Larsson-polis-M-ryd skrev:
Markarydspolisen och Markaryds kommun har nu beslutat att försöka förhindra att fler race körs utan tillstånd på Ulvarydsvägen i Markaryd. Ni som läst tidigare trådar från träffar i Markaryd har kunnat se att det finns ett beslut om fasta hinder på Ulvarydsvägen (vid MF/Brafab).
Flera av bilentusiasterna i Markarydsområdet har hört av sig till mig och bett att få ta en dialog med polis och kommun om förutsättningarna för att kunna köra legala race på Ulvarydsvägen eller Järnvägsgatan (Vid MMA/NIBE).
Hittills tycker jag att vi har haft bra diskussioner och vi kommer säkert fram till något bra i slutändan. Det här tar dock tid. Det är flera som skall ha tid att tänka och tycka i frågan. Jag antar att beslutet kommer att bli att vi kommer att importera Blackrace-konceptet för att få de kommande racen att funka ihop med gällande lagstiftning. Alla måste får möjlighet att förstå vad man ger sig in i då man skall ta ansvar för Blackrace. Det kräver ju en del nya saker av arrangören som denne inte har behövt bry sig om vid de illegala racen.
Som det ser ut just i skrivande stund så kommer kommunen INTE att sätta ut de tidigare beslutade fasta hindren på Ulvarydsvägen och heller inga på Järnvägsgatan. Det låter man bli att göra eftersom vi nu har en bra kontakt med bilentusiasterna i området och vill visa att vi tar deras intressen och önskemål på allvar.
Det finns några nötter kvar att knäcka och inga beslut är fattade ännu, men det ser hittills ljust ut för att man skall kunna få arrangera Blrackrace på Ulvarydsvägen (vid MF/DAF/Preem/Brafab) i Markaryd.
Jag skulle uppfatta det som en mycket välkommen hänsynsfull gest mot de lokala bilentusiasterna, kommunen och polisen i Markaryd om de som avser att arrangera race i Markaryd den 5 september lade ner de planerna.
Jag skulle dessutom uppskatta väldigt mycket om inga race genomförs i Markaryd under tiden vi jobbar med att hitta former för legala race.
Med vänliga hälsningar
Christer Larsson
Chef för polisen i Markaryd