3694
Sök

Effekthöjning på Toyota Corolla 1,6 -05

10 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Till och börja med kan jag säga att jag är helt borta vad det gäller motorer.tongue
Har iaf. en Toyota Corolla 1,6 (110hk org.) -05 som jag skulle vilja få lite mer kräm i.
Vill inte chippa/trimma pga. den höga bränsleökningen.
Har hör att man kan bla. sätta in sport/öppet filter alternativt "öppna upp burken", vet inte vad som menas med det sistnämnda. Någon får gärna förklara, tack.
Sedan kan man kanske skicka på annat avgassystem? Jag har ingen aning...
Bidrar detta också till markant högre bränsleförbrukning eller?

Ni får gärna komma med förslag till vad man kan göra/förslag etc. på effektökning.

I'm not afraid to die, but I'll have a smile on my face :D

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
2 september 2009
Vill du har mer effekt så byt bil, tyvärr den bistra sanningen då ovanstående grejer knappt kommer göra nån skillnad.

- Time Attack -

10 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
NIzmO skrev:
Vill du har mer effekt så byt bil, tyvärr den bistra sanningen då ovanstående grejer knappt kommer göra nån skillnad.

Nja, inte så sugen på att byta bil just nu iaf. Känns lite för surt då jag har lagt ner mycket tid och pengar på den.
Vad händer och hur gör man när man "öppnar upp burken"?

5 710 Inlägg
3 september 2009
Taurus skrev:

Svaret på den frågan hittar du här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
mvh jonas

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
Taurus skrev:

Svaret på den frågan hittar du här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
mvh jonas

Ja, precis! Jag läste det innan men fattar inte riktigt vart man ska borra hålen eller vilken slang man ska byta. Är detta effekthöjande/bränslehöjande? Jag är medveten om att att det inte är några hiskliga kraftökningar vi snackar om men lite va? Hade ju vart skönt att få ett lite sportigare ljud också:D
Som jag förstod det så dämpar luftburken ljudet från filtret...Hur kan man förklara ljudskillnaden om man moddar burken?

Tacksam för svar!

Supraman
2 300 Inlägg
3 september 2009
köp ett lustgaskit

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

10 287 Inlägg
3 september 2009
Effekthöjning är bränslehöjande. Effekten i din motor kommer från den kemiska energin i bensinen. Vill du ha ut mera effekt ur motorn krävs mera kemisk energi, dvs mera bensin.

Om du nu lyckas förbätttra luftflödet genom att banka sönder din luftburk så kommer motorn att suga i sig mera luft vilket styrdatorn i din bil kompenserar med mera bensin.

(Genom att motorer/drivlina har förluster i form av kyl och friktionsförluster kan man i princip höja effekten ut ur motorn genom att minska dessa förluster men då pratar vi omkonstruktion av motor/drivlina).

/Göran

Taurus skrev:
Är detta effekthöjande/bränslehöjande?

Taurus skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Effekthöjning är bränslehöjande. Effekten i din motor kommer från den kemiska energin i bensinen. Vill du ha ut mera effekt ur motorn krävs mera kemisk energi, dvs mera bensin.

Om du nu lyckas förbätttra luftflödet genom att banka sönder din luftburk så kommer motorn att suga i sig mera luft vilket styrdatorn i din bil kompenserar med mera bensin.

(Genom att motorer/drivlina har förluster i form av kyl och friktionsförluster kan man i princip höja effekten ut ur motorn genom att minska dessa förluster men då pratar vi omkonstruktion av motor/drivlina).

/Göran

Taurus skrev:
Är detta effekthöjande/bränslehöjande?

Taurus skrev:

Okej okej...big_smile
Men om det är så att jag skulle modda luftburken, hur mycket effekt vs. bränslehöjning snackar vi om?
Skulle ju vara härligt med lite sportigare ljud...iaf. inne i kupén:)
HUR GÖR MAN när man moddar luftburken? Gärna ingående info, tack!

517 Inlägg
3 september 2009
Du tar en borrmaskin och gör massor med hål i luftburken så motorn får mera luft... funkar kanon på mopeder har jag hört tongue

Effektökningen lär dock bli minimal... du kanske tjänar 1-2hk om du har tur, har du otur förlorar du en 10hk för att motorn suger in en massa varmluft från motorrummet. Om du nu inte tillverkar någon form av kall luftsintag, men det är kanske lite överkurs för dig lol
Senast redigerat av Ghost_Face (3 september 2009)

4 586 Inlägg
3 september 2009
mer kräm och samma bensinförbrukning skulle ju vara fint ifall det var sant

I dom flesta fall när du chippar en motor så drar den varken mer eller mindre

bara gasfoten som styr det hela då det inte handlar om många hästar till

Hittar dock inget chip till din motor

10 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Ghost_Face skrev:
Du tar en borrmaskin och gör massor med hål i luftburken så motorn får mera luft... funkar kanon på mopeder har jag hört tongue

Effektökningen lär dock bli minimal... du kanske tjänar 1-2hk om du har tur, har du otur förlorar du en 10hk för att motorn suger in en massa varmluft från motorrummet. Om du nu inte tillverkar någon form av kall luftsintag, men det är kanske lite överkurs för dig lol

Okej...asså jag är ganska händig om jag vet hur man ska göra.big_smile
Ska man borra i locket eller i botten eller överallt?
Har hört att man ska försöka borra i botten eller så långt från motorn som möjligt för att slippa varmluften.
Något mer man behöver tänkta på?

