1 september 2009
Trådstartare
Jag hoppas att rubriken inte är allt för missvisande. Sedan vet jag inte om det är något som någon här kan svara på. Men jag känner mig lite kluven. Tidigare har jag mest haft hyfsat "gamla" bilar där jag och mina bekanta lagat det mesta själva.
Hur som helst så köpte jag min Volvo V70II:a ('08) i mitten/slutet på April i år. Efter ca 1,5 månads körning tänds servicelampan. Och jo, det var dags för den årliga servicen. Då har jag en del frågor gällande det.
1. Köper man en bil för 200.000 kr så vill man inte att den ca 2 månader senare ska lämnas in på service - Bör inte säljaren kunna stå för detta, eftersom att det var så nära inpå? Detta kanske kan vara svårt för er att svara på, men ni får gärna komma med åsikter och tankar kring det. Jag har kontaktat säljaren men väntar fortfarande på klara besked.
2. Kollade även med verkstaden hos min Volvohandlare. Dom estimerade priset till MAX 2.500 kr, eftersom att det här bara är en "liten service". Rätt mycket pengar, tyckte väl jag, med tanke på vad man får (oljefilter/olja, luftfilter + att servo, bromsvätska, bromsar, lampor och däck inspekteras). Så jag tänkte att jag kunde kolla med Mekonomen också, eftersom att det går en massa tjat kring att Volvo är så dyra, Mekonomen är så billiga/bra o.s.v. Men efter att ha fått en prisuppgift från dom, så fick jag väl en liten chock. "Minst 3.000 kr" för samma jobb. Kan det verkligen stämma? Sen när blev det DYRARE att serva bilen på Mekonomen än att serva den på en av Volvos märkesverkstäder?
Lite krångliga frågor kanske. Men ändå. Jag har som sagt haft bilen inlämnad på "regelbunden service" väldigt sällan, hittills så jag har inget att jämföra med.
Senast redigerat av Hexenhammer (1 september 2009)