3635
Sök

Lambdan!!

694 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Tja lambdan började lysa på 960n härom dagen kan det bero på att avgassystemet läcker efter katten? eller va är felet annars? och va gör lambdan? inte fattat det alls:S? och va händer om den lampan lyser? drar den mer sopp eller vad:D? tacksam för hjälp!!mvh oscar

Ingenjör
56 Inlägg
2 maj 2006
Hej Oskar!
Nu ska vi reda ut vissa begrepp: lambdasond (syresensor) mäter halten syre efter förbränning, Alltså läcker avgassystemet efter lamdasonden så spelar det ingen roll igentligen men om det gör det innan så har det stor betydelse efter som då får lambdasonden ett felaktigt mätvärde. det jag tycker du ska göra är att leta efter lekage i dom skarvar som finns innan lambdasonden om det läcker så läcker det nog vid grenrörspackningen, ett tipps att testa: håll bilen igång be en kompis hålla för foten eller så vid avgasystemets slutrör kolla sen lysnar du efter lekage för om det läcker så är ju det de ända stället för avgaserna att ta vägen, genom lekaget då. Om det inte visar sig framgångsrikt så tycker jag att du ska gå igenom motorn och göra diverse skjysteringar som tändinställning etc.

Mvh Erik

694 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Erkki skrev:
Hej Oskar!
Nu ska vi reda ut vissa begrepp: lambdasond (syresensor) mäter halten syre efter förbränning, Alltså läcker avgassystemet efter lamdasonden så spelar det ingen roll igentligen men om det gör det innan så har det stor betydelse efter som då får lambdasonden ett felaktigt mätvärde. det jag tycker du ska göra är att leta efter lekage i dom skarvar som finns innan lambdasonden om det läcker så läcker det nog vid grenrörspackningen, ett tipps att testa: håll bilen igång be en kompis hålla för foten eller så vid avgasystemets slutrör kolla sen lysnar du efter lekage för om det läcker så är ju det de ända stället för avgaserna att ta vägen, genom lekaget då. Om det inte visar sig framgångsrikt så tycker jag att du ska gå igenom motorn och göra diverse skjysteringar som tändinställning etc.

Hejsan japp testat detta nu!! dock så läcker det precis efter katten? och inget innan!! nytt system på och inte fått det helt tätt tydligen ska fixa det men det är ju efter katten?! och kan det spela roll att inte systemet är original?utanstörre?mvh oscar

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Lyser Lambdan???

Eller menar du att motorindikeringslampan lyser. Många kallar den felaktigt för "lambda-lampa" men den indikerar att motorstyrsystemet tycker att något är galet och felaktig bränsleblandning är bara en av en radda felkoder som tänder denna lampa.

/Göran

okkar skrev:
Tja lambdan började lysa på 960n härom dagen kan det bero på att avgassystemet läcker efter katten? eller va är felet annars? och va gör lambdan? inte fattat det alls:S? och va händer om den lampan lyser? drar den mer sopp eller vad:D? tacksam för hjälp!!mvh oscar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

747 Inlägg
2 maj 2006
Skit i den jävla lampan... det är värdelöst på volvo... bara tänds och släks emellan åt.. så skit i det.. ta väck lampan så stör man sej inte på det...

Älgahäng Räjsing Club

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Precis, så fort något är fel så tänds den, helt värdelöst med alla dessa fel som man blir påmind om, bättre att köra vidare och skita i att allt rasar runt omkring en..........

/Göran

360_sleeper skrev:
Skit i den jävla lampan... det är värdelöst på volvo... bara tänds och släks emellan åt.. så skit i det.. ta väck lampan så stör man sej inte på det...

(Groucho Marx).

streetracer
398 Inlägg
2 maj 2006
mm håller med.. slit ut lamp jäveln.. den började lysa på min 855 T5 när ja tog bort sista burken o satte på ett rakt rör istället (mullrar fint hehe) d e ingen fara som dom säger om den är bakom lamda mätaren..

694 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
hehe ok ja kan leva med att den lyser men va säger dom på sbp? om den lyser? hehe

Ingenjör
56 Inlägg
2 maj 2006
dom gör sina egna mätningar och skiter i din volvo lampa mvh Erik

Mvh Erik

747 Inlägg
2 maj 2006
Erkki skrev:
dom gör sina egna mätningar och skiter i din volvo lampa mvh Erik

Dom skiter inte alls i det... Dom anmärker på det... Gjorde dom på min... Jävla nöterna...

Älgahäng Räjsing Club

694 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
ok anmärker? en 2 a då eller? hmm:( ombes? om ja tar bort lampan dÅ:D?

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Då tar vi det en gång till då om ni inte fattade ironin:

- Låt lampan vara kvar och lös problemet istället.

Inget personligt men det är yx-mek att slita ur lampan.

/Göran

(Groucho Marx).

Os Difuntos
1 822 Inlägg
2 maj 2006
jag var på sbp idag och fick en 2a för att min lampa lös dock hade jag ett lambda värde på 1.32 (haha) så det kanske var därför jag fick en anmärkning...

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

694 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Ok men nu är det såhär att ja besiktade min för ca 3 veckor sedan och ja hade bra värden.. sen veckan efter tändes lampan? får man om bes på det ja eller nej? gärna riktiga svar!!

694 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
??????? Någon som vet om det är ombes om lampan lyser?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
2 maj 2006
inte om du redan har gjort bessen då kommer dom ju inte säga nått.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

694 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
men asså den ska göras snart igen hehe för den hade om bes tidigt i våras:P så sak den in i juni? så någon som vet:D?asså om det är om bes om den lambda lampan lyser:)

747 Inlägg
6 maj 2006
Ja det bli ombes på bilen om den lyser.... För ch halten bli fel och så så dom är kännsliga som fan på det..

Älgahäng Räjsing Club

694 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Ok=( hmm ok kan inte bara vara det att den läcker efter katten då!? hur fixar man lambdan?

4 554 Inlägg
7 maj 2006
360_sleeper skrev:

det löste ju problemet....

Sök