3337
Sök

Corvette Stingray 1979 får för mycket bensin.

3 235 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#1
Hej,

fick bilen i tisdags och skulle hämta den i hamnen, men den gick knappt, massa svart rök, och dog hela tiden efter bara några sekunder. Misstänker att det är nåt strul med förgasaren, verkar få allt för mycket bensin. Jag tog av luftfiltret, och såg att den rann en del bensin ner i förgasaren i ca 10 sekunder efter att man stängt av bilen. Det ska väl inte hända?Jag tog bort bensinslangen som går till förgasaren och lät bensinen rinna i en kanna, och då startade bilen fint och gick bra, men så fort man kopplade in bränsleslangen till förgasaren igen dog den...
Justeringsskruvarna på framsidan av förgasaren verkar inte ha någon funktion, och nu vet jag inte vad problemet kan vara och hur man löset det.

Är det någon som har en Corvette, eller vet vad förgasarproblemet kan bero på?


387 Inlägg
3 september 2009
#2
prova byt till en bättre beganad


3 235 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#3
Menar du att det inte går att fixa?
Jag hörde att förgasarproblem var ett känt problem på Corvetter, men det ska väl kunna fixas utan att byta?
Det är en Edelbrock förgasare och Edelbrock insug på den.


Supraman
2 300 Inlägg
3 september 2009
#4
Förmodar att den har stått ett tag.

Låter som att det är flottören har fastnat i öppet läge kan jag tro.
ta isär och fila lite i munstyckena bara lite så att det inte sitter någon skit i dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 235 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#5
Stefan Varberg skrev:
Förmodar att den har stått ett tag.

Låter som att det är flottören har fastnat i öppet läge kan jag tro.
ta isär och fila lite i munstyckena bara lite så att det inte sitter någon skit i dom.

Det har jag redan gjort. Trodde att flottöre rsatt fast, men det gjorde de inte. Jag böjde de lite försiktigt nedåt för att de skulle strypa bränsleflödet lite tidigare, det hjälpte liiite, så det kunde gå utan att dö, men den gick orent och spottade ut massa svart rök.


3 235 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#6
Jag la märke till att bränslereturen gick direkt från bränslepumpen, och inte från förgasaren. Har aldrig sett nåt liknande.
På alla jänkare jag har sett går bränslereturen från förgasaren.
Nu tyder allt på att det bildas övertryck i pumpen, så att bränslet fortsätter att flöda i ca 10-15 sekunder efter att motorn stängts av.
Bränslereturen är inte igensatt...

Flera förslag på vad det kan vara?


Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
4 september 2009
#7
På min Cheva Malibu -77 sitter returen direkt på pumpen, så det är nog som det ska vara. Om de inte har bytt bränslepump tidigare, till en felaktig kanske?

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

644 Inlägg
4 september 2009
#8
Har du kollat så inte ax pumpen hängt sig i öppet läge?


3 235 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#9
Pellefax skrev:
Har du kollat så inte ax pumpen hängt sig i öppet läge?

Nej, det har jag inte gjort. Hur kollar man det?
Pumpen är ju mekanisk, och egentligen borde inte bensinen flöda när motorn/pumpen inte snurrar.

Jag tror den pumpar allt för mycket bensin, för när jag lossar bensinslangen från förgasaren och låter bensinen rinna i en kanna med motorn igång, så fylls 5 liters kanna efter en knapp minut. Och motorn dör inte heller, för fögasaren är överfylld med bensin, och den kan lätt gå på den bensinen som är i förgasaren i typ två minuter...



Sök