3476
Sök

Saab: Skillnad på 2,3 sugmotor och 2,3 Turbo.

118 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Tänkte höra om det är någon här som har lite koll på skillnaden på saabs (kortmotor) 2,3l sugmotor och turbo motorn? Att den har lägre komp vet jag ju men är toppen samma eller är det en helt annan topp? Bottendelen, är det samma vev och stakar eller är det andra för att få annat komp?
Skulle vilja veta alla skillnader.

Antingen om ni kan berätta det för mig eller om någon snäll person kan länka till någon bra text där jag själv kan läsa mig till informationen! smile

Tack på förhand!
Senast redigerat av KUMAz (2 september 2009)


5 710 Inlägg
1 september 2009
#2
Vilken motorgeneration är det du undrar över?
"Långmotorn" 9000 85-93?
"Kortmotorn även kallad T5 9000/900/9³ 94-00

MVH Jonas
..............

118 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Vilken motorgeneration är det du undrar över?
"Långmotorn" 9000 85-93?
"Kortmotorn även kallad T5 9000/900/9³ 94-00

Missade att nämna det men det är kortmotorn jag är ute efter:)

Har du koll på vilket år 2,3l kortmotorn kom till 9000? har hört att den kom redan -90?
Senast redigerat av KUMAz (2 september 2009)


5 710 Inlägg
3 september 2009
#4
KUMAz skrev:
Har du koll på vilket år 2,3l kortmotorn kom till 9000? har hört att den kom redan -90?

Det gjorde den inte.....som jag skrev så 1994.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

118 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#5
jonTe skrev:
Det gjorde den inte.....som jag skrev så 1994.

mvh Jonas

Ok tack så mykt smile


845 Inlägg
14 september 2009
#6
Tänkte höra. Hur vet man om man har lång eller kortmotorn?


3 295 Inlägg
14 september 2009
#7
det syns på toppen, till vänster om toppen så sitter det på kortmotorn 2 skruvar i toppen mot transmissionskåpan ovanifrån, på långmotorn sitter dom underifrån, alltså är långtopp längre wink
Senast redigerat av Slave_joe (14 september 2009)


845 Inlägg
14 september 2009
#8
Slave_joe skrev:
det syns på toppen, till vänster om toppen så sitter det på kortmotorn 2 skruvar i toppen mot transmissionskåpan ovanifrån, på långmotorn sitter dom underifrån, alltså är långtopp längre wink

Men om man ska köpa en bil å inte vet vhur motorn ser ut tongue. Heter lång resp kortmotorn nått speciellt

som B234 eller nått sånt


1 019 Inlägg
14 september 2009
#9
Jimpiz skrev:
Slave_joe skrev:
det syns på toppen, till vänster om toppen så sitter det på kortmotorn 2 skruvar i toppen mot transmissionskåpan ovanifrån, på långmotorn sitter dom underifrån, alltså är långtopp längre wink

Men om man ska köpa en bil å inte vet vhur motorn ser ut tongue. Heter lång resp kortmotorn nått speciellt

som B234 eller nått sånt

Du vet väl förhoppningsvis årsmodell på bilen? B234 finns som både lång och kortmotor.


845 Inlägg
15 september 2009
#10
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
15 september 2009
#11
Jimpiz skrev:
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Med andra ord en 2,3i kortmotor

MVH Rikard

845 Inlägg
15 september 2009
#12
skutte skrev:
Jimpiz skrev:
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 september 2009
#13
Jimpiz skrev:
skutte skrev:
Jimpiz skrev:
Det jag vet är:

Motor:    B234I
KW:    108
Årsmodell: 1994
Reg.datum:    19940415

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

på nästan alla sätt, som jag har förstått det är korttoppen bättre/flödar bättre.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

845 Inlägg
15 september 2009
#14
kwansa skrev:
Jimpiz skrev:
skutte skrev:

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

på nästan alla sätt, som jag har förstått det är korttoppen bättre/flödar bättre.

Okej. Hur e det med hållbarheten på kammar, kamkedjor och övriga motordelar?


5 710 Inlägg
16 september 2009
#15
Jimpiz skrev:
Okej. Hur e det med hållbarheten på kammar, kamkedjor och övriga motordelar?

Det är typ samma.

En annan stor skillnad är ju styrsystemet.
De flesta långmotorer (förutom 200/225hk -93) har ju ett luftmassemätarbaserat styrsystem från Bosch.
Billigt/lätt att trimma men inte så mycket.
Det nyare systemet (Trionic) som sitter på alla kortmotorer i 9000 är betydligt bättre.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
16 september 2009
#16
kwansa skrev:
Jimpiz skrev:
skutte skrev:

Med andra ord en 2,3i kortmotor

Finns det ingen risk att dom hade en långmotor som inte gått åt så dom tänkte att, lika bra att få den monterad.

På vilket sett är kortmotorn bättre än långmotorn?

på nästan alla sätt, som jag har förstått det är korttoppen bättre/flödar bättre.

Jag håller inte med för fem öre!! Bättre kanaler är jag med på dock.

M.V.H.


695 Inlägg
16 september 2009
#17
jonTe skrev:
Jimpiz skrev:
Okej. Hur e det med hållbarheten på kammar, kamkedjor och övriga motordelar?

Det är typ samma.

En annan stor skillnad är ju styrsystemet.
De flesta långmotorer (förutom 200/225hk -93) har ju ett luftmassemätarbaserat styrsystem från Bosch.
Billigt/lätt att trimma men inte så mycket.
Det nyare systemet (Trionic) som sitter på alla kortmotorer i 9000 är betydligt bättre.

mvh jonas

sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 019 Inlägg
16 september 2009
#18
snygg_mange skrev:
sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

Ja, alla förutom V6'orna har Trionic 5.5.


695 Inlägg
17 september 2009
#19
Garfield skrev:
snygg_mange skrev:
sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

Ja, alla förutom V6'orna har Trionic 5.5.

även dom utan turbo?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 019 Inlägg
17 september 2009
#20
snygg_mange skrev:
Garfield skrev:
snygg_mange skrev:
sitter de trionic på alla 9000 från 94 o fammåt då? för ska byta till trionic på min og900. fast då de e trionic 5.4 va?

Ja, alla förutom V6'orna har Trionic 5.5.

även dom utan turbo?

Japp, även 9000 utan turbo (94-98) har Trionic.



Sök