3142
Sök

Är det stor skillnad mellan V-motorer och rak-motorer i komfort?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
Är det stor skillnad mellan V-motorer och rak-motorer i komfort?
Jag menar om det är skönare att köra en bil med en V motor än en rak motor?
Blir det någon skillnad mellan komforten?


4 682 Inlägg
6 september 2009
#2
blir ju mindre vibrationer om man har en 6:a, en 6:a e mycket bättre balanserad än en v8:a.
så om du tänkte på vibrationer så e de bättre med en 6:a.
fast de e ju mycke härligare ljud ur v8:orna så därför blir ju komforten högre än en 6:a cool .

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#3
Moparboy440 skrev:
blir ju mindre vibrationer om man har en 6:a, en 6:a e mycket bättre balanserad än en v8:a.
så om du tänkte på vibrationer så e de bättre med en 6:a.
fast de e ju mycke härligare ljud ur v8:orna så därför blir ju komforten högre än en 6:a cool .

Jag blev inspererad av denna film så jag skapade denna tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=4oFNXS22W5E

Den ser så går så fint ut. Är det motorerna eller är det automaten?
Senast redigerat av Volvo740-88 (6 september 2009)


950 Inlägg
6 september 2009
#4
Båda en rak 6:a, en 60 graders V12:a och en Boxer 6:a är perfekt balanserade.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#5
Dansken- skrev:
Båda en rak 6:a, en 60 graders V12:a och en Boxer 6:a är perfekt balanserade.

Volvo motorer då? rak 4:a tongue
Är det likadant?


181 Inlägg
6 september 2009
#6
Volvo740-88 skrev:
Dansken- skrev:
Båda en rak 6:a, en 60 graders V12:a och en Boxer 6:a är perfekt balanserade.

Volvo motorer då? rak 4:a tongue
Är det likadant?

självklart, finns inga "moderna" motorer som inte är ordentligt balancerade ^^

Dock så finns det ju vissa motorer som är lite mer hurtiga, tex m50 motorerna är lite väl hurtiga på gasen tkr jag, blir lätt ryckig gång vid krypkörning osv..


950 Inlägg
6 september 2009
#7
hest skrev:
Volvo740-88 skrev:
Dansken- skrev:
Båda en rak 6:a, en 60 graders V12:a och en Boxer 6:a är perfekt balanserade.

Volvo motorer då? rak 4:a tongue
Är det likadant?

självklart, finns inga "moderna" motorer som inte är ordentligt balancerade ^^

Dock så finns det ju vissa motorer som är lite mer hurtiga, tex m50 motorerna är lite väl hurtiga på gasen tkr jag, blir lätt ryckig gång vid krypkörning osv..

Klart där finns moderna motorer som inte är balanserade.
Förutom de tre motorkoncept jag nämnde, är det bara motorer med balansaxlar, som också är perfekt balanserade.

Hittade en bra text på nätet, som förklara det bra:

http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht03/Vevr.PDF
Senast redigerat av Dansken- (6 september 2009)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#8
Men om man tänker en Cadillac eller en Lincoln från 80-talet. Dom är som 740. Lika kantiga.
Men vad är det som gör så dom "flyter" fram på vägen? Är det V-motor + automat eller är det något annat?


Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
6 september 2009
#9
Volvo740-88 skrev:
Men om man tänker en Cadillac eller en Lincoln från 80-talet. Dom är som 740. Lika kantiga.
Men vad är det som gör så dom "flyter" fram på vägen? Är det V-motor + automat eller är det något annat?

Fjädringen är nog en stor del i det där.
Amerikanare är ju lite lagom kända för att ha lite mjuk fjädring på sina "landsvägslok"

Allt för den där jävla hatten!

The Listener
279 Inlägg
6 september 2009
#10
THEBADGUY skrev:
Volvo740-88 skrev:
Men om man tänker en Cadillac eller en Lincoln från 80-talet. Dom är som 740. Lika kantiga.
Men vad är det som gör så dom "flyter" fram på vägen? Är det V-motor + automat eller är det något annat?

Fjädringen är nog en stor del i det där.
Amerikanare är ju lite lagom kända för att ha lite mjuk fjädring på sina "landsvägslok"

Japp, minst sagt mjuk å fin fjädring på de där usa-bilarna.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#11
THEBADGUY skrev:
Volvo740-88 skrev:
Men om man tänker en Cadillac eller en Lincoln från 80-talet. Dom är som 740. Lika kantiga.
Men vad är det som gör så dom "flyter" fram på vägen? Är det V-motor + automat eller är det något annat?

Fjädringen är nog en stor del i det där.
Amerikanare är ju lite lagom kända för att ha lite mjuk fjädring på sina "landsvägslok"

Så det är fjädringen som gör så det "gungar" och "Flyter" fram.

Jag tycker att min 740 gungar mycket med den får inte exakt samma komfort som en jänkare. Just nu så håller jag på att skruva dit skinsäten och ska fixa ac som jag fick GRATIS cool

Mycket som behövs att göra.
En fråga till. Volvo 760 har ju multilink, men inte 740. Vad är det för skillnad mellan multilink och stel bakaxel. Går bilen mycket mycket mjukare med multilink?



Sök