2006
Sök

Frityrolja i d24a

1 353 Inlägg
1 september 2009
#21
JapMax skrev:
Vad är frityrolja då? Jag tänker ju på ..frityrolja, som man har i fritösen alltså tongue
Och de känns inte som de skulle va mkt billigare än diesel?
åker man till ett stort gatukök och frågar om man får ett 200 liters fat med begagnad frityrolja så är det nog billigt wink

There's no replacement for displacement

739 Inlägg
1 september 2009
#22
Batta skrev:
JapMax skrev:
Vad är frityrolja då? Jag tänker ju på ..frityrolja, som man har i fritösen alltså tongue
Och de känns inte som de skulle va mkt billigare än diesel?
åker man till ett stort gatukök och frågar om man får ett 200 liters fat med begagnad frityrolja så är det nog billigt wink


åker man till en bilverkstad kan du få 1000 liters fat gratis med spill olja!!


404 Inlägg
1 september 2009
#23
Vi provade detta på en långtripp, från luleå till stockholm, startade bilen med enbart diesel, fyllde den full med spillolja och körde ner. Innan vi stängde av den fyllde vi i några liter diesel så att den skulle gå att starta, sen samma veva på vägen upp. Det sparar bra mkt pengar om man ska köra långt och kan ha bilen igång hela vägen så man slipper starta med enbart olja.

En bekants far kör även sin 07:as X5:a på begad transformatorolja då han har det gratis i samband med sitt arbete. Den verkar fungera fint, vet dock inte vad han har gjort för modifikationer och vilken kvalitet det är på oljan.


en armad bandit
63 Inlägg
1 september 2009
#24
börjar inte bilen ryka mycket om man kör på spill olja?


294 Inlägg
1 september 2009
#25
740_Hannu skrev:
börjar inte bilen ryka mycket om man kör på spill olja?
Som att det inte ryker om diesel menar du tongue


Nejdå det ryker inte mer.... men luktar inte tårta precis tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

739 Inlägg
1 september 2009
#26
klart den ryker som som tidigare sa det gör ju en diesel innan med smile


12 Inlägg
1 september 2009
#27
JapMax,
frityrolja är just det, den olja du använder i fritösen, fast begagnad.
Gå in på http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/ så kan du läsa om allt detta :-)
Begagnad fritösolja kostar dig inget att hämta på resturanger, men att rena den kostar ca. 1 kr litern.

Vad väljer du, Dino till 11,30 l eller fritös till 1 kr/l??

1 339 Inlägg
5 september 2009
#28
Ducato skrev:
JapMax,
frityrolja är just det, den olja du använder i fritösen, fast begagnad.
Gå in på http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/ så kan du läsa om allt detta :-)
Begagnad fritösolja kostar dig inget att hämta på resturanger, men att rena den kostar ca. 1 kr litern.

Vad väljer du, Dino till 11,30 l eller fritös till 1 kr/l??
Okej, nu är det så här att låt säga att jag kunde få tag på oanvänd rapsolja för 1,30 kr/litern. Hur ska jag blanda med diesel/bensin eller vad det nu är för att inte förstöra motorn exakt? Såg denna filmen men jag förstod inte riktigt vad det va dom blandade ut oljan med. Tänkte om man hade en äldre mercedes som denna som inte har insprutning?

http://www.blocket.se/boden/Mercedes_Co … _3&w=3


http://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNe … p;index=28
Senast redigerat av Volvo740an (5 september 2009)


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
6 september 2009
#29
varför experimentera ??
bli kompis med en bonne och köp billig diesel, har du inte råd att tanka diesel bara så får du la skaffa dej en nissan micra eller nåt tongue


1 353 Inlägg
7 september 2009
#30
Brinley skrev:
varför experimentera ??
bli kompis med en bonne och köp billig diesel, har du inte råd att tanka diesel bara så får du la skaffa dej en nissan micra eller nåt tongue
Därför att det känns alltid förjävla skönt när man blåser staten på sina skattepengar! smile

Även om det bara är några ynkliga kronor!

There's no replacement for displacement

1 339 Inlägg
7 september 2009
#31
Nu handlar det faktiskt inte om några ynka kronor utan om många tusenlappar man kan spara beroende på hur långt man har till jobbet ..Skillnaden mellan 2 kr/l och 12 kr/l är rätt stor enligt mig tongue


12 Inlägg
13 september 2009
#32
Hej Volvo740
Kan du få tag på olja till detta priset, skynda dig att handla! Eller låt mig handla smile
För att du skall använda oljan, MÅSTE du filtrera den. Jag har filter som filtrerar ned till 1 micron.
Skaffa en ren plastdunk, t. exx. en 25 l. koppla den in på dieselslangen med en ventil.
Sen kan du blanda oljan med 30-50 % diesel starta motorn på ren diesel, kör varm den, koppla över och kör på rapsolja. Innan du parkerar för dagen, kör du motorn ett tag på diesel så du tömmer ut matoljan från systemet.
Detta därför om det blir stor temperaturskillnader över natten, kan oljan skilja sig från Dion'n och du får startproblem.

Detta fungerar bra under sommar/höst halvåret, om det inte blir för kallt. Senare få du bygga in värme i systemet, då du måste hålla oljan tunnflytande, den kyls ned bra även i motorrummet av fartsvinden runt motorn. Oljan vill också lättare skilja sig fån Dino-oljan.

Önskar du sen att få hjälp med detta så skicka mig ett pm.

Ducato

I´m a Buickman
11 Inlägg
6 januari 2010
#33
ja kör på spillolja från lastbilsmotorer ja ar från jobbet. . den skadar inte lastbilsmotorn utan smörjerden. altså efter att passerat genom ytterligare mina bränslefilter så gör den ingen skada på min motor. . ja kör på 100% hydraul spill olja med svår kallstart som följd.. .  glödstiften smetar igen ..  annars kör ja på 60% motorspillolja och 30% diesel ..  dock är detta mest lämpligt i äldre mercedes eftersom dessa har radpump och dem suger betydlige hårdare än rotorpump som sitter i exempelvis D24, opel dieslar mf.  de blir ju lite trögflytande..   de är ju inte för intet mercedes gamla motorer kallas allolje brännare..  körde mycket på spill i min D24 och de var inge problem .. lite tuynnare blandning bara för den var känsligare med sämre gång som följd.


43 Inlägg
6 januari 2010
#34
dom går igenom hela processen och kör en Volvo 740 med dieselmotor i Top Gear S01E01

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2010
#35
agadiffen skrev:
åker man till en bilverkstad kan du få 1000 liters fat gratis med spill olja!!
Mycket tveksamt, är helt övertygad om att det ska skrivas kvitton, papper med mera för hämtning/bortforsling av spillolja... 1000 liter spillolja är oljebyte på 250 bilar...

Hur ska man förklara det på verkstan, att det försvann 1000 liter?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök