Saab: Skillnad på 2,3 sugmotor och 2,3 Turbo.

KUMAz
31 augusti 2009 · 118 Inlägg

Tja!
Tänkte höra om det är någon här som har lite koll på skillnaden på saabs (kortmotor) 2,3l sugmotor och turbo motorn? Att den har lägre komp vet jag ju men är toppen samma eller är det en helt annan topp? Bottendelen, är det samma vev och stakar eller är det andra för att få annat komp?
Skulle vilja veta alla skillnader.

Antingen om ni kan berätta det för mig eller om någon snäll person kan länka till någon bra text där jag själv kan läsa mig till informationen! smile

Tack på förhand!

Senast redigerat av KUMAz (2 september 2009)

Volvo 244 "Turbo" (1988)
jonTe
1 september 2009 · 5 710 Inlägg

Vilken motorgeneration är det du undrar över?
"Långmotorn" 9000 85-93?
"Kortmotorn även kallad T5 9000/900/9³ 94-00

MVH Jonas
..............
KUMAz
2 september 2009 · 118 Inlägg

jonTe skrev:
Vilken motorgeneration är det du undrar över?
"Långmotorn" 9000 85-93?
"Kortmotorn även kallad T5 9000/900/9³ 94-00

Missade att nämna det men det är kortmotorn jag är ute efter:)

Har du koll på vilket år 2,3l kortmotorn kom till 9000? har hört att den kom redan -90?

Senast redigerat av KUMAz (2 september 2009)

Volvo 244 "Turbo" (1988)
jonTe
3 september 2009 · 5 710 Inlägg

KUMAz skrev:
Har du koll på vilket år 2,3l kortmotorn kom till 9000? har hört att den kom redan -90?

Det gjorde den inte.....som jag skrev så 1994.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
KUMAz
3 september 2009 · 118 Inlägg

jonTe skrev:
Det gjorde den inte.....som jag skrev så 1994.

mvh Jonas

Ok tack så mykt smile

Volvo 244 "Turbo" (1988)
Jimpiz
14 september 2009 · 845 Inlägg

Tänkte höra. Hur vet man om man har lång eller kortmotorn?

Saab 9-3SS (2008)
Gizmojohan
14 september 2009 · 3 295 Inlägg

det syns på toppen, till vänster om toppen så sitter det på kortmotorn 2 skruvar i toppen mot transmissionskåpan ovanifrån, på långmotorn sitter dom underifrån, alltså är långtopp längre wink

Senast redigerat av Slave_joe (14 september 2009)

Jimpiz
14 september 2009 · 845 Inlägg

Slave_joe skrev:
det syns på toppen, till vänster om toppen så sitter det på kortmotorn 2 skruvar i toppen mot transmissionskåpan ovanifrån, på långmotorn sitter dom underifrån, alltså är långtopp längre wink

Men om man ska köpa en bil å inte vet vhur motorn ser ut tongue. Heter lång resp kortmotorn nått speciellt

som B234 eller nått sånt

Saab 9-3SS (2008)
Garfield
14 september 2009 · 1 019 Inlägg

Jimpiz skrev:

Slave_joe skrev:
det syns på toppen, till vänster om toppen så sitter det på kortmotorn 2 skruvar i toppen mot transmissionskåpan ovanifrån, på långmotorn sitter dom underifrån, alltså är långtopp längre wink

Men om man ska köpa en bil å inte vet vhur motorn ser ut tongue. Heter lång resp kortmotorn nått speciellt

som B234 eller nått sånt

Du vet väl förhoppningsvis årsmodell på bilen? B234 finns som både lång och kortmotor.

Jimpiz
15 september 2009 · 845 Inlägg

Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Saab 9-3SS (2008)
skutte Bilrekonditionerare
15 september 2009 · 453 Inlägg

Jimpiz skrev:
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Med andra ord en 2,3i kortmotor

MVH Rikard
Jimpiz
15 september 2009 · 845 Inlägg

skutte skrev:

Jimpiz skrev:
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

Saab 9-3SS (2008)
kwansa Hmm, vet inte?
15 september 2009 · 1 775 Inlägg

Jimpiz skrev:

skutte skrev:

Jimpiz skrev:
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

på nästan alla sätt, som jag har förstått det är korttoppen bättre/flödar bättre.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Jimpiz
15 september 2009 · 845 Inlägg

kwansa skrev:

Jimpiz skrev:

skutte skrev:

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

på nästan alla sätt, som jag har förstått det är korttoppen bättre/flödar bättre.

Okej. Hur e det med hållbarheten på kammar, kamkedjor och övriga motordelar?

Saab 9-3SS (2008)
jonTe
16 september 2009 · 5 710 Inlägg

Jimpiz skrev:
Okej. Hur e det med hållbarheten på kammar, kamkedjor och övriga motordelar?

Det är typ samma.

En annan stor skillnad är ju styrsystemet.
De flesta långmotorer (förutom 200/225hk -93) har ju ett luftmassemätarbaserat styrsystem från Bosch.
Billigt/lätt att trimma men inte så mycket.
Det nyare systemet (Trionic) som sitter på alla kortmotorer i 9000 är betydligt bättre.

mvh jonas

MVH Jonas
..............
AndreasPlars
16 september 2009 · 1 062 Inlägg

kwansa skrev:

Jimpiz skrev:

skutte skrev:

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

på nästan alla sätt, som jag har förstått det är korttoppen bättre/flödar bättre.

Jag håller inte med för fem öre!! Bättre kanaler är jag med på dock.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
snygg_mange
16 september 2009 · 695 Inlägg

jonTe skrev:

Jimpiz skrev:
Okej. Hur e det med hållbarheten på kammar, kamkedjor och övriga motordelar?

Det är typ samma.

En annan stor skillnad är ju styrsystemet.
De flesta långmotorer (förutom 200/225hk -93) har ju ett luftmassemätarbaserat styrsystem från Bosch.
Billigt/lätt att trimma men inte så mycket.
Det nyare systemet (Trionic) som sitter på alla kortmotorer i 9000 är betydligt bättre.

mvh jonas

sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Garfield
16 september 2009 · 1 019 Inlägg

snygg_mange skrev:
sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

Ja, alla förutom V6'orna har Trionic 5.5.

snygg_mange
17 september 2009 · 695 Inlägg

Garfield skrev:

snygg_mange skrev:
sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

Ja, alla förutom V6'orna har Trionic 5.5.

även dom utan turbo?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Garfield
17 september 2009 · 1 019 Inlägg

snygg_mange skrev:

Garfield skrev:

snygg_mange skrev:
sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

Ja, alla förutom V6'orna har Trionic 5.5.

även dom utan turbo?

Japp, även 9000 utan turbo (94-98) har Trionic.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang