Personligen har jag inget intresse i att köra någon form av streetrace, legalt eller illegalt då jag inte har en kärra ämnad för ändamålet och framför allt mina prioriteringar på annat håll. Däremot tycker jag det kan vara kul att titta på när andra kör eftersom det ändå inte finns så många alternativ förutom den ljuvliga drycken kallad Whisky en fredagskväll i vårt trevliga samhälle.
Vill bara kommentera några av era synpunkter då vissa tycks ha svårt att skilja på önskan och faktum.
Illegala streetrace är inget alternativ och hellre inget komplement till Blackrace. Det ser man bara på första ordet i meningen. Det är alltså olagligt enligt gällande lagstiftning och därmed något som polisen är skyldiga att ingripa mot, varesig de själva är bilintresserade eller ej. Det kan inte VÄLJA att titta bort, speciellt inte när racen fått den omfattningen som de har här i Markaryd.
Om det är så att polisens/kommunens önskemål om att få till Blackrace ignoreras så har ni nog tyvärr snart hårdhandskar att vänta. Visst finns det alltid andra vägsträckor att köra på, men möjligheterna för oss som inte kör att titta på vid dessa sträckor lär minska snabbt. Förvisso skiter ni körglada nog i oss andra, men den "folkfest" som jag upplevde vid MMA/Nibe förra veckan vore trist att inte kunna uppleva igen.
Om jag har tolkat Larsson korrekt så är det en man med tillräckligt stort motorintresse för att se till att ett eventuellt Blackrace inte blir så trist som belackarna här förespår. Tyvärr ser jag också svårigheter i spontaniteten som många ser som positivt med illegalt race, men å andra sidan kan det bli lättare för folk som kommer långväga i från att planera in en körning till vårt trevliga samhälle och det kan ju vara en fördel.
Som svar på nackdelen med obesiktigade/ej godkända bilar så kan man till motsats säga att det säkerligen finns gott om bilar vars förare inte är intresserade av att ställa upp på illegala tillställningar, men gärna kör på legala sådana. Åtminstone några av dessa borde ha rejält med mos under huven och kompenserar kanske något?
Sen vad gäller pengar till fotboll, cykelvägar, ridanläggningar mm beror säkerligen till största delen att föräldrarna till ungdomar som sysslar med dessa sporter/hobbys följer den stela och tråkiga byråkratiska vägen som kallas politik. De sitter med i föreningar och politiska utskott och har därmed möjlighet att påverka vart våra skattepengar skall läggas. Det innebär alltså att även era (under förutsättning att ni arbetar och betalar skatt) skattepengar går till dessa sysselsättningar. Tyvärr gäller detta hela vårt avlånga Sverige, vilket gör att för att ni ska ha möjlighet att äska pengar (som ni har betalt in i form av skattemedel) till motorbanor och liknande måste ni intressera er för politik och föreningsliv. Visst låter det tråkigt?
Kan inte annat än att hålla med. Tyvärr tycks detta gälla i hela Sverige. Motorintresserat folk intresserar sig i väldigt liten utsträckning för politik och föreningsliv och därmed läggs det heller inget krut på att bygga fler motorbanor, att visa motorsport på tv osv. Jämför hur många minuter av rally-vm och fotbolls-vm som visas på tv...