10 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:

Okej, vart kollade du om chip?
har läst på lite om att chippa och det låter ju bra! Kan man inte få tag på ett till min Corolla?
Är alla chip modellanpassade? Inga universal?

4 586 Inlägg
4 september 2009
Taurus skrev:
jorre83 skrev:

Okej, vart kollade du om chip?
har läst på lite om att chippa och det låter ju bra! Kan man inte få tag på ett till min Corolla?

ja det måste vara anpassat till din bil. Sökte på google men hittade inga chip till just din motor

10 287 Inlägg
4 september 2009
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

/Göran

Taurus skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 422 Inlägg
4 september 2009
Du verkar vara extremt rädd för att soppaförbrukningen ska gå upp med bara någon cl verkar det som, då är inte effekthöjning något att labborera med precis då modifieringarna blir ganska få och ofta dyra. Svårt att fö ökad effekt utan att skyffla in med bränsle men något som går att göra är ju att få ut maximal energi ur den mängd bränsle du stoppar in. Komphöjning (plana toppen) kan göra en sån grej för dig, men då är chansen att du får tanka 98oktan för att det inte ska spika. Extraktor grenrör ökar inte förbrukningen och sedan 2" efter det passar nog din motorstorlek ganska bra, ökar inte förbrukningen något markant och du kan få ut några pollar till med dessa modifieringar.

Chip vet jag inte om det finns till din bil men så länge du inte gasar fullt hela tiden så kommer inte soppa förbrukningen öka där heller och ett öppet filter tjänar du bara på om det suger kalluft så en skydd från motorvärmen behövs. Porta lite kan man göra utan att soppaförbrukningen stiger markant men då måste du ha bra kunskap för annars kostar det ju bra med flis att lämna bort.

Vill du få ökad prestanda och minskad förbrukning så kan det vara smart att lätta bilen och på så sätt få ökat vikt/effekt förhållande.

10 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
cheffer skrev:
Du verkar vara extremt rädd för att soppaförbrukningen ska gå upp med bara någon cl verkar det som, då är inte effekthöjning något att labborera med precis då modifieringarna blir ganska få och ofta dyra. Svårt att fö ökad effekt utan att skyffla in med bränsle men något som går att göra är ju att få ut maximal energi ur den mängd bränsle du stoppar in. Komphöjning (plana toppen) kan göra en sån grej för dig, men då är chansen att du får tanka 98oktan för att det inte ska spika. Extraktor grenrör ökar inte förbrukningen och sedan 2" efter det passar nog din motorstorlek ganska bra, ökar inte förbrukningen något markant och du kan få ut några pollar till med dessa modifieringar.

Chip vet jag inte om det finns till din bil men så länge du inte gasar fullt hela tiden så kommer inte soppa förbrukningen öka där heller och ett öppet filter tjänar du bara på om det suger kalluft så en skydd från motorvärmen behövs. Porta lite kan man göra utan att soppaförbrukningen stiger markant men då måste du ha bra kunskap för annars kostar det ju bra med flis att lämna bort.

Vill du få ökad prestanda och minskad förbrukning så kan det vara smart att lätta bilen och på så sätt få ökat vikt/effekt förhållande.

Nej, asså som jag säger så har jag noll koll på motorer.
Det som jag menar är att jag inte vill att bilen ska dra 2liter milen efter en trimning då den idag drar ca. 0.7liter milen.
Jag använder bilen för pendling ca 12mil/dag och skulle tycka det var härligt med lite mer klös.
Tycker att den rullar bra och man kör lätt om, men lite mer tryck kan inte skada:P

Läste lite om chiptrim och att det inte drog mer soppa än normalt om man inte piskar plattan i mattan iofs.
Det jag undrade var om man kunde få ut några fler ponny's ur kärran bara...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 september 2009
Känns som om du e helt fel ute grabben. Mer effekt kräver mer bensin å hurm kt du än trimmar din corolla så kommer den alldrig att bli roligare med ett luftfilter/avagssystem

Vill du ha en kul bil har jag för mig att TTE har ett kompressorkitt då blir det nog ganska kul men det kostar pengar å bilen kommer att dra mer bränsle efter konvertingen.

Behåll din bil som den e du det e nog det smartaste tippset jag kan ge till dig

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 570 Inlägg
4 september 2009
Sälj bilen och köp en snabbare bil. Toyotor brukar väl ha riktigt bra andrahandsvärde.
Senast redigerat av henrikh (4 september 2009)

fälg fantast
1 086 Inlägg
4 september 2009
köp cykel, det är nog det billigaste färdmedlet som finns

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 september 2009
Du vill inte chippa bilen pga av den höga bränsleförbrukningen ??
Herre jesus,. Det är ju knappt skillnad ffs ! Bränsleförbrukningen höjs MINST lika mycket av ett öppet filter....

C H E V R O L E T <3

Sök