3531
Sök

Bästa Bmw motorn att turbo konv.

11 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle höra med er om någon av er vet vilken Bmw motor som är bästa att turbo konvertera?
Vi siktar väll på att ta ut ca 350-400 hk.
Skulle också höra om ni vet ungefär hur mycket dom tål innan man börjar "kliva över gränsen"

Tack För svar Henke


Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 september 2009
#3
S38 motorn e riktigt hållbar
men en M50B25 icke vanos är inga problem att klämma ur den effekt du vill ha
dock är det bättre med icke vanos motorn då det är svårt att få vanosenheten att lira med turbo
annars är M30B35 en skapligt hållbar motorn lite klen topp dock men botten klarar utan problem runt 650-700hk med orginal saker
dock går toppen vid runt 300hk nånstans beroende på körning
men vad det är som inte håller i toppen på den motorn vet jag dock inte
Senast redigerat av Team-Adolfsson (6 september 2009)


fälg fantast
1 086 Inlägg
6 september 2009
#4
är inte så värst insatt på Bmw men m20b20 - m20b23 - m20b25 / alltså motorerna som sitter i e30

är väldigt enkla att turbokonvertera, en nära vän till mig hann byta motor och sätta i turbo på ca 2 dagar
sen om han höll på med det konstant i 2 dagar kan jag tyvärr itne svara på ,

fråga tizon här på garaget, han har nog rätt många svar om du ska stressa en e30 motor

annars är m50 tydligen en bra motor med

puss

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

502 Inlägg
6 september 2009
#5
M50B25 block och vev från M52B28 så du får 2,8 liter men har kvar gjutjärnsblocket är en ganska populär kombination, det borde klara dina mål, ska du ha mer får du nog handla smidda stakar och kolvar
Senast redigerat av JoeyJ (6 september 2009)

1 513 Inlägg
6 september 2009
#6
en helt vanlig m20b25 spis tar du ut den effekten ur utan större problem med org grejor å en stål packning.. men kliva över gränsen gör man redan när man tänker på de:) kollar här för budget insperation

http://www.garaget.org/?car=124700
http://www.garaget.org/?car=142373


Bonntrimmare
620 Inlägg
6 september 2009
#7
M50B25 är bra men det som någon skrev innan ang vanos är inte att den inte lirar med turbo utan är svår att ställa in med eftermarknads sprut!
M30B35 toppen håller också för en jävla massa mos bara oringa å kompsänka så pallar den motorn gött med mos!
m20b25 är igentligen ganska kass den är lätt att plocka ca300-350hkmen sen måste du typ svetsatoppen å oringa eller stål packning...

för mer info kolla www.pure-pf.com dom har både en webbshop med bra priser och ett forum med mycket kunnigt folk å många balla projekt.
sen finns ju www.savarturbo.se och www.skogenracing.com
Senast redigerat av D_Carlsson (6 september 2009)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Avstängd
424 Inlägg
6 september 2009
#8
S38 är väl den optimala spisen. Annars är det ju M50B25 du får titta på.

team Svineri. Volvos under construction.

86 Inlägg
7 september 2009
#9
m20-motorn är skit egentligen, klarar ingenting, vipparmarna går sönder vid standardeffekt så bygg inte på en sån om du inte planerar att lägga mycket pengar eller att laga motorn ofta tongue

m50-motorn är väl ok, men den måste göras en del vid för att funka den med, bland annat kompsänka (~10:1 standard)

m30-motorn är som någon ovan sa en väldigt bra motor, så gott som samma som S38 fast med 12 ventiler istället för 24 som S38an.. Någon som påstår att toppen inte pallar, men jag kör ca 500hk i min m30 utan problem så tror nog den duger till dina effektuttag wink

58 Inlägg
7 september 2009
#10
Skulle kört med m30b35 i ditt fall. 350-400hk vid runt 1bar och behöver inte kompsänka ifall du har kat motorn. Behöver inte kosta spec mycket heller ifall man kan bygga grenrör osv själv.


11 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#11
Heej!

Tack för så mycket för responsen! big_smile
Blir nog en M30b35 motor smile

Ha det bra Henke


272 Inlägg
8 juni 2010
#12
jag drar upp tråden igen!

jag tycker det verkar som att 535 med m30 är den lämpligaste att utgå ifrån. håller ni med?
är ju dock 24v topp på m50...
hur mycket effekt klarar motorerna av utan att byta stakar osv. svarva/byta kolvar kan jag tänka mig, men inte mycket mer...

jag vill helst lägga mig under 35tkr för konvertering.


hjälp mig, vad hade ni gjort? smile

181 Inlägg
11 juni 2010
#13
MT-Adam skrev:
jag drar upp tråden igen!

jag tycker det verkar som att 535 med m30 är den lämpligaste att utgå ifrån. håller ni med?
är ju dock 24v topp på m50...
hur mycket effekt klarar motorerna av utan att byta stakar osv. svarva/byta kolvar kan jag tänka mig, men inte mycket mer...

jag vill helst lägga mig under 35tkr för konvertering.


hjälp mig, vad hade ni gjort? smile

Jag skulle säga att det eg är vilket som och jag skulle därmed välja vilken kaross jag vill ha till att börja med och sedan välja den motor som är mest lämplig. Tex om man vill bygga på en E36 så är ju M50 motorn given.

Går att överladda de flesta äldre bmw motorer utan att det är några konstigheter..
Vanos eller ickevanos är ju en fråga också, jag skulle säga att vanosmotorn är mer avancerad och svårare att få att fungera bra. I originalstyrsystemet har man tex dubbla uppsättningen mappar för vanos retarded samt vanos advanced, så kan bli lite knepigt om man inte har koll på det. Har aldrig kört en M50 vanos med eftermarknadssprut så kan inte säga hur mycket mer meck det är med det.

Dock finns det lite genvägar. Jag erbjuder Turbochip anpassade efter den setup man tänkt köra på. Det innebär ett program med backad tändning så att marginalen till spikning blir högre och motorn blir mer tålig för överladdning samt att jag gör en anpassning av bränslemapparna för att matcha de större spridarna man behöver använda för att kunna tillgodose motorn med bränsle.

Jag har fått dessa Turbochip att fungera bra till de flesta äldre Bmw motorer tex M20, M30, M40, M50 med och utan vanos mfl.

Att kombinera detta med enklare modifikationer som tex MLS , ARP samt att man använder en ställbar bränsletryckregulator så att man själv kan finjustera trycket och blandningen litegranna funkar riktigt bra så länge man inte jagar mycket höga effekter.

Vill man lära sig mappa så skulle jag rekomendera ett hyffsat eftermarknadssprut tex Vipec.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.


Sök