2465
Sök

Trafikupplevelser med lastbil

Muttley
3 september 2009
#61
Brains skrev:
tkd_rille skrev:
Brains skrev:

Ja göra om scheman hade fungerat OM FOLK ÄR VILLIGA ATT BETALA FÖR DET.
Sök på import här på forumet så kanske du förstår varför allt blir mer och mer pressat.
Allt ska vara billigt....

Ja så bara för att någon ska få billig mat och billigt mög från andra skitländer så ska man riskera liv och lem för det.  Det är sjukt om något.
De ska inte behöva vara så pass stressat att man inte ens hinner slöa ner till 75 med en lastbil. 

Och ni idioter som gnäller på att lastbilarna ska få komma om och att bilister kan vänta "20 sekunder"  kan inte lastbilar vänta till de är motorväg ? mycket konstigt resonemang. skitsamma om de ska köra 200 mil. De kan ju inte riskera andra för de vill köra på på 2-1 vägar.

Ja det är så det fungerar. Folk skiter fullständigt i hur sakerna kommer fram, bara dom finns där och är billiga.
På vissa torsdagar när jag kör så har jag ungefär 15 minuters extra tid om allt flyter på och jag ligger i 90km/h.
Jag KAN INTE sitta och åka 80, det går inte.
Visst jag chansar aldrig när jag kör om, det är väl självklart. Men ibland får man vara lite halv elak.

T ex ser jag att det är en lång kö på bilar bakom så kommer jag fastna bakom lastbilen framför bra länge så kan jag svänga ut så får en bil sakta ner lite grann.
Givetvis inte så han behöver nita...

Och högsta hastighet är 80 för tung lastbil.

Och sedär du erkänner du är elak att du gör omkörningar och försöker gå ut framför andra bilar.

Därför är jag elak mot de idioterna som pressar mig i röven så de tappar fart smile. De får helt enkelt igen när de gör sina stora misstag.

7 274 Inlägg
3 september 2009
#62
Idag hade en timmerbilsjävel bråttom ut mitt framför mig så jag fick nita, 1km senare svängen idioten av...
Han kunde inte bara sakta ner LITE och lägga sig bakom eftersom det var helt tomt så slipper han sakta ner andra FLERA gånger då han iaf skulle svänga strax därefter...

Gud vad jag hatar folk som inte tänker längre än ½ sekund framåt.


1 893 Inlägg
3 september 2009
#63
tkd_rille skrev:
Och högsta hastighet är 80 för tung lastbil.

90 på motorväg och motortraffikled. (80 endast med släp.)


Lastbilschafför
86 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#64
Brains skrev:
Idag hade en timmerbilsjävel bråttom ut mitt framför mig så jag fick nita, 1km senare svängen idioten av...
Han kunde inte bara sakta ner LITE och lägga sig bakom eftersom det var helt tomt så slipper han sakta ner andra FLERA gånger då han iaf skulle svänga strax därefter...

Gud vad jag hatar folk som inte tänker längre än ½ sekund framåt.

det där är man väl med om dagligen, fast personbilar då.
hur ofta har man inte en prsonbil bakom som stressar och ska om, sen ska svänga några hundra meter fram roll

Det är hårt att ligga på topp :D

Lastbilschafför
86 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#65
marwin_of_sweden skrev:
Donken86 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

vi får väl hoppas att du inte gör så framför "fel" lastbilsschafför roll

man kan inte räkna på en hand hur många olyckor vi ser till inte inträffar per dag, som skulle inträffa om vi skulle köra stenhårt på våran rätt. för trots allt har man ett samvete.

Det är hårt att ligga på topp :D

1 638 Inlägg
4 september 2009
#66
TheOneAndOnly skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Donken86 skrev:
jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

vi får väl hoppas att du inte gör så framför "fel" lastbilsschafför roll

man kan inte räkna på en hand hur många olyckor vi ser till inte inträffar per dag, som skulle inträffa om vi skulle köra stenhårt på våran rätt. för trots allt har man ett samvete.

Du glömde nämna antalt olyckor ni håller på att orsaka med att kasta sig ut i andra körfältet även om det är bilar där? Ser det varenda dag jag åker till och från arbetet så några "trafikens änglar" kan man knappast påstå att ni är.

