lucather skrev:
Jag har jobbat som yrkeschaufför i många år. Först budbil, sedan taxi och sist kranbil. Efter ett tag glömmer man bort att irritera sig på andra och blir van. Kör man lastbil i Stockholm City kan man inte låta bli att förundras över att folk är så stressade. Är det fler än jag som tycker att taxibilarna i Stockholm kör sämre och sämre för varje år som går?
Japp!. Dom ska det banne mig vara tillåtet att mosa vid behov. Fast lite kul har man haft med dom, speciellt en som skulle gena igenom en rondell som jag skulle hela vägen runt i, och jag låg i min högerfil, puckskallen trodde väl att man skulle svänga av men,men, alla hans passagerare satt som klisterlappar i framrutan på taxin. Han fick stopp på sin bil max 5 centimeter från min bakstam.
.
En annan gång så kom jag åkandes på en tvåfilig 70 väg i höger filen mitt i vintern byst med snö och minst en 3 till 4 decimeter snö i mittsträngen, då så kör en SL idiot rakt ut från sin hållplats på knappt en lastbilslängd framför mig (Man behöver väl inte påpeka att det var inte 70 man höll)
Då var jag glad över att det fanns ABS på lastbilen och att snubbarna i vänsterfilen vara vakna, Jag måste ha strykit hans backspegel, eller klippt den med bakdelen av flaket..
Jag skulle köra ut i från min arbetsplats mitt i natten lite skymd sikt var det men inte så farligt (om puckskallarna skulle hålla sina 50 dvs). Allnog jag stannar och gluttar som en Apache på krigstigen efter bilar eller lysen, ser inget eller några lysen. Så man börjar att kava sig över vägen, fullastad som man är så är man lika accelerationssnabb som en lus på en tjärsticka. när jag är mitt ute på vägen så kommer det en väktarbil som skjuten ur en kanon ur vänsterkurvan, fy fasen vad kul han såg ut, man såg att han mer eller mindre stod spikrak i bilen på alla pedaler som fanns till "hands". Ratten såg banne mig ut som ett "U" han ögon var vidöppna samtidigt som han skrek som en gris, däcken på bilen var snudd på trekantiga av friktionen mot vägen. Men han stannade precis vid bakhjulen..
Men det finns även lastbilschaffisar som fane mig inte skulle få köra dylik fordon. Kan nog mest "skyllas" på generations bytet som har varit under dom senaste åren . Men vad vanliga bilister (B kortsinnehavare) inte kan vare sig inse eller förstå är hur det är att köra ett tungt ekipage i dagens (även gårdagens) trafik. Det är ett enormt krav på chaffisarna och en enorm påfrestning på sinnena och kroppen att hela tiden vara på helspänn en 8 till 10 timmar i sträck dag ut och dag in.
Dom gjorde en undersökning på 80 talet det visade sig att mer än 45% av alla hjärtattacker, hjärnblödningar och blödande magsår var det yrkeschaufförer som låg bakom.
Dom mätte även eeg och ekg på yrkesförare i dagligt arbete, det visade det sig att dom hade samma rytm och hjärtfrekvens som trafikpiloter har vid ett "tillbud" vid landning. Och det har chaffisarna 8 till 10 timmar varje dag bakom ratten.