2862
Sök

Angående 5-taktsmotor. vad tycker ni osv.

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
Den där Otto. Han kunde han. :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor
Senast redigerat av Dale (1 september 2009)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

GREASEMONKEY
822 Inlägg
1 september 2009
En fyrtaktsmotor tänder en gång per två vevaxelvarv och cylinder, till skillnad från tvåtaktsmotorn som tänder en gång per vevaxelvarv och cylinder, det ska inte en diesel göra enligt min lärare, eller min gamla lärare, har för mig att den komprimerar fler gånger än en bensinmotor gör, i regel säger man därför att en dieselmotor fungerar på samma uppbyggnad men inte samma takt.

Mvh S.Österdahl

Diktator
968 Inlägg
1 september 2009
en 4 takt har fyra takter innan cykeln börjar om från början, en 2 takt har 2 takter innan cykeln börjar om.. och dom flesta diesel motorerna som sitter i bilar och lastbil är 4 takt... själva takterna är inte desamma som bensin.

tror wankel kommer vara framtiden melodi, som förövrigt är en 2 takts motor.

3 354 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Brandis skrev:
en 4 takt har fyra takter innan cykeln börjar om från början, en 2 takt har 2 takter innan cykeln börjar om.. och dom flesta diesel motorerna som sitter i bilar och lastbil är 4 takt... själva takterna är inte desamma som bensin.

tror wankel kommer vara framtiden melodi, som förövrigt är en 2 takts motor.

wankeln är inte en 2 takt fastän takterna sker under 1 varv den har fortfarande 4 takter. sug, kompression, explosion och avgas men man kan kalla den 3 takt då kompression och explosion sker såpass inpå varann vad jag kan se.
Senast redigerat av Seth (1 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök