäl mig. Jag tittade lite på honom, skakade på huvudet och log lite varpå han spottade allt han hade på min fönsterruta.

Jag valde att inte göra någonting och bara tittade på honom, jag förstod att han var HELT styrd under adrenalin och att han var i chock...

Lärdom: Ta det lugnt, och tänk på att andra lastbilschafförer kör som kratter de med. Och tjaffsa inte vidare med de som är uppumpade med adrenalin i kroppen.

Bättre komma med en sen leverans, glad med livet i behåll än ingen leverans med olycka + död.

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
Jo tack har också mött på ett par nötter till chaufförer.
Finns en väldigt smal bro på vägen till Coops lager som jag brukar lasta på.
Jag hade precis kommit på bron då något pucko kommer i fullfart mot mig och stannar inte som normala chaufförer gör.

Jag körde så långt in mot räcket och jag tror inte att det ens hade gått in ett papper mellan våra backspeglar men idioten flyger säkert förbi mig i en 40-50km/h.
Inte ett dugg förvånad om han nuddade räcket heller.
Bron är alltså så smal att t o m vissa personbilar stannar när jag kommer.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
30 augusti 2009
Sånna här trådar som får mig att undra över klokheten i att ta c kortet till vintern tongue
Senast redigerat av Aruzo (30 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2009
Finns idioter bakom ratten i både yrkes och personbilstrafik. Men rent generellt kör jag efter principen att en lastbil är stor och tung och en personbil är liten (svår att se) och lätt , vilket innebär att det knappast är lastbilen som far illa vid en olycka. Så det är nog en rätt liten chans att ni irriterar er på mig därute, i alla fall om ni kör lastbil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök