MT-Adam skrev:
jag drar upp tråden igen!
jag tycker det verkar som att 535 med m30 är den lämpligaste att utgå ifrån. håller ni med?
är ju dock 24v topp på m50...
hur mycket effekt klarar motorerna av utan att byta stakar osv. svarva/byta kolvar kan jag tänka mig, men inte mycket mer...
jag vill helst lägga mig under 35tkr för konvertering.
hjälp mig, vad hade ni gjort?
Jag skulle säga att det eg är vilket som och jag skulle därmed välja vilken kaross jag vill ha till att börja med och sedan välja den motor som är mest lämplig. Tex om man vill bygga på en E36 så är ju M50 motorn given.
Går att överladda de flesta äldre bmw motorer utan att det är några konstigheter..
Vanos eller ickevanos är ju en fråga också, jag skulle säga att vanosmotorn är mer avancerad och svårare att få att fungera bra. I originalstyrsystemet har man tex dubbla uppsättningen mappar för vanos retarded samt vanos advanced, så kan bli lite knepigt om man inte har koll på det. Har aldrig kört en M50 vanos med eftermarknadssprut så kan inte säga hur mycket mer meck det är med det.
Dock finns det lite genvägar. Jag erbjuder Turbochip anpassade efter den setup man tänkt köra på. Det innebär ett program med backad tändning så att marginalen till spikning blir högre och motorn blir mer tålig för överladdning samt att jag gör en anpassning av bränslemapparna för att matcha de större spridarna man behöver använda för att kunna tillgodose motorn med bränsle.
Jag har fått dessa Turbochip att fungera bra till de flesta äldre Bmw motorer tex M20, M30, M40, M50 med och utan vanos mfl.
Att kombinera detta med enklare modifikationer som tex MLS , ARP samt att man använder en ställbar bränsletryckregulator så att man själv kan finjustera trycket och blandningen litegranna funkar riktigt bra så länge man inte jagar mycket höga effekter.
Vill man lära sig mappa så skulle jag rekomendera ett hyffsat eftermarknadssprut tex Vipec.
Mvh//
A.Fekzen