2632
Sök

Angående 5-taktsmotor. vad tycker ni osv.

3 354 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
satt och googlade lite och kom in på den här länken och tyckte det var smått intressant.
vad tycker ni om 5-taktsmotorn?
http://www.ilmor.co.uk/concept_5-stroke_1.php

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Svetsare
3 150 Inlägg
30 augusti 2009
#2
Trycker den in avgaserna i en annan cylinder?  :S     Intressant koncept dock!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

335 Inlägg
30 augusti 2009
#3
helt sjukt vilka idéer folk har nu för tiden, undra hur en såndär låter? smile


75 Inlägg
30 augusti 2009
#4
Låter intressant, fast vad innebär detta närmare: Fuel consumption of only 226 g/kWh

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 augusti 2009
#5
Herald skrev:
Låter intressant, fast vad innebär detta närmare: Fuel consumption of only 226 g/kWh

Bränsleförbrukning = 226 gram per kilowatt timme.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 754 Inlägg
30 augusti 2009
#6
Jag fattar inte allt men i alla fall. Hoppas på ett interessant ljud och effektiv förbränning så vi slipper köra elbilar i framtiden smile

Jag kan inget om allt.

75 Inlägg
30 augusti 2009
#7
-Mackan- skrev:
Herald skrev:
Låter intressant, fast vad innebär detta närmare: Fuel consumption of only 226 g/kWh

Bränsleförbrukning = 226 gram per kilowatt timme.

Aha okej 226 gram, är detta något superbra? Hur många gram per Kwh motsvarar en bil som drar 1L/mil tex?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

blacken
30 augusti 2009
#8
ZonaX skrev:
Trycker den in avgaserna i en annan cylinder?  :S     Intressant koncept dock!

Men gammalt..

GREASEMONKEY
822 Inlägg
31 augusti 2009
#9
4-taktarn är fortfarnade det som går bäst, förutom Diesel då, dom har dom ju börjat få rejäl snurr på i dag!

Mvh S.Österdahl

1 749 Inlägg
31 augusti 2009
#10
770_EVOLVE skrev:
4-taktarn är fortfarnade det som går bäst, förutom Diesel då, dom har dom ju börjat få rejäl snurr på i dag!

Menar du 2 takts dieseln då?
Eller har jag bommat något?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Smålänning
7 887 Inlägg
31 augusti 2009
#11
patrikke skrev:
770_EVOLVE skrev:
4-taktarn är fortfarnade det som går bäst, förutom Diesel då, dom har dom ju börjat få rejäl snurr på i dag!

Menar du 2 takts dieseln då?
Eller har jag bommat något?

Han menar Ottomotorn och Dieselmotorn...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

blacken
31 augusti 2009
#12
twin_cam skrev:
patrikke skrev:
770_EVOLVE skrev:
4-taktarn är fortfarnade det som går bäst, förutom Diesel då, dom har dom ju börjat få rejäl snurr på i dag!

Menar du 2 takts dieseln då?
Eller har jag bommat något?

Han menar Ottomotorn och Dieselmotorn...

Du menar väl bensinmotor och dieselmotor?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2009
#13
blacken skrev:
twin_cam skrev:
patrikke skrev:
Menar du 2 takts dieseln då?
Eller har jag bommat något?

Han menar Ottomotorn och Dieselmotorn...

Du menar väl bensinmotor och dieselmotor?

Han menar nog Ottomotorn. Ottomotorn är ju en förbränningsmotor med kolvar (bensin), det är väl dieseln oxå egentligen men den räknas inte som en Ottomotor.

Kallas för Ottomotorn efter uppfinnaren Nikolaus Otto.




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (31 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 354 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#14
te_wik skrev:
blacken skrev:
twin_cam skrev:
Han menar Ottomotorn och Dieselmotorn...

Du menar väl bensinmotor och dieselmotor?

Han menar nog Ottomotorn. Ottomotorn är ju en förbränningsmotor med kolvar (bensin), det är väl dieseln oxå egentligen men den räknas inte som en Ottomotor.

Kallas för Ottomotorn efter uppfinnaren Nikolaus Otto.

Mvh Tommy

Som jag har läst mig till så är inte benämningen ottomotor = kolvmotor, så därför klassas inte dieselmotorn in som ottomotor.

utan ottomotor = antändning av bränslet genom gnista och att otto var den som patenterade 4 takt-motorn först (ottocykeln)

Dieselmotorn = antändning av bränslet genom kompression.

2 taktsmotorn vågar jag inte direkt gå in på med dess ursprung.

EDIT: läste att det var Dugald Clerk som först skapat 2 taktsmotorn och Joseph day och Frederick Cock som kompletterat motorn med diverse lösningar.
Senast redigerat av Seth (31 augusti 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2009
#15
Seth skrev:
te_wik skrev:
blacken skrev:

Du menar väl bensinmotor och dieselmotor?

Han menar nog Ottomotorn. Ottomotorn är ju en förbränningsmotor med kolvar (bensin), det är väl dieseln oxå egentligen men den räknas inte som en Ottomotor.

Kallas för Ottomotorn efter uppfinnaren Nikolaus Otto.

Mvh Tommy

Som jag har läst mig till så är inte ottomotor = kolvmotor utan ottomotor = antändning av bränslet genom gnista och att otto var den som patenterade 4 takt-motorn först (ottocykeln)

Dieselmotorn även den av kolvtyp antänder ju med kompression.
2 taktsmotor vill jag inte gå in på då jag inte läst mkt om dess ursprung.

Ja det var kanske så det var. 2taktaren räknas numera som en ottomotor även om Mr. Otto beskriver 4taktaren. En 2taktare använder ju samma teknik som en fyrtaktare, den sk ottotekninken/ottoprincipen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

blacken
31 augusti 2009
#16
te_wik skrev:
Seth skrev:
te_wik skrev:

Han menar nog Ottomotorn. Ottomotorn är ju en förbränningsmotor med kolvar (bensin), det är väl dieseln oxå egentligen men den räknas inte som en Ottomotor.

Kallas för Ottomotorn efter uppfinnaren Nikolaus Otto.

Mvh Tommy

Som jag har läst mig till så är inte ottomotor = kolvmotor utan ottomotor = antändning av bränslet genom gnista och att otto var den som patenterade 4 takt-motorn först (ottocykeln)

Dieselmotorn även den av kolvtyp antänder ju med kompression.
2 taktsmotor vill jag inte gå in på då jag inte läst mkt om dess ursprung.

Ja det var kanske så det var. 2taktaren räknas numera som en ottomotor även om Mr. Otto beskriver 4taktaren. En 2taktare använder ju samma teknik som en fyrtaktare, den sk ottotekninken/ottoprincipen.


Mvh Tommy

Om en korsdrags motor klassas som Ottomotor, så ska en dieslknota också gör det för den bygger och fungerar på Otto motorns princip. Enda som skiljer är bränslet, dess presentation i förbränningutrymmet och sättet att antända såsen på.

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
31 augusti 2009
#17
Otto motor och diesel motor är två skilda saker, om du inte förstår det blacken så kan du ju köpa dig en bok..


GREASEMONKEY
822 Inlägg
1 september 2009
#18
patrikke skrev:
770_EVOLVE skrev:
4-taktarn är fortfarnade det som går bäst, förutom Diesel då, dom har dom ju börjat få rejäl snurr på i dag!

Menar du 2 takts dieseln då?
Eller har jag bommat något?

Dieseln är ingen 4-taks motor om du trodde det., det har jag fått lära mig.

Mvh S.Österdahl

864 Inlägg
1 september 2009
#19
770_EVOLVE skrev:
patrikke skrev:
770_EVOLVE skrev:
4-taktarn är fortfarnade det som går bäst, förutom Diesel då, dom har dom ju börjat få rejäl snurr på i dag!

Menar du 2 takts dieseln då?
Eller har jag bommat något?

Dieseln är ingen 4-taks motor om du trodde det., det har jag fått lära mig.

Finns både som 2-takt och 4-takt

blacken
1 september 2009
#20
Mattley skrev:
Otto motor och diesel motor är två skilda saker, om du inte förstår det blacken så kan du ju köpa dig en bok..

Om man bortser ifrån bränsle, och förbrännings antändning vad är den stora skillnaden?. Bägge fungerar och arbeter efter Otto:s principer. "Vad är det som ser ut som en anka, går som en anka, låter som en anka", Just det en ANKA!.. Undrar jag vem som behöver "köpa en bok"..


Sök