3083
Sök

Hackig Golf 2a -89

13 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena! För några dagar sedan var jag ute och lekte lite med golfen. Gick som ett skott och en eller två riv starter blev det. Dagen efter ringer min kära far och säger att bilen går som ett spann skit och han är orolig att han knappt klarar sig till jobbet. Blev förvånad över hur detta kunde ske eftersom vi aldrig har haft liknande problem med pärlan.

Han ringde senare på dagen och sa att det hade blivit bättre. När han kom hem testade jag den och då gick den också felfritt. Så idag satt jag mig i den för att ta en sväng, och helt plötsligt går den jätte dåligt.

Tappar kraft som tusan när man gasar och hackar fram i kurvorna när man kör utan gas pådrag. Håller jag in kopplingen och rullar i fart går varvmätarn i botten. Man får lixom gasa för att typ hålla den i liv.

Jag har sökt och kollat på liknande trådar men inte fått några kloka svar på detta. Vad kan felet vara? Och hur kommer det sig att det helt plötsligt kommer från ingenstans?

Glömde också bort att säga att när man kör börjar bilen luka ganska mycket bensin.

Tacksam för svar!
Mvh Anthon

Diktator
968 Inlägg
4 september 2009
#2
vad är det för motor?

kan vara förgasarfoten som gått sönder om du har en förgasare/elektronisk förgsare. det kan leda till att det luktar bensin. det är också ett VANLIGT problem... den är gjord i gummi, och som dom flesta vet är det färskvara som torkar och spricker

13 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#3
Det är en 1.8i tror jag den heter, kanske med eller utan "i". Det är direkt insprutning. Har precis kört över 3 mil med den och den går att med på jämngas men gasar man på blir det som en gammal moppe med 24mm förgasre på original cylinder. Det händer alltså inget och den typ surar ner sig. När man kör och stannar vid tillexempel röd ljus blir det är jävla jobb att hålla den igång för den dör nästan på tomgången.

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
4 september 2009
#4
Lmm?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

13 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#5
Lmm? :s
där kom beviset på min okunnighet tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
6 september 2009
#6
Stylaren skrev:
Lmm? :s
där kom beviset på min okunnighet tongue

LMM = LuftMasseMätare alt. LuftMängdMätare, sitter det ens LMM på dessa gamla häckar?
Min Jetta har ingen iaf...

Förgasarfotspackning eller nåt slags problem med förgasaren låter det som iaf.
Senast redigerat av Bjork (6 september 2009)

OEM <3

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
7 september 2009
#7
hur vet du att den är gammal?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Körv
3 535 Inlägg
7 september 2009
#8
För att veta om förgasarfoten är dålig kan man ta tag i "Förgasarpaketet" med näven och vicka.. Känns den lös så är förmodligen foten dags för att bytas.

Piece of cake!

Truckdriving Man

OEM <3
6 957 Inlägg
7 september 2009
#9
Karlsson_1988 skrev:
hur vet du att den är gammal?

Det står hackig Golf 2a -89 som rubrik, men ja kan ha fel.

OEM <3

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
7 september 2009
#10
Stylaren skrev:
Det är en 1.8i tror jag den heter, kanske med eller utan "i". Det är direkt insprutning. Har precis kört över 3 mil med den och den går att med på jämngas men gasar man på blir det som en gammal moppe med 24mm förgasre på original cylinder. Det händer alltså inget och den typ surar ner sig. När man kör och stannar vid tillexempel röd ljus blir det är jävla jobb att hålla den igång för den dör nästan på tomgången.

Är inte riktigt säker men jag tror inte den har förgasare big_smile Ryck loss kabeln till Luftmassemätaren och går den lika då så är det den som är trasig.
Senast redigerat av Karlsson_1988 (7 september 2009)

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

OEM <3
6 957 Inlägg
7 september 2009
#11
Karlsson_1988 skrev:
Stylaren skrev:
Det är en 1.8i tror jag den heter, kanske med eller utan "i". Det är direkt insprutning. Har precis kört över 3 mil med den och den går att med på jämngas men gasar man på blir det som en gammal moppe med 24mm förgasre på original cylinder. Det händer alltså inget och den typ surar ner sig. När man kör och stannar vid tillexempel röd ljus blir det är jävla jobb att hålla den igång för den dör nästan på tomgången.

Är inte riktigt säker men jag tror inte den har förgasare big_smile Ryck loss kabeln till Luftmassemätaren och går den lika då så är det den som är trasig.

Är det inte den motorn som har monojetronic? alltså insprut med förgasare typ, el.förgasare
där det sitter en spridare i förgasaren? Allt skulle bli så mkt lättare om man fick reda på motorbeteckningen, RP, PN, HZ, KR osv..står i instruktionsboken.

OEM <3

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
8 september 2009
#12
Det enda man vet är att det är en Golf så det kan i princip vara vilken motor som helst, allt från Golf I till Golf V

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

OEM <3
6 957 Inlägg
8 september 2009
#13
Karlsson_1988 skrev:
Det enda man vet är att det är en Golf så det kan i princip vara vilken motor som helst, allt från Golf I till Golf V

Jag förutsätter ju att det är en original -89a, därav min teori och att det inte finns LMM big_smile

OEM <3

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
9 september 2009
#14
Aha big_smile såg inte det. Men ändå, han skriver själv att det är "Direkt insprut" Är det en 1.8i så finns DX, EV och KR motorerna och dom har K-jetronic.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

98 Inlägg
14 september 2009
#15
kolla lambdasonden! min går skit i bland lika dant var det på pappas och han bytte till biltemas lamda för 400kr en trådig ska du ha. jo när han hade bytt så gick den som en klocka.

Dästo mer dästo bättre

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
#16
Det lär ju inte vara direktinsprut i den bilen, vanligaste är ju "one point" eller monojettronic eller vad det heter.

Har två kärror i min bekantskapskrets, bägge två med RP motorn som har liknande problem. Vi har kollat det mesta utan att hitta. Även kollat ut felkoderna (blink metoden) och fick då fram 1-1-1-1, trasig styrenhet eller kablage till/från denna.

Skriv gärna om du hittar felet.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök