Om jag får framföra min åsikt så lyder den såhär:
En kompressor ger inte högre toppvrid, det finns oftast i turbomotorerna just pga den inte stjäl någon effekt och inte stjäl några nm utan bara öser på. Kompressormotorn däremot har ett mer "körbart" register och jämnare effektkurva där vridmomentet är högt från låga varv och om man ska räkna på snittvridet över hela varvtalsregistret så ligger det högre på en kompressormatad motor då den har ladd från låga varv. Turbons ladd kommer ju senare men med LC så elimineras ju mycket av att tappa ladd i starten och det funkar ju helt klart ganska bra.
Det är ju bara att kolla på de flesta turbo/kompressorbilarna, t ex många bmws är ju nu för tiden överladdade i efterhand och kollar man på effekt/vrid siffrorna där så ligger vridmomentet högre på turbo motorerna än kompressor motorerna trots att det är ungefär samma hästkrafter det snackas om, det beror ju på att kompressorn tar mycket vridmoment att driva även om den också tillför så syns det mest på toppvridet trots att den tar igen mycket på bottenvridet. Grejen med en kompressormotors vridmoment är att det är mer lättåtkomligt och behöver inte varv för att finnas till hands.
Anledningen till att det är mest kompressor inom dragracing är ju ganska självklar DET ÄR MEST BEPRÖVAT OCH ENKLAST!!! Inte nödvändligtvis bäst... Kolla bara hur fort turbomotorerna kommer ikapp, för ett par år sedan bara var det nästan ingen som körde turbo inom dragracing scenen, nu är det bra många som gör det. Från rad 4or till v8or, från enkel till dubbelturbo kommer de ikapp i toppen. Kolla bara hur många mindre motorer som börjar komma ikapp inom dragracingen, det är inte bara jänkare och kompressor längre, det är nya tider och nya tider kommer med förändringar Anledningen till att det är så mycket ras med turbomotorerna är densamma, det finns inte lika mycket erfarenhet bakom det och det är många som fortfarande labborerar med opovade metoder och pressar grejerna lite över sina gränser och då är det klart det gå sönder. Prova köra en kompressor v8 på 150% av dess kapacitet och kolla hur länge det håller, lär inte bli länge.
Emil eriksson tycker jag hävdar sig ganska bra med en turbo 6a från supra som han kör låga 8or med, nästan nere på höga 7or! Och det med knappa 900hästar, helt godkänt! Den går ju betydligt bättre än många v8or i sin klass trots att de ligger på över dubbla och tredubbla motorvolymen. Krister adeen kör ju en 850 (RWD) på strippen på 2,5 liter med turbo som går på 7,2sek, inte så illa pinkat det heller. Den ligger f-ö på ca 1300häst.
Att börja jämföra med topfuels på 8000häst är ju bara onödigt, inget som TS har någon användning av ändå då jag inte skulle tänka mig att han har planer på något sådant och därför onödigt att ens dra upp det, känns mest som ett desperat försök att vinna en diskussion. "Men de starkaste bilarna har kompressor, därför blir kompressor automatiskt bäst" Det känns lite fel va? Det är lite "min pappa är starkare än din" över det hela och inte mycket logik bakom det.
Nu får man väl några syrliga attacker från någon v8 frälst tok här men de bjuder jag på
Kortfattat:
Turbo:
+ Hög toppeffekt
+ Möjlighet till höga laddtryck
+ Roligare effektkurva (individuellt)
- Vid höga effekter tappar man på låga varv
- Inte lika mycket erfarenhet bakom det inom dragracing
Kompressor:
+ Effekt från låga varv
+ Mer beprövat
- Stjäl effekt och vridmoment
- Inte samma möjlighet till höga laddtryck
Själv föredrar jag även ljudet från en turbomotor framför en kompressor motor men en vinande kompressor är ju inte fel det heller
Båda har sina ljusa sidor