Den rätt du hävdar att du har i trafiken är inte större än någon annans rätt, Finns inget som heter "störst går först" i lagboken

Säger inte att alla lastbilschaufförer kör sådär och säger inte heller att du kör illa men det låter som du menar att alla lastbilsnissar kör klockrent å alla bilister är dumma i huvudet å det är tack vare er dom inte krockar?
Senast redigerat av Munkis (4 september 2009)


Supraman
2 300 Inlägg
4 september 2009
#67
Brains skrev:
Idag hade en timmerbilsjävel bråttom ut mitt framför mig så jag fick nita, 1km senare svängen idioten av...
Han kunde inte bara sakta ner LITE och lägga sig bakom eftersom det var helt tomt så slipper han sakta ner andra FLERA gånger då han iaf skulle svänga strax därefter...

Gud vad jag hatar folk som inte tänker längre än ½ sekund framåt.

finns dom även bland chaufförer som inte ska ha körkort.
Timmerbilar e experter på att slänga sig ut från korsningar och köra i 90 på småvägar

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

7 274 Inlägg
4 september 2009
#68
En ny dag på jobbet och nya upplevelser!

Idag höll en bil på att smälla in i polaren framför.
Hade farthållaren och avståndsregleringen igång så jag sitter där och följer efter polaren på E4an, bägge i lastbilar.

Så blir jag passerad utav en V70 som svänger halvt in på min fil efteråt, men fortfarande i samma hastighet.
Ungefär en halvmeter ifrån polarens släp så upptäcker han att han kommer krocka så han flyger ut i vänsterfilen igen.

tdk_rille skrev:
Och högsta hastighet är 80 för tung lastbil.

Och sedär du erkänner du är elak att du gör omkörningar och försöker gå ut framför andra bilar.

Därför är jag elak mot de idioterna som pressar mig i röven så de tappar fart smile. De får helt enkelt igen när de gör sina stora misstag.

Ja högsta är 80 med släp, spelar ingen roll. Jag klarar inte körtiden om jag ligger 80km/h, så enkelt är det!
DET HÄNDER att jag är lite små elak, ser jag 1km kö bakom mig så får stackars bilen bakom sakta ner lite grann.
Jag skrev inte att jag kastar mig ut så att någon bakom är tvungen att nita, DET är fel.
Ska vi jämföra soppakostnader för dig jämfört med mig att accelerera 10km/h?
Sen för alla miljömuppar, VARENDA gång ni tvingar en lastbil att sakta ner för att sen gasa upp igen så släpper vi ut enorma mängder avgaser.

Ligger ÖVER 10L/mil vid fullgas i 80km/h...
Senast redigerat av Brains (4 september 2009)


474 Inlägg
5 september 2009
#69
Jag brukar köra efter principen störst går först. Visar alltid hänsyn till lastbilar när jag kör personbil och när jag kör lastbil så kan det hända att man tvingar sig ut i rondeller när det är mycket trafik.

Volvo S60 2.5T AWD

246 Inlägg
5 september 2009
#70
Det värsta jag vet som inträffar minst en gång om dagen är när man kör ikapp bilar på 90 och 100-vägar. Det är riktigt irriterande eftersom jobbets lastbilar är spärrade på 83.


blacken
5 september 2009
#71
lucather skrev:
Jag har jobbat som yrkeschaufför i många år. Först budbil, sedan taxi och sist kranbil. Efter ett tag glömmer man bort att irritera sig på andra och blir van. Kör man lastbil i Stockholm City kan man inte låta bli att förundras över att folk är så stressade. Är det fler än jag som tycker att taxibilarna i Stockholm kör sämre och sämre för varje år som går?

Japp!. Dom ska det banne mig vara tillåtet att mosa vid behov. Fast lite kul har man haft med dom, speciellt en som skulle gena igenom en rondell som jag skulle hela vägen runt i, och jag låg i min högerfil, puckskallen trodde väl att man skulle svänga av men,men, alla hans passagerare satt som klisterlappar i framrutan på taxin. Han fick stopp på sin bil max 5 centimeter från min bakstam.big_smile.

En annan gång så kom jag åkandes på en tvåfilig 70 väg i höger filen mitt i vintern byst med snö och minst en 3 till 4 decimeter snö i mittsträngen, då så kör en SL idiot rakt ut från sin hållplats på knappt en lastbilslängd framför mig (Man behöver väl inte påpeka att det var inte 70 man höll) big_smile Då var jag glad över att det fanns ABS på lastbilen och att snubbarna i vänsterfilen vara vakna, Jag måste ha strykit hans backspegel, eller klippt den med bakdelen av flaket..

Jag skulle köra ut i från min arbetsplats mitt i natten lite skymd sikt var det men inte så farligt (om puckskallarna skulle hålla sina 50 dvs). Allnog jag stannar och gluttar som en Apache på krigstigen efter bilar eller lysen, ser inget eller några lysen. Så man börjar att kava sig över vägen, fullastad som man är så är man lika accelerationssnabb som en lus på en tjärsticka. när jag är mitt ute på vägen så kommer det en väktarbil som skjuten ur en kanon ur vänsterkurvan, fy fasen vad kul han såg ut, man såg att han mer eller mindre stod spikrak i bilen på alla pedaler som fanns till "hands". Ratten såg banne mig ut som ett "U" han ögon var vidöppna samtidigt som han skrek som en gris, däcken på bilen var snudd på trekantiga av friktionen mot vägen. Men han stannade precis vid bakhjulen..big_smile

Men det finns även lastbilschaffisar som fane mig inte skulle få köra dylik fordon. Kan nog mest "skyllas" på generations bytet som har varit under dom senaste åren .  Men vad vanliga bilister (B kortsinnehavare) inte kan vare sig inse eller förstå är hur det är att köra ett tungt ekipage i dagens (även gårdagens) trafik. Det är ett enormt krav på chaffisarna och en enorm påfrestning på sinnena och kroppen att hela tiden vara på helspänn en 8 till 10 timmar i sträck dag ut och dag in.

Dom gjorde en undersökning på 80 talet det visade sig att mer än 45% av alla hjärtattacker, hjärnblödningar och blödande magsår var det yrkeschaufförer som låg bakom.
Dom mätte även eeg och ekg på yrkesförare i dagligt arbete, det visade det sig att dom hade samma rytm och hjärtfrekvens som trafikpiloter har vid ett "tillbud" vid landning. Och det har chaffisarna 8 till 10 timmar varje dag bakom ratten.
Senast redigerat av blacken (5 september 2009)

Lastbilchaufför
53 Inlägg
5 september 2009
#72
Utlänska chaufförer är inte att leka med i trafiken.. dåliga bilar, på tok förhögfart , bristande kunskaper!! dom är helt världelösa.. smile lastbilschaufför är ett yrke alla som framför ett fordon borde uppleva.. se hur alla kör så kanske dom får lite kunskap å kan tänka till smile


Långtradarchaffis
224 Inlägg
5 september 2009
#73
ja har klarat mig bra hittils smile De värsta som hänt är väll i vintras då de låg 2 dm sursnö på vägen o ja fick möte med en annan lastbil i en höger kurva på en smal o krokig väg. De va ju bara hålla ut så mycket man vågade, men såg ju knappt vägen o lägga bil o släp är ju inget man vill göra. Hur som helst så slog backspeglarna i varandra. Vems fel de va vet ja inte, jag tyckte att jag höll ut tillräckligt o de tyckte den andra chauffören också smile

Annars är de irriterande som fan när 2+1 vägar går ihop till en filigt igen o folk ska bestämt köra om in i de sista smile
Senast redigerat av Rlundgren (5 september 2009)

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Lastbilschafför
86 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#74
Munkis skrev:
TheOneAndOnly skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

vi får väl hoppas att du inte gör så framför "fel" lastbilsschafför roll

man kan inte räkna på en hand hur många olyckor vi ser till inte inträffar per dag, som skulle inträffa om vi skulle köra stenhårt på våran rätt. för trots allt har man ett samvete.

Du glömde nämna antalt olyckor ni håller på att orsaka med att kasta sig ut i andra körfältet även om det är bilar där? Ser det varenda dag jag åker till och från arbetet så några "trafikens änglar" kan man knappast påstå att ni är.

Den rätt du hävdar att du har i trafiken är inte större än någon annans rätt, Finns inget som heter "störst går först" i lagboken

Säger inte att alla lastbilschaufförer kör sådär och säger inte heller att du kör illa men det låter som du menar att alla lastbilsnissar kör klockrent å alla bilister är dumma i huvudet å det är tack vare er dom inte krockar?

jamenvisst gäller det även lastbilar som håller på att orsaka olyckor.
om jag ser att det är en bil i omkörningsfältet, så inte trycker jag mig ut framför brar för att jag är störst
utan då väntar man på sin tur, och ger tecken i god förväg.
fast sen har vi ju döda vinkeln också som är smått farlig roll
men det brukar fungera bra om man ger blinker ett tag innan man svänger, gör filbyte.
nej långt ifrån alla chafförer kör klockrent.

Det är hårt att ligga på topp :D

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 september 2009
#75
patrik79 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

Troligtvis går inte din bil fortare än 100km/h när din mätare visar 110 och går du ut i omkörningsfilen så pass tidigt så orkar inte lastbilschauförerna vänta på att du ska sega dej om och kör om lastbilen framför istället för att vänta på en lucka bland personbilarna, ska man va snäll mot personbilarna så kan man få vänta flera mil på en riktig lucka.

Skit i att gå ut i omkörningsfilen så tidigt eller kör fortare så minskar förhoppningsvis dina problem.

Du missuppfattade mig nog lite där, det är knappast så att dom behöver vänta på att jag ska om!
Det ja menade är att jag går ut i omkörningsfilen så långt innan att dom ser mig innan ja kör om! Vill inte bli mos mellan räcket och lastbilen, vilket varit nära många gånger. Dom ger sig ut när man ligger brevid dom och man får ge sig ner i vägrenen och kämpa för att inte åka in i vajer räcket i 120! Och problemet uppstår även om man kommer i 160km/h bakom!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 september 2009
#76
looserpucko skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Donken86 skrev:

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

såna som du ska ju ha stryk.  dem som inte kör lastbil går ju inte diskutera me, fattar ju inte :S

Jaså det tycker du? Och du borde plastik operera dig! Visar inte lastbilar respekt mot andra trafikanter är det klart som fan att folk jävlas med dom!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 september 2009
#77
Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

Vem betalar dom pengarna, du eller åkaren? Som förare tjänar man väldigt sällan på att fippla med kör och vilotider, hastighet osv. Men det gör åkaren, för inte betalar han dina fortkörningsböter? Eller betalar lön om du blir av med kortet osv? Det är vi chaufförer som är den här branschen, vägrar vi köra idiotkörningarna så läggs dom om, svårare än så är det inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

918 Inlägg
5 september 2009
#78
Jag visar alltid respekt för lastbilar, tex när tingstadstunneln var avstängd (om den fotfarande är det) så la jag mig i fel fil, Alltså den som går till tunneln. Filen till vänster var en chaffis som blev orolig hur jag körde så jag stannade. Ingen var bakom mig så jag släppte förbi han innan jag körde efter han till kungälv innan jag drog ut på E6 och han ett annat håll.

Hoppas ni förstår hur jag menar:P
Senast redigerat av Ante90 (5 september 2009)


DFFL
9 020 Inlägg
5 september 2009
#79
marwin_of_sweden skrev:
looserpucko skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

såna som du ska ju ha stryk.  dem som inte kör lastbil går ju inte diskutera me, fattar ju inte :S

Jaså det tycker du? Och du borde plastik operera dig! Visar inte lastbilar respekt mot andra trafikanter är det klart som fan att folk jävlas med dom!

Men det är fortfarande du som får jävligt ont ifall 15-20-60 ton dundrar in i dig, vi som sitter 2 meter upp får inte riktigt lika ont.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Muttley
5 september 2009
#80
discokapten skrev:
Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

Vem betalar dom pengarna, du eller åkaren? Som förare tjänar man väldigt sällan på att fippla med kör och vilotider, hastighet osv. Men det gör åkaren, för inte betalar han dina fortkörningsböter? Eller betalar lön om du blir av med kortet osv? Det är vi chaufförer som är den här branschen, vägrar vi köra idiotkörningarna så läggs dom om, svårare än så är det inte.

En vettig person. Så är de inom alla fordonsburna yrken. Ingen chef kommer betala ens egna böter eller förlust av körkort.
Om de blir "böter" för lasten inte kommer fram i tid så ska man väl vara glad för att man iallafall varit trafiklydig tycker jag.


Sök