2914
Sök

Samma felaktiga avgasvärden tre år i rad på besikningen. bmw 328i -95

320 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#1
http://www.youtube.com/watch?v=NB08A3rVVSc
http://www.garaget.org/video/gl8o4echhfpi
samma film. 2 olika länkar bara, någon må fungera..

har fått nästan samma värden 3 år i rad nu. ganska less på felet..

http://s757.photobucket.com/albums/xx21 … img011.jpg

• Bilmodell:
Bmw 328i
mb52

• Årsmodell 1995

• Miltal: 25400

• Modifikationer på bilen
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
Nej, men man undrar ju om soppapumpen är uppställd eller liknande då värdena tyder på för mycket soppa enligt mig.

• Hur yttrar sig felet?
när man precis startat och kör iväg kan bilen tveka en gång vid lätt gaspådrag. som ett snabbt ryck. händer kanske var 10:onde gång.
Om man ligger i tex 70 på femman å puttrar, sedan släpper gasen helt. då far ekonomimätaren ner till typ 3dl milen och stannar där i 2-3 sec innan den går på noll igen.. de händer jämt. bara att mätaren hinner inte stanna till om man ligger i tex 180. för då ska den sega sig ner från 2L strecket. så man hinner inte se stoppet. och ingen annan polares bmw original gör så...

står bilen på tomgång i 5-10 minuter märker man att den surar lite.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
återkommer/märks varje år på besiktningen. olika verkstäder har fixat felet varje gång.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Lamdasonder bytt ifjol.
nollade styrdatorn till motorn varje gång vad jag vet och kommer ihåg. något mer gjordes säkert.


annars när man kör bilen går den hur mjukt och fint som helst smile

hoppas någon kan hjälpa mig.
Senast redigerat av Frrla (4 september 2009)

Bmw Ownz

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2009
#2
Så det är HC och CO2500 som är för höga. Låter som dålig förbränning. Kolla tändningen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

320 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#3
grejen är den att jag haft minst 10 olika tändspolar att testa med. har möblerat om där utan minsta skillnad. har 2 nya som dog helt i våras, tändstiften är bytta. har smörjt upp varenda kontakt jag hittat. glömde jag skriva hmm

hur kollar jag tändningen då? minns att jag va och läste felkoder för någon månad sedan. å då vägrade datorn ta/skicka information när bilen stod på tomgång. glömde jag också skriva.....

Bmw Ownz

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2009
#4
Frrla skrev:
grejen är den att jag haft minst 10 olika tändspolar att testa med. har möblerat om där utan minsta skillnad. har 2 nya som dog helt i våras, tändstiften är bytta. har smörjt upp varenda kontakt jag hittat. glömde jag skriva hmm

hur kollar jag tändningen då? minns att jag va och läste felkoder för någon månad sedan. å då vägrade datorn ta/skicka information när bilen stod på tomgång. glömde jag också skriva.....

Tändspolarna har inget med tändinställningen att göra. Utan det måste du kolla med strobb lampa.

Varför datorn vägrar ta emot information om felkoder kan bero på att batterierna i instrumentpanelen är slut, att din eco mätare krånglar tyder på samma sak. Vet inte om 95orna har dessa batterier, men de äldre har iaf det. Dom batterierna behövs för att hålla koll på servicelamporna osv och är dessa finito så får datorn ingen kontakt med bilen.

Som sagt, jag vet inte helt säkert om din bil har dessa, men säkert finns det någon som vet säkert?

Dehär är till en E34 men det förklarar lite bättre det jag försökte skriva ovan
http://www.bimmer.se/mektips/instrument.htm



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

320 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#5
ok.. strobb lampan är bara nått verkstaden gör eller? ska jag åka in med den å be dem kolla upp tändningen?
kan inte tänka mig att någon gjort något liknande på bilen förut heller.

motorn har alltid gått/låtit som den gör i mitt videoklipp kan jag tillägga.

batterier tror jag inte de finns. va ut med instrumenten och bytte lampor förra veckan. i så fall sitter de inuti allt. hittar inga batterier på RealOM.com heller.

Bmw Ownz

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2009
#6
En fråga.. Har du två st likadana BMW 328i - 95? Samma färg, samma fälgar osv men den ena original och den andra 500hk? Eller är den andra "påhittad" ?

Bilden på ditt besiktningsprotokoll är även uppladdad under din 500hk bil...

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

320 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#7
busted smile jag har bilderna på den andra bilen som hjälp i forum mm... som i detta fallet. nu kommer min bil låsas... får skaffa en ordentlig bildblogg som jag kan länka bilder till..

måste jag in me bilen å be dem kolla upp tändningen åt mig? kommer detta sluta dyrt tror ni? :S

Bmw Ownz

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2009
#8
Frrla skrev:
busted smile jag har bilderna på den andra bilen som hjälp i forum mm... som i detta fallet. nu kommer min bil låsas... får skaffa en ordentlig bildblogg som jag kan länka bilder till..

måste jag in me bilen å be dem kolla upp tändningen åt mig? kommer detta sluta dyrt tror ni? :S

Du får nog räkna med att bägge bilarna låses när admin ser detta..Men hur är det, är bilen org eller trimmad?? Gör stor skillnad på felsökningen ifall den är trimmad.
Ja vet du inte själv hur du kollar tändningen så får du lämna in den. Strobb har de flesta hemma, men inte alla.


Förresten, ganska kul tabbe ändå på din "500hk" bil. 500Hk/400Nm, Hahaha smile

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

320 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#9
okej. jag tar bort den genast och googlar rätt på något å byter ut länken snarast.. min lathet ska vi inte prata om mer :S

bilen är orginal som jag skrev längst upp.

jag måste alltså plocka ner min instrument och byta batterier så verkstaden kan felsöka min bil ordentligt? har jag fattat rätt då? smile

Bmw Ownz

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2009
#10
Jag vet inte hurvida du har dessa batterier eller kondningar, det törs jag inte säga. Men dom kan kolla tändningen åt dig iaf.

Sen.. varför inte använda galleriet här på garaget istället för någon bildblogg när du ska ladda upp bilder?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

320 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#11
okej. skönt att de bara är att åka in med den isf smile hoppas detta är felet nu då. för de har inte hittat nått fel alls när jag vare in med bilen 3 gånger på olika ställen gällande gången på motorn. alltså bilen har gått lika "illa" efter besöken.

ja du.. jag kan skriva 3 långa spalter om min lathet när de gäller att sitta framför en dator smile hade ett gammalt bokmärke till en sida jag kan ladda upp bilder på. så länken är ändrad och fungerande smile
Senast redigerat av Frrla (4 september 2009)

Bmw Ownz

320 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#12
hej igen. var ut igår för fick ett tipps att kolla om vevhus-ventilationen eventuellt läckte. och möjligen skapade pys-ljudet.

skruvade isär allt http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15

och hittade totalstopp i nr 6 och oljestickan. gjorde rent allt med diesel och tryckluft. monterade ihop igen.
hörde direkt stor skillnad på motorn i gången och allt. pyser inte lika högt längre och diesel5:a ljudet låter inte lika tydligt längre.

så förmodligen drog bilen i sig all olja i insuget som kom från oljereturen :S

misständer gör inte bilen. tydligen är det vakum-ventilen som slår i utblåset.

ska in med bilen och få tid för kontroll av tändningen på måndag. återkommer med resultat och tackar alla för tippsen så här långt smile

Bmw Ownz

320 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#13
då var bilen inlämnad. väntar spänt..

lite sent. men de är ju älgjakt nu big_smile

Bmw Ownz

allätare
193 Inlägg
22 september 2009
#14
fuska du den igenom besiktningen dessa 3 år eller`?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
22 september 2009
#15
persson-89 skrev:
fuska du den igenom besiktningen dessa 3 år eller`?

står i början att det är olika värkstäder som fixat felet varje år!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

320 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#16
en lamdasond var död och han misstänkte att en av kattarna också var dålig.

ska byta lamda igen och se va som händer.. :S

Bmw Ownz

320 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#17
fick inte min lamda i tid och ville inte ha körförbud på den så jag tog in den på besiktningen igen och denna gång med 10L 95 oktan och 3L kemityl eller e85 i tanken. detta 0:ade nästan alla värden. så nu får jag köra 11månader till innan det är dags för nästa gång igen. ska vilket fall byta lamdan och fara in på verkstad för kontroll så allt stämmer som de ska.

Bmw Ownz

320 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#18
såhär går den nu. nått mer måste vara fel???   :S
http://www.youtube.com/watch?v=OztEkmVvw_0

värdena är helt ok nu iaf. behöver inte ens vara arbetstemp på motorn.

OBS: hade inga rester från e85 i tanken när jag testade avgaserna.

Bmw Ownz

4 586 Inlägg
20 oktober 2009
#19
kolla så inte packningen till insuget läcker kan ge väldigt konstig gång på motorn


320 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#20
"felet" har vare både före och efter jag renoverade toppen. då bytte jag alla packningar. har dyngat ner insuget x antal gånger med startgas...

Bmw Ownz


Sök